Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 22 november 2019

HerrDruva

Medlem
De buteljer som är i butiken kan inte beställas på nätet utan måste köpas fysiskt. En vecka efter släppet kan man dock, om denna regel inte ändras nyligen, beställa flarra från en fysisk butik till en annan fysisk butik som man vill hämta ut flarran i. Det kan vara ett sätt att få tag på något som har tagit slut i det så kallade webb-saldot. Själv tycker jag att kundbeställningar från butik till butik är förkastligt eftersom det mycket väl kan betyda extra transporter som går utanför de ordinarie rutterna.
Nåja, det är väl sällan det faktiskt leder till extra transporter? Med tanke på att de som levererar från depån också tar artiklar med sig tillbaka.

Johan L

Medlem
Nåja, det är väl sällan det faktiskt leder till extra transporter? Med tanke på att de som levererar från depån också tar artiklar med sig tillbaka.

Vet inte hur det är nu, men för några år sedan skickades beställningar mellan butiker med vanligt postpaket.

Skrutt

Medlem
Nu missade du något. Det du beskriver är en sådan ordinarie rutt som jag nämnde. Leverans mellan två butiker är däremot inte en ordinarie rutt. Jag tror även att butikschefen på den större butik jag frekventerar är mer insatt i detta än någon av er som hittills yttrat sig, och han är min källa.

HerrDruva

Medlem
Nu missade du något. Det du beskriver är en sådan ordinarie rutt som jag nämnde. Leverans mellan två butiker är däremot inte en ordinarie rutt. Jag tror även att butikschefen på den större butik jag frekventerar är mer insatt i detta än någon av er som hittills yttrat sig, och han är min källa.
Nu missade du nog att läsa mitt andra svar här i tråden. Där jag anser att det inte spelar någon större roll vilken sorts transport vi talar om.
Transporter som du nämner sker ju inte ensamma. De färdas med massa andra paket varför jag inte ser hur det skulle resultera i flera körningar. Sen ska jag naturligtvis inte dra slutsatser hur som helst, jag vet ju inte varför du faktiskt tycker butik-butik transport är förkastligt om jag får använda dina ord.
Samtidigt bör du heller inte dra slutsatser. Du vet inte vem jag är eller vad jag vet. "jag vet mest för jag känner X" - är tämligen ett undermåligt argument.

Skrutt

Medlem
HerrDruva,
Att använda källor är annars en grundbult i argumentation och om du vill få det till att jag stoltserar med vilka jag känner så ändras inte detta faktum för det. Du får gärna tala om vem du är och vilka insikter du har i detta och du får gärna bestrida att du vet mindre än en butikschef, om du kan. Ledsen om provokationen var för stark men om du tycker att det är dålig argumentation att referera någon som jobbar med systembolagets transporter varje dag så kan jag ju kontra med att jag ser endast vaga gissningar från din sida.

HerrDruva

Medlem
HerrDruva,
Att använda källor är annars en grundbult i argumentation och om du vill få det till att jag stoltserar med vilka jag känner så ändras inte detta faktum för det. Du får gärna tala om vem du är och vilka insikter du har i detta och du får gärna bestrida att du vet mindre än en butikschef, om du kan. Ledsen om provokationen var för stark men om du tycker att det är dålig argumentation att referera någon som jobbar med systembolagets transporter varje dag så kan jag ju kontra med att jag ser endast vaga gissningar från din sida.
För att inte ta upp hela trådens utrymme med offtopic-diskussion ska jag försöka hålla det kort.
Vad tråkigt att du tolkade mitt meddelande på sådant sätt. Jag vill inte alls få det till att du "stoltserar" med vilka du känner. Snarare att det var egendomligt sätt att uttrycka sig. Jag håller med om din syn på källors betydelse och du har alldeles rätt i att jag spekulerar. Jag har inte försvarat min uppfattning om transportsätt till den grad som du uppenbarligen har tolkat det som. Jag föreslåg enbart min uppfattning. Jag har två gånger ovan poängterat att mig veterligen gör det detsamma för utgångspunkten.

Det du verkar missat helt och hållet (till förmån för en diskussion om argumentationteknikens utformning och betydelse) är att, vilket transportsätt systembolaget än väljer så spelar det ingen roll i min mening, vare sig miljömässigt eller ekonomiskt. Vilket är det jag åtminstone försökte diskutera. Då du skrev att det är ett förkastligt förfarande blir jag såklart nyfiken på vilken aspekt av tillvägagångssättet som är förkastligt. Detta verkar du bevisligen inte vilja diskutera. Du verkar uppenbart mer intresserad av att peka på att andra har fel och du har rätt.

FredrikC

Medlem
De buteljer som är i butiken kan inte beställas på nätet utan måste köpas fysiskt. En vecka efter släppet kan man dock, om denna regel inte ändras nyligen, beställa flarra från en fysisk butik till en annan fysisk butik som man vill hämta ut flarran i. Det kan vara ett sätt att få tag på något som har tagit slut i det så kallade webb-saldot. Själv tycker jag att kundbeställningar från butik till butik är förkastligt eftersom det mycket väl kan betyda extra transporter som går utanför de ordinarie rutterna.
Det lustiga är att du påpekar hur fel herrduva har men du har redan fel i ditt första inlägg. De kommer inte skicka ch08 mellan butiker då den är limiterad. Precis som de inte skickar Winston 08 mellan butiker längre.
Jag håller helt med herrduva att det inte blir någon påverkan på miljön. Jag hade ju själv behövt köra både fram och tillbaks till bolaget längre bort än att bara köra till mitt lokala 6km bort.

FredrikC

Medlem
För att återgå till släppet:

Det lär bli jäkligt tufft att få tag på ch08 från weben då de bara har 216st där just nu:eek:
Kan man se någonstans vilka butiker som kommer få in den?

Adamanko

Medlem
För att återgå till släppet:

Det lär bli jäkligt tufft att få tag på ch08 från weben då de bara har 216st där just nu:eek:
Kan man se någonstans vilka butiker som kommer få in den?
Gårda, Hansa och PK. Bara att trycka på "vilka butiker har drycken"-knappen på vinets sida.

Nyllet

Medlem
En vecka efter släppet kan man dock, om denna regel inte ändras nyligen, beställa flarra från en fysisk butik till en annan fysisk butik som man vill hämta ut flarran i. Det kan vara ett sätt att få tag på något som har tagit slut i det så kallade webb-saldot. Själv tycker jag att kundbeställningar från butik till butik är förkastligt eftersom det mycket väl kan betyda extra transporter som går utanför de ordinarie rutterna.

Det kan mycket väl vara så att internbeställningar leder till ökade transporter då flaskor skickas fram och tillbaka över riket och att systemet således är förkastligt ur klimatsynpunkt. Jag skäms dock inte alls över att jag nyttjar möjligheten då jag anser att problemet är Systembolagets. Men du kanske inte menar att det är förkastligt av kunden att nyttja möjligheten?

Lösningen är ju dock ganska enkel. En markant ökning av andelen flaskor som går till webbsaldot istället för ut till butikerna skulle leda till färre onödiga transporter samt kanske också lägre blodtryck hos oss som inte bor i närheten av vinkällarbutikerna. Samhällsekonomiskt lönsamt!

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Var ser du att det endast finns 216 st för webbeställning?

Voila :)
20191120_201758.jpg

Toppen