Det är jävligt meckigt det där med champagnemärken. De som har volym på försäljningen är antingen de billiga rackarna eller de som varit med i gamet länge. Att börja bygga upp ett nytt champagnemärke mot allmänheten kostar alltid fan så mycket mer än det smakar. På samma gång så måste det finnas en champagne i sortimentet för att man ska kunna ge en helhet till restaurangkunderna.
Jag hoppas att de vågar tänka lite utanför lådan och se om det verkligen är jakten på en ny storsäljare som de ska påbörja eller om de ska titta på en mindre, erkänt bra odlarskumpa som de kan flogga mot restauranger och bygga upp mot systembolaget med tid.
De flesta importörer tittar sig blinda mot volymförsäljning på monopolet, vilket också de större producenterna gör. Jag tror att det är smartare att bygga upp någonting underifrån och växa med märket. Även om det, såklart, är en irriterande förlust i volym, försäljning och marknadsföring att torska något man har byggt upp.