ville bara peta in en påminnelse om att majoriteten av vinvärlden inte är den vi diskuterar här.
Lika gott att påminna, eftersom merparten av alla dessa människor antagligen säger "terroir" med utgångspunkt i jordmånen och inget mer.
Här på fronten av fint vin känns det som att vi har kommit så pass långt i våra tankar att begreppet terroir snarare är något filosofiskt än en konkret definition. Om man läser den
längre studien så framkommer tre olika synvinklar på begreppet från tre olika vinmakare. Sydafrikanska vinmakaren Coetzee säger: "
[terroir is] a view that differentiates between the essentially technical characteristics of terroir, and the inherent promise of terroir that is socially formed and based on consumer value illustrates the complex nature of terroir."
Min tolkning av "inherent promise" är vår mänskliga tolkning av hur vinet
borde smaka när det kommer från en viss plats.
Van Berg delar upp det i tre delar, där den första är just vår klassiska definition (klimat, jord, exponering, läge osv), det andra är att namnet från en vingård ger upphov till ett visst säljpris och förväntan, medan det tredje är en kombination av de båda första där kvalitet och försäljning båda är uppfyllda krav. Ett skiftande begrepp beroende på vem man frågar typ.
Bauer från NZ på sin sida: "
Bauer emphasises that we have terroir ‘with or without the grapes, because terroir is the combination of human activity, the land, and the environment’ and he is also keen ‘to emphasise a sense of belonging’ which draw attention to the human dimension of terroir."
Om tre vinmakare har tre olika uppfattning om hur man bäst definierar begreppet terroir så har jag svårt att se att det finns ett rätt svar. Däremot har jag som alltid svårt att förstå hur somliga menar att det är en myt.
Som en liten avslutning skulle jag vilja lyfta hur man bäst kopplar samman "terroir" med regioner som t ex Rioja, där fathantering/fatlagring har fått stå i
pole position så länge, framför allt vad vinmakare, vingård och område heter. Vad har vi för uppfattning om terroir när det kommer till viner som är så hårt styrda av lagring?