Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 23 augusti 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 23 augusti. Ett ganska litet, men mycket bra släpp. Här finns något för alla och envar: en bra champagne, flera roliga vita, ett toppvin från Brancaia, bra halvmogen Bordeaux (som tyvärr inte är gratis) och en del annat gott.

Flight 1.jpg

90479 Roland Champion Special Club Grand Cru 2019 549 kr 5700 flaskor
N: Citron, gröna äpplen, nötter, rabarber och bröd.
M: Ljung, citron, gröna äpplen och hasselnöt. Fräscht, komplext och tillgängligt med fin syra och bra frukt. En champagne i min smak. 91-93p

94880 Domaine Cordier Mâcon-Fuissé 2022 299 kr 1800 flaskor
N: Mandarin, honung, gräs, sten och lime.
M: Honung, pomerans, melon, sten och alkohol. Tungt och koncentrerat med söt frukt och bra mognad. 89-91p

92394 Calera Central Coast Chardonnay 2022 275 kr 7200 flaskor
N: Rök, citron, skiffer, gröna äpplen och vanilj.
M: Vanilj, trä, citron, snäckskal och gröna äpplen. Lätt och fräscht med tydliga fat och bra syra. 88-90p

92652 Mas de Serral de Pepe Raventós Vins Pepe Raventós Malvasia de Sitges 2022 299 kr 360 flaskor
N: Hyacint, jasmin, tulpan och pomerans.
M: Tulpan, hyacint, melon, pomerans och gula äpplen. Tungt och grönt med fin frukt och bra syra (för en malvasia). Spännande vin! 89-91p

93507 Tamjanika Bellucc Erdevik 2023 160 kr 1800 flaskor
N: Fläder, syren, honung och päronsplitt.
M: Sten, citron, päron, fläder och alkohol. Lätt och lite tunt med hög syra. 83-85p

93177 Logan Ridge of Tears Riesling 2022 289 kr 1200 flaskor
N: Honung, röda äpplen, melon, rök och lime.
M: Citron, lime, sten och fläder. Stramt och tufft med bra frukt och skyhög syra. 88-90p
Flight 2.jpg

92698 Sandhi Sta Rita Hills Pinot Noir 2022 499 kr 2400 flaskor
N: Smultron, hallon, blomjord och vanilj.
M: Gummi, smultron, hallon och gräs. Ungt och lätt med söt, fin frukt och distinkta tanniner. 88-90p

92669 Les Coeurs de l'Amour Christophe Coquard 2023 199 kr 7800 flaskor
N: Tulpan, plommon, timjan och bläck.
M: Plommon, björnbär, tulpan och bläck. Tungt och kraftfullt med koncentrerad frukt. 86-88p

92565 Valiano Chianti Classico 2021 165 kr 16900 flaskor
N: Körsbär, svart te, lakrits och hallon.
M: Kött, körsbär, hallon, svart te och kaffe. Fräscht och tillgängligt med bra frukt och balanserade tanniner. 87-89p

93108 Brancaia Ilatraia 2020 559 kr 1200 flaskor
N: Jasmin, vanilj, polerad ek, plommon, lakrits och svarta vinbär.
M: Trä, svarta vinbär, hallon, lakrits och jasmin. Mörkt, tungt och komplext med fet frukt och snygga tanniner. Klart bättre som ungt än både 2018 och 2019. 92-94p

92247 Domaine Jean-Michel Gerin La Champine Syrah 2022 199 kr 3600 flaskor
N: Oliver, rosmarin, plommon och vanilj.
M: Lavendel, oliver, bläck, plommon och vanilj. Ganska stramt med sval frukt och rejäla tanniner. 86-88p
Flight 3.jpg

94531 Baigorri Finca Las Navas Tempranillo 2021 299 kr 720 flaskor
N: Lingon, sardeller, vanilj, rök, svarta vinbär och timjan.
M: Rök, trä, svarta vinbär, dill och vanilj. Ungt och stramt med mörk frukt och tuffa tanniner. 87-89p

95107 David Hook Sangiovese 2022 199 kr 5400 flaskor
N: Plommon, körsbär, lakrits, blött trä och choklad.
M: Timjan, choklad, körsbär och lakrits. Stramt med söt frukt och mycket hög syra. 86-88p

95991 Château Lilian Ladouys 2021 299 kr 4200 flaskor
N: Körsbär, hallon, lakrits, vanilj och syren.
M: Plommon, hallon, trä och lakrits. Ungt med sval frukt och rejäla tanniner. Ingen toppårgång av det här vinet. 86-88p

94775 La Dame de Montrose Château Montrose 2015 670 kr 240 flaskor
N: Svart te, svarta vinbär, bläck, vanilj och blyerts.
M: Mint, kaffe, viol, choklad, svarta vinbär och vanilj. Elegant med tung, koncentrerad frukt och balanserade tanniner. 90-92p

