SV: Vad göra med söndersmulad kork?
Kork? Näe.
Är du?
Keen skrev:Van att suga eller?
Kork? Näe.
Är du?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Keen skrev:Van att suga eller?
Bubblaren skrev:Vad är det med korkarna i portvin???
Nu har även jag drabbats när jag öppnade en 21 år gammal port. Korken formligen smulades sönder!
Lyckades medels olika verktyg (3 korkskruvar, 1 kräftkniv, 1 vanlig kniv och t o m mina egna tänder!) till slut få upp och ur det mesta av korken, men det sista for ned i pavan
Silade ned porten via en gammal thesil, som inte använts på åratal (håller mig till espresso), ned i karafen. Det blev hyfsat bra och porten var underbar.
Varför är korkarna så mjuka i portvinsbuteljerna???
Bubblaren skrev:Kork? Näe.
Är du?
Skönt det finns proffs här, ringer dig nästa gång så jag får se hur man gör.Krug skrev:Det är klart att du misslyckas när du använder fel verktyg. Alla vet ju att till en gammal port så krävs följande:
Elstad
Portvinstång
Gåsfjäder
Isvatten
Portvinsvagga
Gör om, gör rätt!
Sjödin skrev:Fuck.... jag har inget bibliotek. Bara några pocketar i en låda på vinden. Kan det funka ändå tro?
Ulf S skrev:Ja varför är portvinskorkar så svåra? Det har redan konstaterats att socker och alkohol kan vara orsaken och det låter väl högst rimligt. Korkar i spritflaskor brukar se helt överdjävliga ut efter några år om flaskan legat ner, så det är väl inte förvånande att en bit bark som fuktats med alkoholstarkt vin skulle vara benägen att gå sönder efter några decennier. Mitt bästa tips, som jag fått av Eva i provrummet på V&S, är att använda en gammaldags korkborr när man ska öppna gamla flaskor. Just precis! En sån där som alla vinexperter hävdar är en styggelse eftersom den har så stor volym och komprimerar korken, men det verkar vara just det som är poängen. Gamla korkar blir lite uppluckrade och med en korkborr trycks materialet mot buteljens hals och hela korken följer med ut istället för att bara mittendelen hänger med. Så nu har jag dammat av min gamla korkborr och blivit en bättre människa. Eller åtminstone fått fler hela korkar till samlingen.
Lando skrev:Korkborr?? Vad i hela friden är en korkborr?
Jag brukar kalla de felkonstruerade korkskruvarna som säljs lite varstans för "korkborrar".Lando skrev:Korkborr?? Vad i hela friden är en korkborr?