SV: Nästa trip till Champagne
Det är just eftersom det finns så himla mycket som personliga erfarenheter känns så viktigt
Jag tror man skulle kunna ha utbyte av massor med odlare men vi kommer ha begränsat med tid och vill undvika tråkiga, oengagerade besök. Jag skulle tex mycket väl kunnat kontakta Guy Charelmagne men har för mig att du uttryckligen varnat för honom vid nåt tillfälle...
Resan är framför allt för min mor som fyller 70 snart. Jag o min bror skyller i alla fall på det för att få chansen att ta bilen ner till Champagne o fylla på förråden, de övriga flyger fram o tillbaka för att inte stjäla värdefullt bilutrymme... Vi kommer att sammanstråla i Chablis på en onsdag o sen är vi där knappt en dag innan vi kör norrut mot Champagne vid torsdag lunch o redan på lördagen är det dags att lämna Champagne.
Min mor pratar flytande franska så när vi har henne med oss begränsas vi inte av språker hos de vi besöker och det som lockar är inet de stora husen, att vi besöker Pol Roger är för att vi ändå vill besöka ett känt hus och Pol Roger gör viner vi verkligen gillar.
Så för att sluta babbla o svara på din fråga... Vi söker framför allt mindre producenter vars viner man inte enkelt får tag på hemma. Vi vill besöka producenter som gärna tar emot, som tycker det är roligt att få besök så att det blir en smula mer personligt än att lösa biljett hos Moet. Jag har besökt kanske ett tiotal odlare i Champagne men med tanke på hur många det finns har jag säkert missat en jäkla massa guldkorn.
Min erfarenhet är att det finns många odlare som gör riktigt, riktigt bra årgångschampagner för sisådär 25Euro och vi har en stor bil att fylla