SV: Producenter i Bourgogne som vill upp
Håkan skrev:
Hej allihopa,
Kan vi inte samla en tråd med tips på raising stars i Bourgogne (som ännu inte kostar en förmögenhet) och samtidigt skriva om vilka som är på dekis? Min personliga åsikt är att det inte finns lika många minor som för 10 år sen även om det fortfarande finns en del producenter på undviklistan.
Ja, en sådan här tråd var det ju tidigare prat om att fixa, det är klart vi ska ha en sådan! Ett förslag är att intresserade medlemmar lägger de noter, som de tycker passar trådens anda, här istället för i "idag dricker vi"-tråden.
Några tips från mig: Philippe Charlopin, Rene Bouvier, Emile Geantet och Heresztyn. På undviklistan kan jag numera lägga till Potel. Blev rätt blåst av Drouhin vars 96or inte var så kul, har ej heller varit så impad av Jadots röda men har samtidigt inte provat något sedan årgång 2002. Sedan finns det rätt många väldigt ojämna producenter exempelvis Tortochot, Trapet och Taupenot-Merme, där några är fantastiska medans andra är inte fullt lika lyckade. TIll sist en brandfackla, är inte Sylvian Cathiard rätt överreklamerad? Just det måste ge mina favoriter, Ghislaine Barthod och Fourrier.
P. Charlopin är ett namn jag stött på tidigare och funderat på om man skulle beställa hem en testflaska av. Problemet, och detta erkänns inte utan en smula skam, är bara att etiketterna ju ser helt vedervärdiga ut. Det är sällan som jag reagerar, men här har nån verkligen legat i för att göra något avskyvärt fult. Kan en flaska så hiskeligt på utsidan verkligen innehålla något gott inuti? Heresztyn har jag druckit ett par flaskor av, en var korkad, de båda andra oinspirerande och trista med diffus frukt och nypponsoppatextur (två by-gevrey:er och corbeaux tror jag det var). En butik jag tidigare använt mig av har R. Bouvier till högst modesta priser, skulle du kunna säga något mer om stilen på vinerna vore det uppskattat.
När du nämner Nicolas Potel, menar du vinmakaren själv och hans Roche/Maison de Bellene, eller varumärket Nicolas Potel? De två är ju numera inte längre samma sak, en märklig situation. En Savigny-les-Beaune "Haut Jarrons" 07' från Bellene (märkt Maison du Potel eller något liknande, något han endast gjorde detta år) var allt för mjuk och karaktärslös, men det kan ju faktiskt vara en årgångsgrej och jag hade nog tänkt ge mig på vinerna en gång till. Avråder du?
Ett tips från mig själv, och som jag nämnt tidigare på forumet, är Domaine Digioia-Royer (Chambolle). Det var goda omdömen i J. Morris "Inside Burgundy" och från Claude Colm som gjorde att jag blev nyfiken. Deras Haut-Cotes-du-Nuits 10' är numera min referens för röda regionsviner, ett strålande vardsvin för småpengar. C-M 1er "Groseilles" 10' är lika bra som bourgognen, fast i en annan viktklass såklart. Den Grunchers som drack för någon månad sedan var däremot inte på humör. Jag har endast prövart 10
r, så det återstår att se hur stabil firman är, men jag är hoppfull.
En annan lovande firma, som jag inte hunnits lika långt i utforskandet med, är Domaine Ballot-Millot. En vitvinsfirma i Meursault med topptrojkan Perrierès, Geneverieres och Charmes i stallet. Just de kostar väl inte direkt småpengar, men det är ändå rimliga priser. Andra vingårdsmärkta Meursaultet finns också, och där börjar det bli billigt på riktigt. Vad jag själv testat och gillat är dock ett rödvin. Volnay Taillepieds 10' var kalas, och jag kommer fylla på när kylan lättar. Att handla rödviner från vitvinsfirmor kan ju vara ett sätt att hitta prisvärda viner. En annan vitvinsproducent från Meursault som framstår som mycket lovande är Boisson-Vadot, den Bourgogne Blanc 09' som dracks för ett halvår sedan var irriterande bra för sin klassifiericering. BB, Grands Charrons och Chevalierès 10', båda Meursaulter, införskaffades följaktligen. Jag har bara korkat en BB och GC hittills, goda viner, men det kändes som om de behöver tid. En lustighet som jag noterat är att i producentporträtt hos återförsäljare och importörer så påpekas alltid att sonen i firman, som är på gång att ta över rodret, är polare med en annan yngling som också snart ska ta över: sonen i Coche-Dury. Det känns som ganska onödig info, och vore jag Boisson-Vadot så skulle jag nog bli förolämpad om porträttören tyckte det var det vettigaste och intressantaste att skriva om firman.
Edit: stavning