Mattias Schyberg
Administratör
Det är sparsamt reglerat, precis så mycket som krävs för att ingen skall kunna tillverka "västerbottenost" som smakar hushållsost i Göteborg.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det är sparsamt reglerat, precis så mycket som krävs för att ingen skall kunna tillverka "västerbottenost" som smakar hushållsost i Göteborg.
Jag förstår inte riktigt vilken information du saknar på de här franska baksidesetiketterna? En del av de många orden på Randal Grahms baksidesetikett framstår för mig faktiskt mer som BS/copywritertext än information.En sak är han dock en jävel på och det är att vara transparent samt att vara ett föredöme när det gäller att deklarera vinets innehåll på flaskan... Här har konservativa fransmän mycket att lära!
Skillnaden mellan de som finns i t.ex USA och delar av Europa är ju att många av de Europeiska är mkt mindre till omfattning och att man t.ex odlat ett begränsat antal druvsorter under ibland flera hundra år. Namnen och AOP:erna är djupt förknippade med vissa delar av dessa traditioner och att rycka upp det med rötterna skulle ju vara förödande både för konsumenterna (framför allt) och AOP:n .Jag är ingen generell motståndare mot ursprungsmärkning, men bevisligen så klarar man sig bra ändå med tanke på större delen av nya världen.
Kunde du inte argumentera lite mer för din tes om nationell "vinkonservatism" à la francaise så får vi en diskussion om det.Det enda jag har påstått är att Randall Grahm är ett föredöme på att vara transparent och att fransmän generellt är konservativa (jag står fast vid dessa åsikter). Resten som rör appellationer är en helt annan diskussion, men jag vill ha så lite vinlagar som möjligt och så stora friheter för vinmakaren som det bara går (om ni känner att ni vill veta vad jag funderar på även när det gäller detta).
Jag är vinliberal!
... men jag vill ha så lite vinlagar som möjligt och så stora friheter för vinmakaren som det bara går (om ni känner att ni vill veta vad jag funderar på även när det gäller detta). Jag är vinliberal!
...Producenter utanför denna pyttedel av världen kan därför inte marknadsföra sitt mousserande vin så att folk förstår att det är samma vinstil som mousserande vin från Champagne, utan de framstår istället som "kopior" på originalet trots att de har ett unikt ursprung och vem vill ha kopian om den inte är väsentligt billigare?...
Precis min poäng. Många gör "kopior" trots att de inte behöver, då de kan själva. Namnet "Champagne" har blivit likställt med en vinstil som övriga världen inte kan kommunicera (vilket är självklart att man inte borde få göra) därför härmar de på annat sätt för att konsumenten ska förstå att deras mousserande vin har samma stil. Det borde inte behövas då vinstilen är tillverkningsmetoden ihop med druvsammansättningen och inte ursprunget. Alla kan göra mousserande vin, men Frankrike kan inte/får inte göra Cava. Precis som du nämner så har Italien lyckats riktigt bra med Prosecco dock, trots att det inte tillverkas på samma sätt som mousserande vin i Champagne (det är inte riktigt samma vinstil).
Men mycket är ju just KOPIOR, så man får nog skylla sig själva... Skylla sig själva om man jämförs med orginalen, skylla sig själva om man framstår som kopior, etc... Detta oavsett hur bra vinerna är...
Visa bifogad bild 4079
Inte då minst kopior av Champagne. Samma druvor, samma tillverkningssätt, samma franska beteckningar (blanc de blanc, etc) etc. Ja man använder t.o.m. sig gärna av namnet Champagne, även om detta minskat inte minst genom påtryckningar från EU. Vill man "stå på egna ben" ja då kan man ju alltid undvika att försöka göra allt likadant, om än bättre, än orginalet Champagne. Spanien med sin Cava försöker ju åtminstone delvis använda andra druvsorter. Prosecco är ju ett exempel där man lyckats, inte minst i USA, med både andra druvor och annan produktionsmetod. Och detta utan att sammanblandas med Champagne. Man pratar ju just "prosecco"...
Visa bifogad bild 4080
Sedan har vi alla cabernet-blandningar där man också i mångt och mycket kopierar... Visserligen Bordeaux i det här fallet. Man använder klassiska bordeauxdruvor, bordeauxbarriquer, bordeauxflaskor, "pratar" t.o.m. om bordeauxblends och har jointventures med just bordeauxproducenter...
