SV: Röda Viner!
Orpale skrev:
Är helt novis på Röda Viner, men intresset har väckts vid liv efter en resa till Rhônedalen och Chateauneuf du pape. Hittade ett vin jag gillade skarpt Domaine Des Quatre Vents men det verkar vara omöjligt att hitta i Sverige. Gillar kraftiga röda viner och undrar om ni kanske kunde tipsa mig om några riktigt bra viner från bla Chateauneuf du pape som man kan beställa. Är även intresserad av andra områden som Amarone viner och bourgogne. Har riktigt dålig koll på övriga världen så tar gärna emot tips på andra delar i världen som man kan hitta fina kraftiga viner. Testade en flaska Amarone i helgen som jag tyckte var riktigt fin Capitel de'Roari.
Tar också gärna emot tips. Jag är väldigt champagne-orienterad och vill gärna ta lite mera områden. Det blir dyrt det inser jag. Har lite rött i min källare men allt mer eller mindre är spontanköp. Så vad skulle ni rekommendera att jag lägger till i min källare och dricker för att bredda mig.
Vad jag idag har är (från cellartracker)
Barbera
2005 La Spinetta (Rivetti) Barbera d'Alba Gallina (Italy, Piedmont, Alba, Barbera d'Alba)
Corvina
2001 Allegrini Amarone della Valpolicella Classico (Italy, Veneto, Valpolicella, Amarone della Valpolicella Classico)
2003 Masi Amarone della Valpolicella Classico Serègo Alighieri Vaio Armaron (Italy, Veneto, Valpolicella, Amarone della Valpolicella Classico)
Nebbiolo
2005 La Spinetta (Rivetti) Langhe Nebbiolo Starderi (Italy, Piedmont, Langhe, Langhe DOC)
Red Bordeaux Blend
1998 Château Latour Grand Vin (France, Bordeaux, Médoc, Pauillac)
2001 Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande (France, Bordeaux, Médoc, Pauillac)
Red Rhone Blend
2005 Les Producteurs de Mont Tauch Fitou L'Exception (France, Languedoc Roussillon, Languedoc, Fitou)
Sangiovese
2004 Antinori Chianti Classico Riserva Badia a Passignano (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico)
2004 Barone Ricasoli Chianti Classico Castello di Brolio (Italy, Tuscany, Chianti, Chianti Classico) - 1.5L
Syrah
2005 Gilles Robin Crozes-Hermitage Papillon (France, Rhône, Northern Rhône, Crozes-Hermitage)
2005 Alain Graillot Crozes-Hermitage (France, Rhône, Northern Rhône, Crozes-Hermitage)
2007 Domaine du Petit-Barbaras Côtes du Rhône Villages Selection (France, Rhône, Southern Rhône, Côtes du Rhône Villages)