Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Producenter i Bourgogne som vill upp

Håkan

Medlem
Hej allihopa,

Kan vi inte samla en tråd med tips på raising stars i Bourgogne (som ännu inte kostar en förmögenhet) och samtidigt skriva om vilka som är på dekis? Min personliga åsikt är att det inte finns lika många minor som för 10 år sen även om det fortfarande finns en del producenter på undviklistan.
Några tips från mig: Philippe Charlopin, Rene Bouvier, Emile Geantet och Heresztyn. På undviklistan kan jag numera lägga till Potel. Blev rätt blåst av Drouhin vars 96or inte var så kul, har ej heller varit så impad av Jadots röda men har samtidigt inte provat något sedan årgång 2002. Sedan finns det rätt många väldigt ojämna producenter exempelvis Tortochot, Trapet och Taupenot-Merme, där några är fantastiska medans andra är inte fullt lika lyckade. TIll sist en brandfackla, är inte Sylvian Cathiard rätt överreklamerad? Just det måste ge mina favoriter, Ghislaine Barthod och Fourrier.
 

Silenos

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Håkan skrev:
Hej allihopa,

Kan vi inte samla en tråd med tips på raising stars i Bourgogne (som ännu inte kostar en förmögenhet) och samtidigt skriva om vilka som är på dekis? Min personliga åsikt är att det inte finns lika många minor som för 10 år sen även om det fortfarande finns en del producenter på undviklistan.

Ja, en sådan här tråd var det ju tidigare prat om att fixa, det är klart vi ska ha en sådan! Ett förslag är att intresserade medlemmar lägger de noter, som de tycker passar trådens anda, här istället för i "idag dricker vi"-tråden.

Några tips från mig: Philippe Charlopin, Rene Bouvier, Emile Geantet och Heresztyn. På undviklistan kan jag numera lägga till Potel. Blev rätt blåst av Drouhin vars 96or inte var så kul, har ej heller varit så impad av Jadots röda men har samtidigt inte provat något sedan årgång 2002. Sedan finns det rätt många väldigt ojämna producenter exempelvis Tortochot, Trapet och Taupenot-Merme, där några är fantastiska medans andra är inte fullt lika lyckade. TIll sist en brandfackla, är inte Sylvian Cathiard rätt överreklamerad? Just det måste ge mina favoriter, Ghislaine Barthod och Fourrier.

P. Charlopin är ett namn jag stött på tidigare och funderat på om man skulle beställa hem en testflaska av. Problemet, och detta erkänns inte utan en smula skam, är bara att etiketterna ju ser helt vedervärdiga ut. Det är sällan som jag reagerar, men här har nån verkligen legat i för att göra något avskyvärt fult. Kan en flaska så hiskeligt på utsidan verkligen innehålla något gott inuti? Heresztyn har jag druckit ett par flaskor av, en var korkad, de båda andra oinspirerande och trista med diffus frukt och nypponsoppatextur (två by-gevrey:er och corbeaux tror jag det var). En butik jag tidigare använt mig av har R. Bouvier till högst modesta priser, skulle du kunna säga något mer om stilen på vinerna vore det uppskattat.

När du nämner Nicolas Potel, menar du vinmakaren själv och hans Roche/Maison de Bellene, eller varumärket Nicolas Potel? De två är ju numera inte längre samma sak, en märklig situation. En Savigny-les-Beaune "Haut Jarrons" 07' från Bellene (märkt Maison du Potel eller något liknande, något han endast gjorde detta år) var allt för mjuk och karaktärslös, men det kan ju faktiskt vara en årgångsgrej och jag hade nog tänkt ge mig på vinerna en gång till. Avråder du?

Ett tips från mig själv, och som jag nämnt tidigare på forumet, är Domaine Digioia-Royer (Chambolle). Det var goda omdömen i J. Morris "Inside Burgundy" och från Claude Colm som gjorde att jag blev nyfiken. Deras Haut-Cotes-du-Nuits 10' är numera min referens för röda regionsviner, ett strålande vardsvin för småpengar. C-M 1er "Groseilles" 10' är lika bra som bourgognen, fast i en annan viktklass såklart. Den Grunchers som drack för någon månad sedan var däremot inte på humör. Jag har endast prövart 10:eek:r, så det återstår att se hur stabil firman är, men jag är hoppfull.

