Jag har börjat lägga in en budget på hur mycket pengar jag kan spendera på vin varje månad, samt att jag beräknar hur många flaskor jag kommer att behöva. (Månadens vin inte inräknad, det går på en egen post, det måste man alltid prioritera!).
När jag väl har kommit fram till att jag vill ha 8-10 flaskor för 1500~kr så öppnar jag mitt excell-ark där jag har massa viner nerskrivna. De flesta är tips från forumet.
Uppskattningsvis skulle jag nog säga att 80% av inköpen blir viner som jag inte har provat, och 20% blir viner som jag har tyckt om förut. (Alltid bra att ha ett säkert kort hemma om man skulle öppna en flaska och tycka att den smakar apa.)
I min jakt på nya inköp blir det ganska naturligt att gå på pris i första hand. Men det är betydligt lättare att unna sig en lite dyrare (för mig 300kr-flaska) när jag har en budget att gå efter. Då kan jag nämnligen välja flaska nr 1 för 300:-, och flaska nr 2 för 100:- så har jag ändå inte gått över ett snitt på 200:-, vilket således gör att jag inte överskrider 1500:- och får ändå prova både high & low.
Temat för Februari var viner från USA.
Temat för Mars är viner från Spanien.
Funderar på att köpa Italienska viner till April..
Känns "läskigt" att köpa viner från Italien och Frankrike, just på grund av att utbudet ökar så extremt när man tittar hitåt. Kanske borde bryta ner just de här två länderna i olika distrikt istället, för att sedan ha fem månader av italienska viner.
När det gäller producent, leverantör, distrikt så är jag inte lika känsligt. Jag provar hej vilt. Kommer säkert att ändra denna bild när jag har fått mer erfarenhet.
Att gå in på olika druvor är också intressant, min uppfattning än så länge är att Cabernet, Sangiovese & Tempranillo uppskattas, medans Shiraz (just nu) ratas. Kan mycket väl bero på vinvalet, och inte druvan i sig.