Rhonerangers är ett annat exempel där exempelvis nämnda Grahm gärna gör just kopior, och är tydlig med det... Barossa med sina Ch-du-Pape blends och sina Syrah'er med Viognier inblandning är andra exempel.
Länge höll man ju t.o.m. på med att använda namnen på själva ursprungsområdena. Dvs man kunde köpa amerikansk chablis, chianti, etc.
Menar du att Prosecco däremd också är ett dåligt exempel på samma sätt som Champagne i och med att det är reglerat och skyddat av sin DOCG ?Precis min poäng. Många gör "kopior" trots att de inte behöver, då de kan själva. Namnet "Champagne" har blivit likställt med en vinstil som övriga världen inte kan kommunicera (vilket är självklart att man inte borde få göra) därför härmar de på annat sätt för att konsumenten ska förstå att deras mousserande vin har samma stil. Det borde inte behövas då vinstilen är tillverkningsmetoden ihop med druvsammansättningen och inte ursprunget. Alla kan göra mousserande vin, men Frankrike kan inte/får inte göra Cava. Precis som du nämner så har Italien lyckats riktigt bra med Prosecco dock, trots att det inte tillverkas på samma sätt som mousserande vin i Champagne (det är inte riktigt samma vinstil).
Inte direkt, Prosecco är väl namnet på druvan Glera och inte ett ursprung? Men visst har man väl varumärksskyddat "Prosecco" vilket på så vis innebär att man har varumärksskyddat en vinstil?Menar du att Prosecco däremd också är ett dåligt exempel på samma sätt som Champagne i och med att det är reglerat och skyddat av sin DOCG ?
Tror dom ändrade detta för några år sen bara för att slippa just den ihopblandning, och för att på riktigt kunna skydda sin DOC. Druvan heter med andra ord inte Prosecco längreInte direkt, Prosecco är väl namnet på druvan Glera och inte ett ursprung? Men visst har man väl varumärksskyddat "Prosecco" vilket på så vis innebär att man har varumärksskyddat en vinstil?
Nä, det hade ju inte varit ett bra patentskydd, då druvan kan odlas på annat håll. Bättre då att ha ett varumärkesskydd kopplat till en speciell del av världen.Tror dom ändrade detta för några år sen bara för att slippa just den ihopblandning, och för att på riktigt kunna skydda sin DOC. Druvan heter med andra ord inte Prosecco längre
Tycker väl inte det är helt fel. Prosecco är ju utan någon tvekan ett mousserande vin som historiskt sett har har pdoucerats av bland annat druvan Glera i regionen Veneto. Ibland kan det vara svårt att veta vart man skall dra gränsen, men här tycker jag nog att det är ganska självklart.Nä, det hade ju inte varit ett bra patentskydd, då druvan kan odlas på annat håll. Bättre då att ha ett varumärkesskydd.
Jo, precis som jag har sagt. Appellationssytemet är lite på gott och ont. Det finns mycket positivt, men USA är ett bra exempel på att man klarar sig bra ändå, trots minimal reglering.Tycker väl inte det är helt fel. Prosecco är ju utan någon tvekan ett mousserande vin som historiskt sett har har pdoucerats av bland annat druvan Glera i regionen Veneto. Ibland kan det vara svårt att veta vart man skall dra gränsen, men här tycker jag nog att det är ganska självklart.
Inte direkt, Prosecco är väl namnet på druvan Glera och inte ett ursprung? Men visst har man väl varumärksskyddat "Prosecco" vilket på så vis innebär att man har varumärksskyddat en vinstil?
Även Cava är ju ett skyddat varumärke, men inte regionsbundet utan nationsbundet.
Och det är inte så att de flesta amerikanska regioner har börjat med att göra kopior av framför allt franska viner, och i en del (särskilt några decennier bakåt) även ägnat sig åt renommésnyltning i namngivningen?Jo, precis som jag har sagt. Appellationssytemet är lite på gott och ont. Det finns mycket positivt, men USA är ett bra exempel på att man klarar sig bra ändå, trots minimal reglering.