Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sött till jul, mellandagar och nyår

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hur väljer du ut och förbereder dina söta viner inför avslutningen av året?

Så här gör jag i år

Den 23 dec

Börjar med att ta en liten slurk ur portvinet jag öppnade förra julaftonen. (Mums 🤩)

Sedan ploppar jag och kvalitetssäkrar:
2011 Brännlands Iscider
1989 Château Coutet Cuvée Madame
1985 Fonseca Porto Vintage
1971 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese
1959 Dom Brial Rivesaltes Ambré

Om det är fel på något av vinerna är det bara att leta fram ersättare.

Brännlands Iscider skall absolut dekanteras då den har en rejäl slembobba i botten (vax från skalen).
Förmodligen dekanterar jag även portvinet och Rivesaltes så att de kommer igång.

Den 24 dec
Efter frukosten avslutas 1853 Colheita som då stått öppen ett år. Har en fin bit Mimolette vikt för detta ändamål.
Sedan förbereds kvällens viner till Alte Liebe. 1988 VCC och en 2007 Domaine François Cotat Sancerre La Grande Côte. Iscidern, Cuvée Madame och Ambrén får följa med i småflaskor.

Tills 2 jan dricks det mycket sött
Jag räknar med att till vänner, ost, sommelierer osv, har då hälften gått åt. Den andra hälften låter jag varsamt flyta nedför strupen fram tills i sommar. Ungefär. (Ståendes, under kork.) Iscidern är dock förmodligen redan slut till årsskiftet.

Självklart ploppade fler flaskor sött innan sommaren 😋

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

God Jul!​

2011 Brännlands Iscider har brunat på sig rejält. Detta är Andreas första årgång och det står 2012 på etiketten. Någonstans tyckte han på den tiden att eftersom de pressade Iscidern år 2012, så borde det vara årgången. Han har dock 'mognat' i sin inställning och efterföljande årgångar är sorterade på den säsong äpplena växte.

Min sista flaska.

Sedan det begav sig, har jag hela tiden sparat en liten flaska med samma cider, men som plockades ur processen lite tidigare än de som senare buteljerades. Den flaskan har stått i många kylskåp genom åren. Och tagit plats. Jämförelsens tid är inne om några timmar.

Båda är dock fräscht friskt Calvados-äppliga med härliga syror och mullig sötma.

1989 Ch Coutet Cuvée Madame är från en annan planet. Klår lätt alla goda Sauternes jag hitintills fått i mig under mitt miserabla liv. Lång smaknot en annan dag. 💯 poäng! Precis så här underbara borde alla Sauternes vara...

1985 Fonseca Porto Vintage bytte jag ut mot en annan, pga för mycket Grums i hela flaskan då den precis rest från London till Japan. Får bli nästa jul istället.

1992 Taylor (Fladgate) Porto Vintage fick ställa sig i rampljuset istället. Den här är ungdomlig så det förslår. Bör nog vila minst 50 år till. Men det är otroligt bra isht!

1971 Paul Anheuser Kreuznacher Krötenpfuhl Riesling Auslese råkar stå på kontoret, så den blir ploppad typ den 25 el 26 dec.

1959 Dom Brial Rivesaltes Ambré. Ultrakomplext och vackert. Som en ljuv smekning. Fantastiskt! Följer med till Alte Liebe i afton.

Jajjebox!
Där satt de, allihopa!
Den här julen blir också fridfull och vacker 🥳

Toppen