94128 Château Phelan Segur 2015 739 kr 240 flaskor
N: Gödsel, jord, hallon, plommon, halm och vanilj.
M: Choklad, blyerts, svarta vinbär, stall, halm och kanel. Svalt och polerat med bra frukt och integrerade tanniner. 91-93p
Flight 4.jpg

92610 JL Chave Sélection Crozes-Hermitage Rouge Silène 2022 224 kr 600 flaskor
N: Syren, vanilj, timjan, svarta vinbär, rosor och oliver.
M: Bläck, viol, syren, timjan, oliver och svarta vinbär. Fräscht och kryddigt med fin frukt och återhållsamma tanniner. 88-90p

90369 Newfound Gravels California Red 2021 399 kr 600 flaskor
N: Vanilj, syren, tomat, choklad och plommon.
M: Kanel, plommon, choklad, vanilj och gummi. Moget och tillgängligt med utvecklad frukt och snälla tanniner. 88-90p

93016 Hedges Family Estate Red Mountain 2021 279 kr 6000 flaskor
N: Ek, vanilj, kanel, svarta vinbär, grön paprika, ingefära och kaffe.
M: Trä, svarta vinbär, vanilj, kanel, ingefära och blyerts. Tungt, mörkt och träigt med sval frukt och tuffa tanniner. Charmig Bordeaux-kopia till bra pris. 89-91p
 

Bastardo

Medlem
Tack för fina noter igen, Patrik! Jag ska läsa dem mycket noggrant senare i dag. Keep up the excellent work! 🍾
Brancaia Ilatraia 2020 verkar vara ett spännande vin. Med lite annan druvsättningen räknas den inte som Chianti Classico utan IGT Toscana.
WS 92, RP 94, JS 95, VO 94, WE 93, så ditt omdöme är helt i linje med deras.
Tyvärr verkar årgång 2008 ha haft redan sina bästa dagar, annars finns den att köpa på nätet också. Inte out of reach eller overkill ens för mig, men jag köper ändå hellre vin med en aning lägre priser. Men jag kan tipsa om vinet för en vinvän, som har gott ställt men är inte så kunnig i vinernas värld.
Priset på polis ser ut att vara ganska anständigt, vad jag kan bedöma och vinet hör precis i den kategorin som jag vill ha mina rödviner.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Tack för fina noter igen, Patrik! Jag ska läsa dem mycket noggrant senare i dag. Keep up the excellent work! 🍾
Brancaia Ilatraia 2020 verkar vara ett spännande vin. Med lite annan druvsättningen räknas den inte som Chianti Classico utan IGT Toscana.
WS 92, RP 94, JS 95, VO 94, WE 93, så ditt omdöme är helt i linje med deras.
Tyvärr verkar årgång 2008 ha haft redan sina bästa dagar, annars finns den att köpa på nätet också. Inte out of reach eller overkill ens för mig, men jag köper ändå hellre vin med en aning lägre priser. Men jag kan tipsa om vinet för en vinvän, som har gott ställt men är inte så kunnig i vinernas värld.
Priset på polis ser ut att vara ganska anständigt, vad jag kan bedöma och vinet hör precis i den kategorin som jag vill ha mina rödviner.
Bolis var min mening att skriva … men datorn ville nog något annat. ;)
 
Ett annat intressant släpp är Le Ragnaie Brunello di Montalcino 2019. Ska vara en bra årgång.

Har druckit 2013 som var oerhört elegant och burgundisk, vilket tydligen ska vara karaktäristiskt för producenten. Har gått upp med 200 spänn sen dess men tycker fortfarande att det känns prisvärt. Tyckte den var otroligt bra!
 

Bastardo

Medlem
Ett annat intressant släpp är Le Ragnaie Brunello di Montalcino 2019. Ska vara en bra årgång.

Har druckit 2013 som var oerhört elegant och burgundisk, vilket tydligen ska vara karaktäristiskt för producenten. Har gått upp med 200 spänn sen dess men tycker fortfarande att det känns prisvärt. Tyckte den var otroligt bra!
Lite siffror från superiore.de/en/
Wine Advocate 95 points
Vinous 93 points
Wine Spectator 95 points
Decanter 92 points
Jancis Robinson 17++ points
Grape Variety: 100% Sangiovese
Expansion: 36 months 33 hl oak barrel
Storage potential: 2047+
Tannin-containing and/or acid-stressed
 
Lite siffror från superiore.de/en/
Wine Advocate 95 points
Vinous 93 points
Wine Spectator 95 points
Decanter 92 points
Jancis Robinson 17++ points
Grape Variety: 100% Sangiovese
Expansion: 36 months 33 hl oak barrel
Storage potential: 2047+
Tannin-containing and/or acid-stressed
Jojo, jag vet.
 
Toppen