vita
Medlem
En god vän har nyligen köpt hus och ska därför ställa till med kalas. Misstänker att det blir jag som står för matlagningen då jag kockar en del. Men han har lovat att betala kalaset inklusive vin för kring tusenlappen per flaska. Menyn är inte fastställd men det är höst nu och vad passar då bättre än skaldjur och/eller tunga köttgrytor som puttrat i minst 3 timmar. Även lammstek skulle funka. I prisklassen kring 1000-lappen (+\-500kr) Vad skulle ni rekommendera för (röda) viner till en rejäl köttgryta, potatispuré,....och (vita) viner till t ex grillad hummer, krämig skaldjursgryta eller skaldjursfat? Alla inspel välkomnas!
Det kan väl nämnas att jag själv är väldigt förtjust i Bourgongeviner, både röda (t ex Pommard) och vita (Chablis), men är - icke desto mindre - medveten om att det även existerar en vinvärld utanför detta ljuva distrikt.
Det kan väl nämnas att jag själv är väldigt förtjust i Bourgongeviner, både röda (t ex Pommard) och vita (Chablis), men är - icke desto mindre - medveten om att det även existerar en vinvärld utanför detta ljuva distrikt.