Nedan finner du några bra producenter i Chianti Classico vilka jag har besökt det senaste året. För de flesta gäller nog att det kan vara klokt att höra av sig i förväg. De bör ha engelsktalande personer på plats, så det funkar nog att ringa. Det går säkert att chansa också och bara svänga förbi, men det har för mig i varje fall inte alltid fungerat:
- Monteraponi
Litet ställe med bra rykte. En stigande stjärna. Särskilt deras Baron' Ugo Riserva tyckte jag mycket om. Ligger högt och vackert i närheten av Radda.
- Montevertine
Behöver knappast presenteras. Nära Radda. Svårt att få tid hos. Trevlig rundvandring och provsmakning. Dock inga möjligheter att köpa på plats, men vinerna finns att köpa i flera enotec i byarna runtomkring. Årgång 2014 är det som gäller både för Montevertine och Le Pergole Torte - lite lättare, och en aning gröna toner. Dock bra. Pian del Ciampolo 2015 är mycket bra.
- Fontodi
Lite större i närheten av Panzano. När jag var där fick man inte rundvandring, men väl smaka på ett antal bra viner. Bra bas-chianti. Om de har kvar riservorna Vigna del Sorbo och Flaccianello så får man smaka och köpa dem till ett relativt bra pris.
- Querciabella
Nära Greve. Rätt stort med proffsigt mottagande. Bra, men rätt dyra viner. När jag var där hade jag tur och fick prova deras absoluta toppflaskor, då det hade varit en journalistprovning dagen innan.
- Monte Bernardi
Mellan Panzano och Radda. Lätta viner med hög syra och röda bär. Enkelt att svänga förbi utan att boka i förväg när jag var där i påskas.
Stora ställen som säljer mycket till USA (ex. Castello di Ama och Ricasoli) har dyra provningar som man kan boka. De brukar även ha möjlighet att smaka några viner (till en kostnad) i deras enotec vid egendomarna. Detta brukar inte vara så personligt och prisvärt, men kan kanske vara något att ta till i värsta fall.
Jag har oftast handlat på egendomarna, men har vid två tillfällen handlat på Enoteca Casa Porciatti i Radda, eftersom jag var ute efter Montevertine. Relativt bra sortiment, bra temperatur, men inte direkt fyndpriser.
Hoppas detta kan vara till hjälp. Rapportera gärna om du fick till något besök! Sväng förbi Panzano och köp lite kött till grillen hos Dario Cecchini - det är lite show där. Även hans restauranger är kul. Annars tycker jag att Radda är den mysigaste byn.
Tillbaka från en fantastisk vecka i Toscana. Ett sista minutenbeslut att åka,med barn och jag som inte är har något stort Italienfokus i mitt vinintresse så sa vi att detta inte skulle vara en vinresa. Vilket det till stor del inte heller var, men några grymt bra vingårdsbesök och provade flaskor hann det bli. Då vi endast reste med handbaggage var dealen att inte köpa med något hem heller.
I
Chianti Classico så besökte vi
Querciabella, Fontodi och
Monteraponi - alla som privata besök utan andra där och gratis provningar.
Querciabella stack klart ut med bästa vinerna och fantastiskt trevligt bemötande. Deras "Supertuscan"
Camartina är helt grym. Fick också prova deras €100
Palafreno på 100% Merlot som inte finns på SB också. Inget fel på den heller... Tyvärr dyrt på plats, dyrare än SB och deras viner är inte direkt billiga där heller.
Fontodi var också bra provning med
Flaccianello som den lysande stjärnan. Men även deras vanliga Chianti är bra för en mindre peng.
Sedan bar det av till havet 20 min från
Bolgheri & 10 min till Ornellaia och Antinori (vilket jag upptäckte av en slump att det låg så oerhört nära efter vi bokat vårt resort). Här bokade jag inget efter att läst recensionerna om San Guido (Sassicaia) och fått prisuppgift från Ornellaia på €80 pp för provning! Tog istället en kort utflykt och tänkte man kanske kunde droppa in på något ställe, men det visade sig vara svårt - stängda ställen med grindar mest överallt. Testade istället
Sassicaia 2014 på glas inne i Bolgheri. €15 för 5cl, de vet hur de skall få max av turisterna där... Var inte heller helt imponerad av vinet, men antar att det behöver mer tid.
Köpte några flaskor för provning istället.
Campo Al Pero Dorianae Bolgheri Superiore 2008 - liten producent, denna flaska gör endast i 3000 ex. Cab.sauv och Cab.franc. Vilket vin! Mycket mjukt och och elegant. Inte alls mognadstoner i doften men i munnen. Mer som en mogen Bourgogne. När man äntligen hittat något "off the beaten track" så inser man också att det är minst sagt svårt att hitta igen. Minst 91p.
il bruciato bolgheri 2015 - Antinoris 2avin i Bolgheri, Cab.sauv, Merlot och Syrah. Wow, vilken fruktbomb och kraftpaket med bra struktur. Ung och drickbar med potential. 90+p
Brancaia Reserva Chianto Classico 2013 - mest med som en referens. Verkligen bra, men slår inte "Supertuscan" på tassarna.