This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Menar du att du sett 200 år gamla portviner säljas (eller rentav erbjudas för provning) i Porto???!!! När var det här och vilka hus såg du det hos? (Har själv bara varit i Porto en gång, 2008. På ett av de mest kända portvinshusen pekade de ut 2-3 fat som då var ca 70 år gamla och som användes som den äldsta blendingkomponenten i deras 40-åriga tawny. Det var det äldsta som fanns i deras källare.) Du blandar inte ihop det med situationen på Madeira förr om åren?Inne i staden Porto kan du besöka alla Portvinshus. De håller guidade turer som slutar med att man får smaka på deras Ruby eller Vita Portvin. Inte ssk spännande. Men! Många av dem (alla?) har spännande vinkataloger från tidigt 1800-tal och framåt för Vintage Port mm mm mm. Det kan ju alltid vara något!
Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.Menar du att du sett 200 år gamla portviner säljas (eller rentav erbjudas för provning) i Porto???!!! När var det här och vilka hus såg du det hos? (Har själv bara varit i Porto en gång, 2008. På ett av de mest kända portvinshusen pekade de ut 2-3 fat som då var ca 70 år gamla och som användes som den äldsta blendingkomponenten i deras 40-åriga tawny. Det var det äldsta som fanns i deras källare.) Du blandar inte ihop det med situationen på Madeira förr om åren?
Du har otroligt många fina upplevelser som väntar, gällande Madeira. Jag är inte någon kännare av vinet, men har blivit rejält biten av den på senare tid. Synd bara att den verkar ha glömts bort och är långt ifrån så populär som länge sedan. Har läst någonstans att vi i Sverige drack mest Madeira i hela världen ungefär år 1900!Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.
Har ännu inte satt mina lurviga fötter på Madeira. Men, Madeira står på min Bucketlist.
Det äldsta portvin jag kan hitta är det här, annars verkar det finnas även flera andra viner från 1800-talet som är något yngre.Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.
Har ännu inte satt mina lurviga fötter på Madeira. Men, Madeira står på min Bucketlist.
Sista delen kanske kan ses som reklam eftersom det har noll med tråden att göra?Jag har besökt Porto många gånger och kan rekommendera Café Majestic för en lyxig måltidsupplevelse, Taberna Santo Antonio för traditionella portugisiska rätter, och Graham's Port Lodge för en tur och provsmakning av lokala viner. Skål!
Jag är ägare till (en hemsida)