Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 9 augusti 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet den 9 augusti. Ett ganska litet släpp där de roligaste vinerna kommer från Ribera del Duero. Kanske läge för en duell mellan Malleolus och Magna Vides?
Flight 1.jpg

93739 Cremant de Savoie Extra Brut 219 kr 1620 flaskor
N: Smör, apelsinmarmelad, jasmin, gräs och mynta.
M: Sten, citron, pomerans och gräs. Stramt och snyggt med hög syra. 86-88p

95193 Twee Jonge Gezellen Krone Borealis Vintage Cuvée Brut 2022 139 kr 7800 flaskor
N: Sten, halm och vita vinbär.
M: Mint, röda äpplen, sten och jasmin. Lätt och stenigt med bra frukt och fin balans. 86-88p

96358 Kalk Riesling 2022 268 kr 600 flaskor
N: Bokna äpplen, aprikos och blomjord.
M: Citron, äpple, fläder och jord. Tungt och kraftfullt med fin frukt och rejäl syra. 88-90p

90450 Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi 2022 179 kr 5400 flaskor
N: Citron, gödsel, fläder och jasmin.
M: Melon, kaktus, lime och jasmin. Lätt och blommigt med bra frukt. 86-88p

90461 Megyer 2022 165 kr 7200 flaskor
N: Melon, persika, jasmin och snäckskal.
M: Snäckskal, sten, pomerans och melon. Stenigt och lätt med lite blek frukt och medioker syra. 82-84p
Flight 2.jpg

92150 Rabl Grüner Veltliner Ried Käferberg 2022 219 kr 1800 flaskor
N: Syren, rosor, honung och citronzest.
M: Honung, mineralvatten, melon och jasmin. Stramt och lätt med sval frukt och klen syra. 82-84p

94882 Susana Balbo Wines Signature Barrel Fermented Torrontés 2023 189 kr 3000 flaskor
N: Melon, aprikos, jord och mint.
M: Sten, snäckskal, gröna äpplen och järn. Stenigt och torrt med fräsch frukt och hög syra. 87-89p

90674 Chablis 1er Cru Mont de Milieu Domaine Pinson 2022 439 kr 1800 flaskor
N: Krusbär, spånskiva, gödsel och gröna äpplen.
M: Smör, lime, gröna äpplen och kryddpeppar. Fett och smörigt med snygg frukt och bra mognad. 88-90p

90410 Gimblett Gravels Chardonnay 2022 269 kr 1200 flaskor
N: Trä, jord, smör, krut och citron.
M: Trä, grädde, citron och gröna äpplen. Stramt och snyggt med fin frukt, hög syra och rejäla fat. 87-89p
Flight 3.jpg

92124 Boya Pinot Noir 2022 159 kr 9300 flaskor
N: Rönnbär, gummi, plommon och timjan.
M: Gummi, asfalt, plommon, rönnbär och rök. Rökigt och stramt med uttorkad frukt och beskedliga tanniner. 81-83p

94991 Alberto Ballarin Langhe Nebbiolo 2022 199 kr 4800 flaskor
N: Rök, mynta, körsbär, hallon och choklad.
M: Körsbär, hallon, mjölkchoklad och gräs. Fräscht med pigg frukt och integrerade tanniner. 87-89p

95445 Benanti Etna Rosso 2022 199 kr 14000 flaskor
N: Sten, jord, tomat, plommon och gräs.
M: Järn, tomat, plommon och sten. Svalt och stenigt med fin frukt. 86-88p

92133 Post-Quer..s Baga 2022 249 kr 1200 flaskor
N: Bläck, viol, blåbär och nejlikor.
M: Rönnbär, blåbär, viol och nejlikor. Stramt och kryddigt med lite torr frukt. 82-84p

95123 Carra Château de Lascaux 2022 189 kr 8400 flaskor
N: Lingon, hallon, körsbärskompott och rosmarin.
M: Hallonsylt, plommon, viol och rosmarin. Tungt och kryddigt med maffig frukt och bra balans. 87-89p
Flight 4.jpg

92044 Domaine Jean-Claude Marsanne 2021 379 kr 2400 flaskor
N: Vanilj, oliver, trä, björnbär och hallon.
M: Oliver, salami, björnbär och hallon. Ungt och kraftfullt med sval frukt och balanserade tanniner. 89-91p

94201 Vera Vides Tinto Tinto 2021 149 kr 5000 flaskor
N: Skog, svarta vinbär, champinjoner och bläck.
M: Svarta vinbär, vanilj, jord och jasmin. Svalt och mörkt med tung frukt och bra balans. 86-88p

94993 Magna Vides Tinto 2020 349 kr 600 flaskor

N: Rök, dill, björnbär och svamp.
M: Körsbär, plommon, björnbär, pomerans och trä. Elegant med koncentrerad frukt och bra balans. 90-92p

94887 Albahra 2022 185 kr 2004 flaskor flaskor
N: Hallon, plommon, bläck, smultron och mynta.
M: Bläck, plommon, lakrits och oliver. Stramt och lätt med sval frukt, hög syra och balanserade tanniner. 87-89p
Flight 5.jpg

92470 Malleolus Emilio Moro 2021 362 kr 4000 flaskor
N: Trä, vanilj, timjan, rosmarin, stall, alkohol och svartpeppar.
M: Lingon, hallon, vanilj, dill, stall, läder och timjan. Kryddigt och komplext med söt frukt, en del trä och bra mognad. 90-92p

90202 Seppeltsfield Barossa Shiraz 2022 189 kr 7800 flaskor
N: Rök, björnbärssylt, vanilj, timjan och hallon.
M: Blåbär, björnbär, vanilj och timjan. Publik fruktbomb med bra balans. Perfekt grillvin för sensommaren. 87-89p