En annan lovande firma, som jag inte hunnits lika långt i utforskandet med, är Domaine Ballot-Millot. En vitvinsfirma i Meursault med topptrojkan Perrierès, Geneverieres och Charmes i stallet. Just de kostar väl inte direkt småpengar, men det är ändå rimliga priser. Andra vingårdsmärkta Meursaultet finns också, och där börjar det bli billigt på riktigt. Vad jag själv testat och gillat är dock ett rödvin. Volnay Taillepieds 10' var kalas, och jag kommer fylla på när kylan lättar. Att handla rödviner från vitvinsfirmor kan ju vara ett sätt att hitta prisvärda viner. En annan vitvinsproducent från Meursault som framstår som mycket lovande är Boisson-Vadot, den Bourgogne Blanc 09' som dracks för ett halvår sedan var irriterande bra för sin klassifiericering. BB, Grands Charrons och Chevalierès 10', båda Meursaulter, införskaffades följaktligen. Jag har bara korkat en BB och GC hittills, goda viner, men det kändes som om de behöver tid. En lustighet som jag noterat är att i producentporträtt hos återförsäljare och importörer så påpekas alltid att sonen i firman, som är på gång att ta över rodret, är polare med en annan yngling som också snart ska ta över: sonen i Coche-Dury. Det känns som ganska onödig info, och vore jag Boisson-Vadot så skulle jag nog bli förolämpad om porträttören tyckte det var det vettigaste och intressantaste att skriva om firman.

Edit: stavning
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Det är inte helt lätt att dra slutsatser när man i princip enbart provat 09or och 10or, de är ju bra årgångar och det är i de sämre årgångarna som man egentligen hittar skillnaderna. Jag vill inte heller gå för långt tillbaks då saker och ting händer. Provade lite 08or Potel och de kändes som en katastrof, jag menar Maison Potel, inte Roche de Helene som jag inte har någon erfarenhet av. Rene Bouvier var rätt fruktdriven med bra intensitet, deras 10a Gevrey Chambertin Racine de Temps var väldigt bra, till min förvåning hittade jag 09an i BS, så det blev någon sån också, har dock inte provat än. Charlopin använder rätt mycket ek så ni som inte gillar sånt skall hålla er borta, inget att dricka ungt, men en 10a Charmes Chambertin satt som ett smäck. Köp om ni hittar.
Emilie Geantet Gevrey-Chambertin 1er Cru La Perrière 10 var också en bra bekantskap, intensitet och djup med rätt bra tanningrepp, tyvärr enda samplet från den producenten men jag skall nog leta lite. Vet inte om det är nåt släktskap med Geantet-Pansiot, en gammal favorit som jag tycker är väl mjuk idag, saknar lite struktur. 10 Heresztyn Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets gillade jag, den känns lite kärnig och ekig men har en trevlig mineralton och frukt därbakom. Le Corbeaux var något sämre men kärnton och ek finns där också. Förstår om alla inte gillar stilen dock. Börjar kanske se ett mönster på vilken appelation jag gillar.
Sedan tycker jag det är rätt kul med egensinniga producenter som till exempel Henri Gouges, han har inte ändrat vinmakningen en tum, 96orna var härligt skitiga med en dov frukt som bara var otroligt charmig och 09orna har exakt samma drag som 96orna hade när de kom. Det är inte alla som gillar Gouges dock.
Tack Silenos för din utförliga rapport, nu blir det att leta mer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Silenos skrev:
När du nämner Nicolas Potel, menar du vinmakaren själv och hans Roche/Maison de Bellene, eller varumärket Nicolas Potel? De två är ju numera inte längre samma sak, en märklig situation.

Jag förutsätter att det är Maison Nicolas Potel som avses, numera ägt av Cottin Frères, som också driver Labouré-Roi - den med största sannolikhet sämsta négociantfirman i Bourgogne, som beslagits med storskalig falsketikettering. Har heller aldrig provat ett enda imponerande vin från dem. Borde stå högst upp på alla undvik-listor. Så länge Nicky fanns kvar (årgången 07 var han nog med på fram till buteljering) var nog Maison Nicolas Potel bra.
 

Silenos

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Ja flaskor märkta Maison Nicolas Potel från 2008(?) och framåt verkar det inte finnas några anledningar alls att pröva. Surt för Potel själv att behöva sammankopplas med lurendrejare. Vintomas, har du några erfarenheter av Bellene, eller tidigare Potel?

Håkan skrev:
10 Heresztyn Gevrey-Chambertin 1er Cru Champonnets gillade jag, den känns lite kärnig och ekig men har en trevlig mineralton och frukt därbakom. Le Corbeaux var något sämre men kärnton och ek finns där också. Förstår om alla inte gillar stilen dock. Börjar kanske se ett mönster på vilken appelation jag gillar.

Minns jag rätt, så kändes Heresztyn lite som du säger, kärningt och hårt ekat. Frukt och mineraler saknade jag dock; men det var inte 10:eek:r (08 och 07 tror jag), kanske lyckades de bättre då.

