This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Generella rekommendationer på distrikt/typer eller vill du ha konkreta enskilda exempel? Handlar du på Monopolet eller får näthandlare vara med och leka? Prisklass?Som rubriken lyder, behöver lite tips på bra vita viner som jag kan lagra. Inga direkta preferenser. Tack!
Hade varit perfekt med konkreta exempel. Däremot inte ett måste utan distrikt/ område är också bra nog. Handlar mest på systemet, men näthandlare får vara med såklart. Prisklassen är väl upp till 1 000kr flaskan.Generella rekommendationer på distrikt/typer eller vill du ha konkreta enskilda exempel? Handlar du på Monopolet eller får näthandlare vara med och leka? Prisklass?
Det första jag kommer på är Riesling GG från Schäfer-Frölich, von Winning och Bürklin-Wolf (finns på SB och t.ex på Atomwine).Hade varit perfekt med konkreta exempel. Däremot inte ett måste utan distrikt/ område är också bra nog. Handlar mest på systemet, men näthandlare får vara med såklart. Prisklassen är väl upp till 1 000kr flaskan.
Chablis Grand Cru, inte minst Les Clos, och även bättre Chablis Premier Cru - bl.a William Fèvre är en riktigt trevlig producent (och går att få tag på), men även den brett distribuerade J M Brocards viner i högre klass mår bra av lagring.
Vit Bourgogne från Côte de Beaune räknades en gång i tiden som lagringsviner, men förekomsten av förtida oxidation ("premox") gör att jag känner mig tveksam till att ge en sådan rekommendation idag. Chablis är inte helt befriat från premox, men klart mindre drabbat, därav rekommendationen ovan.
Här måste jag lägga till att det är en klart udda rekommendation. Det är normalt vit Hermitage och bättre vita Châteauneuf-du-Pape, framför allt de med mycket Roussanne, som räknas som de lagringsdugliga vita Rhônevinerna. (Ja och så Château-Grillet, men det vinet passar ju numera inte in under prislappen ett papp, och det är knappast värt sitt pris.)(Från Rhone): Condrieu
Håller 15+ år i bra källare. Condrieu är dött fram till 10-12 år, sen börjar det hända grejor. Resten har en mer linjär progressiv utveckling.
Låter som poesi i mina öron att få slippa just den där oljiga blommigheten. I mina sinnen registreras det på samma våglängd som parfymerad äldre dam, och sådana smakar jag helst inte heller på.Jag borde för ordningens skull tagit med Chateau-Grillet också, men det ser man sällan på våra breddgrader och volymerna är minimala.
Avseende lagringspotentialen är detta möjligen en utbildningsfråga, men inte så kontroversiell tycker jag. I "min" skola fick jag lära mig att dricka antingen ung eller gammal Viognier, men inga medelålders. Dvs. det som rekommenderas av Cuilleron, Chateau-Grillet (och säkert flera, har inte gjort kollat). Därmed inte sagt att simplare Viognier håller, men om vi pratar Condrieu och om vi pratar med folk som gillar lagrad Chardonnay i toppklass så tror jag inte det blir några besvikelser.
Efter något tiotal år släpper den där blommiga oljigheten helt och det blir ett nötigt, fylligt och komplext vin. Lite som lagrad Meursault fast utan syran och mera kryddig gul-röd frukt. Jag kan utan förbehåll varmt rekommendera långlagring (om man har goda lagringsförhållanden förstås). Ett fantastiskt vin som kan stå upp mot mera exotisk haute cuisine, särskilt om det är skaldjur och asiatiska kryddor inblandade.
Drack i somras Cuillerons Chaillets '01 och den var i toppform.
Ni får väl dra igång ett vininferno i Hufvudstaden så ska jag ta med mig lite riktig Condrieu i rätt ålder.
Jag hittade inga inoljade äldre damer i din flaska Condrieu senast. Jag gissade Chardonnay från USA primärt på den innan du gav mig de magiska hjälporden, "låg syra" och "blommig". Vad var det för årgång, förresten?Låter som poesi i mina öron att få slippa just den där oljiga blommigheten. I mina sinnen registreras det på samma våglängd som parfymerad äldre dam, och sådana smakar jag helst inte heller på.
Ser mckt fram mot att du tar med dig ngn hit till Japan. Vore mckt trivsamt!
2011 La Doriane från Guigal.Jag hittade inga inoljade äldre damer i din flaska Condrieu senast. Jag gissade Chardonnay från USA primärt på den innan du gav mig de magiska hjälporden, "låg syra" och "blommig". Vad var det för årgång, förresten?
Jag har nog alltid gillat breda parfymerade bakdelar dessvärre.2011 La Doriane från Guigal.
Jag tyckte nog att den parfymerade rumpan var i bredaste laget för min smak...
Inget att skämmas för, Matlen, vem gillar inte när det är lite yppigt?Jag har nog alltid gillat breda parfymerade bakdelar dessvärre.