94913 Tigerstone Malbec 2020 219 kr 900 flaskor
N: Stall, gödsel, grusväg och plommon.
M: Vanilj, svarta vinbär, plommon och asfalt. Stramt och snyggt med mörk frukt och bra tanniner. Inte så blåbärigt som andra malbecer från Argentina. 88-90p

91902 B-Qā de Marsyas Rouge 2020 215 kr 4600 flaskor
N: Rök, mint, eukalyptus, svarta vinbär och hallonsylt.
M: Alkohol, mint, svarta vinbär och vanilj. Tungt och spritigt med lätt oxiderad frukt har dock en viss charm. 85-87p
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Patrik Sellin Ingen provsmak på Kellers instegsvariant? Brukar gilla den i sin stil
Lite av en besvikelse för mig
 

Bastardo

Medlem
Lite av en besvikelse för mig
Då tar jag hänsyn till dina noter. BKWine med Jack Jakobsson gav vinet 16p i betyg och årgång 2020 fick 15p av Munkis. Men vi har alla vår egen smak och det finns inget rätt eller fel. :) CT ger vinet 88.4p (8 user reviews), så kanske årgången är inte så lysande bra för just dem ändå. Men det är ändå bara deras instegsvin med ganska unga vinrankor.
Det finns godare viner i ungefär samma segment, så köp sådana i stället. Men vilka, ja, det får ni själva lista ut … ;) Och det beror på om ni vill ha så torra viner som möjligt eller med en gnutta restsötma. Jag hoppar själv över alla kruttorra viner, oavsett vem som har producerat dem.
P.S. Tyvärr är just det vinet som jag har i tankarna Tillfälligt slut online just nu. Och den informationen dyker upp först att man har lagt varan i korgen!
Lite extra pyssel i stället för att kunna se det på en gång!
Inte så bra, rent tekniskt av Systembolaget.
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Då tar jag hänsyn till dina noter. BKWine med Jack Jakobsson gav vinet 16p i betyg och årgång 2020 fick 15p av Munkis. Men vi har alla vår egen smak och det finns inget rätt eller fel. :) CT ger vinet 88.4p (8 user reviews), så kanske årgången är inte så lysande bra för just dem ändå. Men det är ändå bara deras instegsvin med ganska unga vinrankor.
Jag har gillat de tidigare årgångar som jag har testat - särskilt 2018. Det här kändes dock mycket blekare. Jag kommer inte ihåg om jag var på samma provning som Jack, så det skulle kunna röra sig om flaskvariation.
 

Bastardo

Medlem
Jag har gillat de tidigare årgångar som jag har testat - särskilt 2018. Det här kändes dock mycket blekare. Jag kommer inte ihåg om jag var på samma provning som Jack, så det skulle kunna röra sig om flaskvariation.
Så det verkar förekomma en viss flaskvariation bland tysk Riesling. Det kanske inte finns så många viner som inte lider av det.
Den gode Jancis & co ger 2018 16.5p. Ganska mycket för dem, så jag är säker på att vinet var gott, men så klart är det inget lagringsvin. Rekommendationen här var upp till 2023.
P.S. Varför märker jag alltid nästan för sent vilka goda viner det finns ibland på bolis? Men jag skyller på fakta, att jag var 13 veckor i exil i Finland och då kunde jag ju inte köpa viner från SB alls. :) På sistone har det blivit ganska många flaskor anständig Riesling, nästan för hela veckopengen … Det är tur att de flaskorna brukar INTE vara så tunga, som vissa från Italien är.
 
Last edited:

pinoten

Medlem
Snart är det höst - då har du 10 månader i svensk rumstemperatur där flarrorna kan gömmas i strumplådan, bakom mjölpaketen, på hatthyllan eller bakom nationalencyklopedin i biblioteket
Jag ska framföra det till min fru så får vi se 🤕 Klarar mig ganska bra september-april då jag kan ha ca 15º konstant i "vinrummet", blir dock ca 20-22 under sommaren.
 
Andrea Felicis Verdicchio dei Castelli di Jesi fick bli det senaste tillägget till mitt lågintensiva experiment med Verdicchio baserat på 3 år gammalt tips nedan från Karl. Bra matviner överlag. För tre år sedan prövade jag La Staffa, Pievalta och Ca dei Frati som då fanns på bolaget.

Tre år senare gick det nu fint att hitta både 2022 Sartarelli Classico (klart drickbar och bästa bang for the buck på länge) och Felici (återkommer med omdöme).
Om det gör! Jag, och många namnkunniga Italienfokuserade skribenter med såklart (Ian d'Agata och Kerin O'Keefe för att nämna några), håller Verdicchio (både från Jesi och Matelica) som ett av Italiens bästa vita viner. De brukar behöva några år för att komma till sin rätt och de bättre vinerna kan till och med vara ganska tråkiga som unga innan de öppnat upp sig ordentligt.

Producenter att hålla utkik efter:
Villa Bucci (Jesi), framför allt deras riserva.
Sartarelli (Jesi).
Fattoria San Lorenzo (Jesi), det mesta är bra men deras Il San Lorenzo Bianco är magisk.
Andrea Felici (Jesi).
La Monacesca (Matelica), framför allt Mirum.
Collestefano (Matelica).
Cavalieri (Matelica).
Dessa hittas enklast utomlands. Galli Enoteca är en pålitlig källa. På Systembolaget finns La Staffa, Pievalta och Belisario som också gör bra viner.

Sen måste jag ju även slå ett slag för vinerna från Lugana som också görs på Verdicchio dock under synonym Turbiana eller Trebbiano di Lugana. Vinerna från Cà dei Frati brukar florera på Systembolaget och både I Frati och Brolettino är riktigt bra.
 
Toppen