Kom igen nu, jag är nyfiken på vilket ”hus” som passerat ditt nålsöga!
Ok, vi kör, bara därför att det är du. Men kom ihåg att jag dricker champagne väldigt sällan. Jag gillar
Pierre Peters och har även druckit den ett par gånger, men det som är lite märkligt i mina ögon med champagne att även de enklaste flaskorna brukar få helt ok betyg. Så är det inte i stilla vinernas värld.
Fast innan dess köpte jag en
Guy Charlemagne Blanc De Blancs årgångschampagne till mina vänner när de köpte ett nytt hus. Det var den bästa som de hade smakat någonsin och naturligtvis för mig med. Vilken underbar upplevelse! Jag törs inte påstå att det var årgång
1990, men det kunde ha varit det.
Jag hade till och med en bok av champagne förut, men jag gav den till Erikshjälpen efter många år, då jag hade inte så stor nytta av den längre. Och det som gäller för alla viner, kunskap av champagne är en färskvara så den går nästan inte läsa/bläddra när den börjar blir gammal. Kanske bara i syfte om ett visst vin blev så bra med åldern, som skribenten hade förutspått.
Till sommaren tänkte jag hur som helst köpa ett par flaskor som jag tänkte bjuda till mina närmaste vänner. De är inga kännare heller, så det är lite onödigt att vräka på någon högre kvalitet, alltså knappast någon årgångsskumpa. De nöjer sig nog med relativt enkla sorter, skulle jag tro, om man bedömer sättet de hinkar i sig …