Vill också börja bunkra och spara inför framtiden. Några från 2008 du kan rekommendera och varför 2008? Bra år och fortfarande "billigt"?
2008 är en av de bästa årgångarna någonsin i Champagne med en fantastisk koncentration och underbar syra i druvorna. Det är nu (och några år till) som de finns lättillgängliga. I framtiden, när utbudet sjunker, kommer de att bli dyrare.
På fråga B svarar jag
köp alla du ser! Just nu är det måhända ett något dyrt råd att följa, men faktum är att lägstanivån för 2008 är oerhört hög! Man får gå tillbaka till 1996 för att uppleva något liknande. Men ska jag ändå nämna några som finns tillgängliga idag, lyfter jag gärna fram Louis Roederer (vanliga vintage finns fortfarande överallt, BdB och rosé börjar bli svårare att få tag på), Deutz (se föregående parentes), Legras & Haas (magnum) samt Palmer & Co Millésime (bästa budgetalternativet). Vidgar du vyerna bortom SB-träsket är det fortfarande ganska lätt att även hitta 2008or från kultodlare som Agrapart och Chartogne-Taillet. Tänk också på att 2008 fortfarande är en ung i årgång i champagnesammanhang - de förväntat bästa flaskorna har fortfarande inte dykt upp än! Den som ligger närmast runt hörnet är väl Cristal, men sedan lär ju producenter som Krug, Salon, Billecart-Salmon, Pol Roger, Henriot och Moët & Chandon släppa förmodat legendariska viner under de kommande åren! Japp, det är dyrt att leva...