Sedan tycker jag det är rätt kul med egensinniga producenter som till exempel Henri Gouges, han har inte ändrat vinmakningen en tum, 96orna var härligt skitiga med en dov frukt som bara var otroligt charmig och 09orna har exakt samma drag som 96orna hade när de kom. Det är inte alla som gillar Gouges dock.

Det är inte ofta man ser charm nämnas samtidigt som Gouges :D Jag drack nyligen en Les St.-Georgers (98'), som jag plitade ner några rader om och det var sannerligen något extra. Skitigt och dovt, på ett bra sätt, låter som rätt ord för att beskriva stilen. Jag håller med dig om att stöningheten hos en producent som Gouges är härlig att se, men egentligen är väl det en producent som verkligen inte har några ambitioner "att komma upp sig", som trådtiteln antyder, utan de gör stenhård Nuits och passar det inte så är det bara att dra. Men de förtjänar ju såklart ändå att samtalas kring om i en tråd som denna.

Jag måste nämna ytterligare en producent som, lite som Gouges, knappast kan kallas en påläggskalv, utan det är mer en stabil producent med stabila priser: Domaine Jean Marc & Huges Pavelot (vad är grejen med polacker och Bourgogne egentligen?). Stilmässigt har de dock få likheter, mer finlemat och rödfruktigt. Hur som helst så gjorde en by-Savigny 2008 sitt jobb utan att glänsa, men tillräckligt gott för att fortsätta utforska var det och nästa vin: S-L-B 1er "Gravains" 10', gjorde definitivt mer än sitt jobb. Rasande fin kvalite för mindre än trehundringen.

Håkan, tack för raderna om Bouvier och Geantet, de verkar båda intressanta.
 

Dovberg

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

vintomas skrev:
Jag förutsätter att det är Maison Nicolas Potel som avses, numera ägt av Cottin Frères, som också driver Labouré-Roi - den med största sannolikhet sämsta négociantfirman i Bourgogne, som beslagits med storskalig falsketikettering. Har heller aldrig provat ett enda imponerande vin från dem. Borde stå högst upp på alla undvik-listor. Så länge Nicky fanns kvar (årgången 07 var han nog med på fram till buteljering) var nog Maison Nicolas Potel bra.

Håller med dig helt och hållet. Drack druckit Laboure-Rois standard-bourgogne vid några tillfällen. Trodde det var en billig rosè jag drack. Var knappt någon frukt med lite diskmedel och tråkig syra. Vinet kostar väl en 89 kr, hur kunde detta komma igenom systemets "kontroll"? Komiskt för att dem säger att dem tar bara in dem vinerna som har testats av dem själva och som dem tycker har en bra kvalitet. Deras chablis som finns i nästan alla butiker är också riktigt tråkig. Bra mineraler, men var finns frukten?

Nä tycker att det flesta ska hålla sig borta från det faktiskt.
 

Silenos

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Nej gott folk, här gick det trögt, fyll på lite nu! Dricker ni bara Coche och Leroy? Eller sitter ni och trycker på namn? Några rader på ett litet svenskt vinforum kommer inte leda till kultförklaring, med tillhörande prisstegringar, över natten; så stor makt har vi inte, så sluta såsa.

En smula data som passar tråden: Domaine de l'Arlot, N-St.-G 1er "Petits plets" är ett andravin ifrån Clos des forest. Det kostar rimliga pengar och jag prövade nyss en 2010:a. Eller... en hel flaska blev det då aldrig. Maken till stjälkighet har jag aldrig stött på tidigare, som om någon spätt ut vinet med hälften pressad tomatplantejuice. Ja jösses, fascinerande, men knappast gott. Om kvaliteten är det svårt att säga något, det är ju faktiskt inget fel på vinet, men i nuläget så är det odrickbart. Att dricka unga viner ifrån l'Arlot kommer jag inte pröva mig på igen, däremot vore det intressant att se vad som händer med en sådan extrem stjälkighet efter lite tid.
 

MD

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Kan tipsa om en ny bekantskap som kanske inte kommer att bli världskändis någon gång i framtiden men som erbjöd väldigt fin kvalité för pengarna.

Francois Raquillet - Mercurey

Liten familjeproducent med 11ha som producerar främst vit och röd Mercurey från gamla stockar (40-100år) men även lite Puligny och Meursault. Höjdpunkten när vi var där var Mercurey Les Veleys 1er Cru "Révélation" som kommer från 100-åriga stockar och ligger 18 mån på fat (2/3 nya och 1/3 använda), produktion ca 600 flaskor. Jag betalade nog 25euro om jag minns rätt vilket får klassas som ett kap. 2009 testades på flaska och 2010 på fat, båda var årgångstypiska men 2010 var nog ett strå vassare. Det är tämligen mörka, fruktdrivna och generösa viner men balansen är strålande.

