This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Inte provat men nu blev jag nyfiken!Någon som provat Haskell Vineyards Aeon Syrah 2010? @Niklas J tipsar om den på http://www.vinbanken.se/
Inte än, men får lägga till den på listan. Tack för tipset!Någon som provat Haskell Vineyards Aeon Syrah 2010? @Niklas J tipsar om den på http://www.vinbanken.se/
Tack för ett ihärdigt slit @mnor! Nästan så man blir sugen på att ge sydafrika en chans
2011 Mullineux Family Wines Syrah Schist94 Points
South Africa, Coastal Region, Swartland
WOTN for most of tonight's participants! Tons and tons of pepper, meat, sausage, dark fruit, blackberries, a little blackcurrant. A deep and complex nose! Very dry with a medium+ acidity and a medium body. Great length and intensity. Even though it feels young it has impeccable balance and feels extremely well made. Had most of us fooled for a Northern Rhone, Côte-Rôtie.
Två flaskor kvar...snart dags för ett återbesök känner jag.2010 Reyneke Reserve
Gillar verkligen det här vinet med sin nord-Rhônska ådra trots 40%Cabernet Sauvignon (vilket inte slår igenom på de resterande 60%Shiraz). Såg att 2009 bara hade 10% Cab vilket ju gör en lite frågvis.
Här finns massor av björnbär och grantitgruskross samt lite kryddor i form av peppar och ngt anisliknande.
I smaken är det inte fullt så Cornas men faen så bra med alla delar fint på plats v.g syror, tanniner och komplexitet. Visst, det tävlar inte med dom bästa och största i området men med den prislappen så gör det inget.
De har bytt årgång till 2012 (det var den årgången jag fick i november, när jag beställde), ser att SB fortfarande har 2010 som årgång på nätet.Två flaskor kvar...snart dags för ett återbesök känner jag.
Hur är 12rna, det skulle jag gärna vilja vetaDe har bytt årgång till 2012 (det var den årgången jag fick i november, när jag beställde), ser att SB fortfarande har 2010 som årgång på nätet.
Möjligen lite sent ute men missa inte en måltid på the tasting room i franschoek.Väldigt nyttig tråd det här. Jag hat endast druckit ett fåtal kvalitetsviner från Sydafrika. Har aldrig kommit för mig att beställa något bättre från BS eller välja det på restaurang. Det har alltid funnits något som sett lite mer intressant ut från andra delar av världen.
Vilken tur då att man kan få lite tips härifrån med tanke på att jag kommer vara 2,5 vecka där nu med start på onsdag. Uppdateringar med röda viner kommer!
Vi kan ju annars ställa den mot den franska Lazy Lizard och kora en vinnare i kategorin: "Worst wine of the decade".Visa bifogad bild 2971
Bellingham Pinopasso 2012
Tonvis med kokta svarta vinbär, björnbär och lite rostad ek (troligen ekstavar). I munnen är vinet direkt otrevligt. Låg syra och sockersöt fruktighet. Helt obegripligt är också de lite kärva tanniner som kommer i avslutet (detta är ju uppenbart skamlöst publikfriande, så varför fälla sig själv på mållinjen?). Klen intensitet som inte kan bära upp den alkoholfylliga kroppen. Precis lagom längd (kort).
"Det finns inga genvägar när man gör bra viner. Det vet vinmakarna på Bellingham. Efter två års arbete kan vi äntligen presentera vinet som förenar det bästa från de två världar: Sydafrikas stolthet pinotage och ripasso-metoden." - Fondbergs produktblad.
PS. Jag tycker Sydafrika för det mesta kan producera väldigt bra vin! God Jul på er!
Tror ändå Lazy Lizard hade vunnit (alltså varit sämst). Länge sen jag "provade" den dockVi kan ju annars ställa den mot den franska Lazy Lizard och kora en vinnare i kategorin: "Worst wine of the decade".