Även om du dricker exakt samma vin 5 dagar i rad så kan upplevelsen skilja sig åt. Vissa dagar så smakar inte kaffet gott, trots att det är exakt samma kaffe som dagen innan och bryggt exakt likadant. Senare samma dag när du brygger en kanna till så kan det smaka underbart.
Smaken varierar och så även upplevelsen.
I ditt resonemang så tvivlar jag inte på dina olika upplevelser av samma "batch" vin, det är snarare elementärt.
Som jag ser det så borde vinets objektiva kvaliteter utmärka sig varje gång (om det inte är defekt), medans den subjektiva upplevelsen varierar. Med detta menar jag, ett riktigt bra vin upplevs "aldrig" som plonk (eller tvärtom), däremot kan det kännas som ett toppvin (95+) ena gången under optimala förhållanden och enbart riktigt bra en annan gång under sämre förhållanden (90+).
De faktorer som avgör vad du tycker DÄR och DÅ är oerhört komplexa, men visst tusan kan det handla om flaskvariation, tunnlar och ungdom, men även på ens humör, miljön, tid på dygnet, vad man druckit strax innan, munkemin, förutfattade meningar, etiketten eller att det dracks blint.
Jag tvivlar alltså inte på att vinupplevelser tenderar att variera även om man följer samma vin under en längre period. Det är snarare självklart. Det är också väldigt troligt att de flesta viner har en period i sin utveckling när de är på topp, frågan är om det är en objektiv topp eller något annat? Vissa gillar inte för mycket mognadstoner och vissa gillar inte för mycket primärfrukt och ungdom. Den perfekta balansen är mest troligt väldigt individuell. Kanske tycker vissa att den perfekta fasen är i en period när någon annan tycker att vinet befinner sig i tunneln?