Anders Landström
Medlem
Efter att ha funderat på prissättningen av Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 så beslöt jag att skriva ett mail till Systembolaget. Våndades lite on jag skulle publicerar det här men beslöt att jag gärna vill få er syn på denna problemställning. Ska ett monopol ha ett ansvar för att kontrollera att priser är rimliga eller ska vi som konsumenter vara glada över att vi överhuvudtaget får tillgång till lite exklusiva viner? Nu kan vi ju naturligtvis välja att inte köpa och i en normal situation så är rådet att rösta med fötterna som det heter, dvs köpa annorstädes men nu har vi ju ett politiskt beslutat monopol och det finns få/inga lokala alternativ.
Det finns ju en grundsyn att Systembolaget har riktigt bra priser, nåt som jag inte alltid delar men jag har ju fått lite mothugg där tidigare. Jag vet att saker som DRC ofta ligger långt under marknadspriserna men de säljs i väldigt få ex och SB köper ofta in dem långt före lansering i Sverige så det finns facit samt priserna har stigit sedan lansering. Generellt tycker jag dock att sortimentet har blivit allt mindre och priserna högre. Det senare kanske beror på att jag idag har en större kunskap om prisnivåer men tycker trots allt att gapet har ökat.
Hoppas få till stånd en liten diskussion kring ämnet med ett ganska aktuellt exempel.
Det finns ju en grundsyn att Systembolaget har riktigt bra priser, nåt som jag inte alltid delar men jag har ju fått lite mothugg där tidigare. Jag vet att saker som DRC ofta ligger långt under marknadspriserna men de säljs i väldigt få ex och SB köper ofta in dem långt före lansering i Sverige så det finns facit samt priserna har stigit sedan lansering. Generellt tycker jag dock att sortimentet har blivit allt mindre och priserna högre. Det senare kanske beror på att jag idag har en större kunskap om prisnivåer men tycker trots allt att gapet har ökat.
Hoppas få till stånd en liten diskussion kring ämnet med ett ganska aktuellt exempel.
Hej
Som varande en person intresserad av vin i allmänhet och champagne i synnerhet så har jag under de senaste åren kunnat notera att skillnaden mellan Systembolagets priser och vad motsvarande champagne kan köpas för i Europa ökat allt mer. En prisskillnad på 10-20% kan kanske motiveras då Systembolaget inte längre är den stora aktör man tidigare var inom champagne men vissa priser gränsar till ocker.
Den 1 november så lanseras Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 (nr 94823) till det facila priset av 1.499 kronor. Då denna cuvée under största delen av 2010 funnits tillgänglig i europeisk detaljhandel för mellan 800-900 kronor (samt fortsatt är tillgänglig för €65 i vissa franska butiker) så undrar jag hur priset för detta vin kan sättas till 1.499 kronor på Systembolaget?
Görs inga kontroller av priser innan Systembolaget väljer att lansera viner? Vad motiverar en prisskillnad på 50-70% för ett vin som är allmänt tillgängligt? I viss mån kan jag ha förståelse för beställningssortimentet där leverantörna kan sätta vilka priser de vill men för vin som lanseras i Systembolagets butiker så borde väl åtminstone en priskontroll göras vid inköp.
Med Systembolagets monopol på detaljhandel för alkoholdrycker måste väl ni ha ett ansvar att kontrollera att priser är rimliga och att de inköp ni gör följer normala affärsprinciper?
Jag kan ge fler exempel på viner där skeva prissättningar existerar men i grunden är väl detta ett ansvar som ligger på er att kontrollera.
Ser fram mot ert svar. Då jag frekvent deltar i svenska vinforum på nätet så kommer jag att publicera detta brev där
Med vänlig hälsning
PS För referens så bifogar jag några webbsidor där Henriot Cuvée des Enchanteleurs kan köpas.
http://www.millesima.de/Product.aspx?Fa ... odId=17476
http://www.xo-vin.fr/champagne-henriot- ... l402.html#
http://www.frw.co.uk/search-wines-smart ... sid-4.aspx