Burghound har bara testat någon enstaka gång men varit generös med betygen med tanke på att det inte är någon av de "bättre" appelationerna. Kanske inte den lättaste producenten att hitta på nätet men jag köpte nyligen ett gäng 2010 via Tyskland.
 

kayaker

Cyklist
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Silenos skrev:
Nej gott folk, här gick det trögt, fyll på lite nu! Dricker ni bara Coche och Leroy? Eller sitter ni och trycker på namn? Några rader på ett litet svenskt vinforum kommer inte leda till kultförklaring, med tillhörande prisstegringar, över natten; så stor makt har vi inte, så sluta såsa.
De flesta av producenterna som Ola Bergman, http://www.bourgogne-info.eu/ , och Bill Nanson, http://www.burgundy-report.com/ , skriver om är värda att prova. För den som vill hitta nya, intressanta småproducenter på frammarsch är Bill Nansons bok intressant. Han skriver om fler "doldisar" än referensskribenterna Coates och Norman&Taylor.
T.ex. så har han listat vilka han tycker är de tio bästa vinmakarna i Bourgogne. Där finns några som nog skulle kunna betecknas som "up and coming".
 
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Vågar man lista Nicolas Rossignol här eller anses han vara etablerad. Druckit två av hans viner, senast 2008 Pommard 1er Cru Jarollières som jag skrev om i en annan tråd.

Lite kraftigare , robustare bourgogne, mörkt röd med svarta vinbär, lite plommon. Fylligt vin med en bra koncentration och årgångens silkiga anslag. Bra och lång eftersmak. Mersmak för den här producenten.
 

kayaker

Cyklist
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Anders Landström skrev:
Vågar man lista Nicolas Rossignol här eller anses han vara etablerad. Druckit två av hans viner, senast 2008 Pommard 1er Cru Jarollières som jag skrev om i en annan tråd.
Förvisso en ganska ung producent, men eftersom han väl gjort åtminstone 15 årgångar så bör han nog betraktas som etablerad.
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Det kan ju vara så att någon helt plötsligt börjar leverera efter att ha gjort plonk i 20 år. ;D
 

MD

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Håkan skrev:
Hej allihopa,

Kan vi inte samla en tråd med tips på raising stars i Bourgogne (som ännu inte kostar en förmögenhet) och samtidigt skriva om vilka som är på dekis? Min personliga åsikt är att det inte finns lika många minor som för 10 år sen även om det fortfarande finns en del producenter på undviklistan.
Några tips från mig: Philippe Charlopin, Rene Bouvier, Emile Geantet och Heresztyn. På undviklistan kan jag numera lägga till Potel. Blev rätt blåst av Drouhin vars 96or inte var så kul, har ej heller varit så impad av Jadots röda men har samtidigt inte provat något sedan årgång 2002. Sedan finns det rätt många väldigt ojämna producenter exempelvis Tortochot, Trapet och Taupenot-Merme, där några är fantastiska medans andra är inte fullt lika lyckade. TIll sist en brandfackla, är inte Sylvian Cathiard rätt överreklamerad? Just det måste ge mina favoriter, Ghislaine Barthod och Fourrier.

De enstaka flaskor av Taupenot-Merme och Jadot jag testat från 09 och 10 har varit klart över gränsen för godkänt. Just för Jadot så upplever iaf jag att det kan vara ganska står skillnad i kvalité mellan enklare negocviner av 1er Cru-nivå medans det jag testat från Domaine Jadot av 1er Cru- och Grand Cru-kvalité levererar bra.

Cathiard har jag svårt att uttrycka mig om huruvida det är överreklamerat, har i princip bara testat Malconsorts och någon enstaka RSV från 06-09 men då har det helt klart presterat på Grand Cru-nivå. Hans enklare viner kostar ju en hel del men får sällan några högre betyg, men samma sak kan väl i princip sägas om Rousseau?

Om vi ändå pratar om "nya" producenter: Har någon testat Olivier Bernstein? Han började väl med årgång 2007 men startade direkt med att ta i ordentligt vid prissättningen.
 

Silenos

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Ja se där, nu hände det nåt! Akta så ni inte överanstränger er ;D

Anders Landström skrev:
Vågar man lista Nicolas Rossignol här eller anses han vara etablerad. Druckit två av hans viner, senast 2008 Pommard 1er Cru Jarollières som jag skrev om i en annan tråd.

kayaker skrev:
Förvisso en ganska ung producent, men eftersom han väl gjort åtminstone 15 årgångar så bör han nog betraktas som etablerad

Håkan skrev:
Det kan ju vara så att någon helt plötsligt börjar leverera efter att ha gjort plonk i 20 år. ;D

Jag har hört att det är lite som Håkan säger. Inkompetent har han kanske aldrig varit, men Morris hävdar att hans tidiga rykte bygde på mycket trä och hård extrahering. Det har tydligen ändrats en del med åren. Jag har ingen erfarenhet från någon av erorna, men det ska det bli ändring på. När Santenots finnas att köpa för 300 kr så är det såklart värt en chansing.

kayaker skrev:
De flesta av producenterna som Ola Bergman, http://www.bourgogne-info.eu/ , och Bill Nanson, http://www.burgundy-report.com/ , skriver om är värda att prova. För den som vill hitta nya, intressanta småproducenter på frammarsch är Bill Nansons bok intressant. Han skriver om fler "doldisar" än referensskribenterna Coates och Norman&Taylor.
T.ex. så har han listat vilka han tycker är de tio bästa vinmakarna i Bourgogne. Där finns några som nog skulle kunna betecknas som "up and coming".

Jag gillar herr Nansons bok och hemsida skarp, just pga. av det du nämner, han sitter inte fast i gamla hjulspår. Men... han är samtidigt ofta lite väl diplomatisk när det kommer till noter om specifika viner. Jag ifrågasätter absolut inte hans integritet, diskussionen kring pyraziner och 2011:eek:rna bevisar att den är hög. Men jag hade uppskattat lite mer åsikter. Boken är ju genom sitt urval såklart mer personlig, där inkluderade han knappast någon han tycker gör viner som bara är ok; medans jag gissar på att alla producentbesök åker upp på hemsidan. Har du testat några av firmorna som omnämns? Louis Chenu är ett namn som fastnade hos mig. Medvetet höga uttag för hög drickbarhet, det är något annat än den vanliga gamla visan; tillräckligt för att jag ska bli intresserad.

Bourgogne-info har jag också kikat runt på tidigare, fast om Nanson är vag så är Bergmans sida långt "värre". Där fälls väl inga värdeomdömen alls? Bra data, men det hjälper knappast en annan i sållningen.

MD skrev:
Om vi ändå pratar om "nya" producenter: Har någon testat Olivier Bernstein? Han började väl med årgång 2007 men startade direkt med att ta i ordentligt vid prissättningen.

Nej, det har jag inte och så kommer det förbli. Att från start försöka pressa sig in i prestigesegmentet genom hiskeliga priser utan att ha någon historia i ryggen känns rätt unket. Jag finner ingen anledning alls till varför jag skulle välja att köpa en Mazis från honom istället för tre från JM Guillon*.



*Ett tips om man kan uppskatta "större" bourgogner, 100% ny ek men ingen vaniljsås så vitt jag kunde smaka. Jag kommer pröva fler flaskor från dem.
 

kayaker

Cyklist
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

MD skrev:
Om vi ändå pratar om "nya" producenter: Har någon testat Olivier Bernstein? Han började väl med årgång 2007 men startade direkt med att ta i ordentligt vid prissättningen.
Jodå, jag har provat ett antal 2009:eek:r hos importören. Bra viner med goda framtidsutsikter och han är helt klart duktig.
Lite grand samma lyxnegoceapproach som Lucien Le Moine med allt vad det innebär vad gäller prissättningen.
Jancis Robinson och Allen Meadows har gjort tummen upp, trots lite mer modern vinmakning.
 
Trådskapare
H

Håkan

Medlem
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

MD skrev:
Om vi ändå pratar om "nya" producenter: Har någon testat Olivier Bernstein? Han började väl med årgång 2007 men startade direkt med att ta i ordentligt vid prissättningen.
En kompis till mig korkade upp en Meursault 07a (någon PC glömt vilken) som var bra, men inte bättre än vinet vi provade den mot, Remi Jobard Genevrieres 07. Och Bernsteins 300 kr högre prislapp kändes inte motiverad. Men man kanske skall inse att man inte är riktigt målgruppen.
 

kayaker

Cyklist
SV: Producenter i Bourgogne som vill upp

Min personliga bedömning är att Bernsteins viner kräver en del tid för att komma till sin rätt. På den vita sidan så finns det flera producenter som är minst lika bra, samtidigt som de är klart billigare. En Meursaultfavorit är Jean-Philippe Fichet.
 
Toppen