Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Världens bästa kök enl Tasteatlas! Tankar?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här ser listan från Tasteatlas Awards ut:

unnamed.jpg

Svenska köket lyser med sin frånvaro. Ja, det kan jag lätt acceptera.

Blodpudding, svartsoppa, kalops, IKEA, falukorv... Kulturellt betingat? Jovisst! Kulinariska utsvävningar? Pyttsan...

Men, om USA och UK är med på listan känns det totalt misinformerat. Eller som om FIFA varit med och tagit mutor. Eller som om gommarna hos dem som tagit fram listan är såna där som häller ketchup och bea på allt. Det som saknar grädd- och smörsmak petar de förmodligen inte ens på...

De enda två länder jag känner till där maten är brunare än den är i Sverige är just UK med paradrätter som Mashed Potatoes and Gravy samt USA med stora brunheter som Hash Brown och Brownies.

Sen är det en faslig massa cuisiner jag inte kan säga att jag är väl bevandrad i...
Georgiskt? Ukrainskt? Peruvianskt?

Om Sverige legat etta, hade det blivit stora självryggdunkande rubriker i svenska media. Men, nu då det uppenbarligen finns utvecklingspotential, ptjae, då vill ingen fundera över vad som finns att förbättra och lära sig bättre. (En av de saker som jag har svårast för då det gäller svenskhetens blind spots.)

Andra, mer nyanserad tagningar på denna pseudovetenskapliga lista?

The Wall

Medlem
Så här ser listan från Tasteatlas Awards ut:

Visa bifogad bild 28052

Svenska köket lyser med sin frånvaro. Ja, det kan jag lätt acceptera.

Blodpudding, svartsoppa, kalops, IKEA, falukorv... Kulturellt betingat? Jovisst! Kulinariska utsvävningar? Pyttsan...

Men, om USA och UK är med på listan känns det totalt misinformerat. Eller som om FIFA varit med och tagit mutor. Eller som om gommarna hos dem som tagit fram listan är såna där som häller ketchup och bea på allt. Det som saknar grädd- och smörsmak petar de förmodligen inte ens på...

De enda två länder jag känner till där maten är brunare än den är i Sverige är just UK med paradrätter som Mashed Potatoes and Gravy samt USA med stora brunheter som Hash Brown och Brownies.

Sen är det en faslig massa cuisiner jag inte kan säga att jag är väl bevandrad i...
Georgiskt? Ukrainskt? Peruvianskt?

Om Sverige legat etta, hade det blivit stora självryggdunkande rubriker i svenska media. Men, nu då det uppenbarligen finns utvecklingspotential, ptjae, då vill ingen fundera över vad som finns att förbättra och lära sig bättre. (En av de saker som jag har svårast för då det gäller svenskhetens blind spots.)

Andra, mer nyanserad tagningar på denna pseudovetenskapliga lista?
Visserligen är TasteAtlas skapat av en kroatisk journalist, men jag anar ändå att någon lokal förmåga i USA har fått för sig att alla italienska, franska, mexikanska, spanska och japanska restauranger i USA egentligen härrör sig från USA. "Pasta? That's genuine American food! I always eat that at Il Buco or Lilia."

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tja, den första frågan blir ju: "vad är det som de mäter (eller försöker mäta) egentligen"?

Jag hittar ingen utförligare metodik utan enbart frasen "World’s cuisines ranking according to audience votes for ingredients, dishes and beverages." Detta ser ut att betyda att en internationell publik har betygssatt ingredienser, maträtter och drycker som någon (de själva eller den som står bakom sajten?) har bestämt sig är svenska. Resultatet kan ju vara intressant, men det kan också vara ungefär lika relevant som drickfönster på Cellartracker... :eek:

Såvitt jag tolkar det handlar det alltså inte om en rankning av matkulturen i respektive land, utan enbart av det traditionella/"etniska" kök som förknippas med respektive land.

Faktum är att Sverige faktiskt finns med på den längre listan som går ända till plats 95, och då på plats 62:

Vi kan glädja oss åt att bl.a. vara före den nordirländska köket (69), finska köket (72), irländska köket (73), estniska köket (75), walesiska köket (80), schweiziska köket (87), skotska köket (88), isländska köket (91), lettiska köket (93) och norska köket (95). Så nordeuropeiska kök verkar inte gå särskilt bra på den listan.

Några saker ser rätt märkliga ut på listan i övrigt. Fullständigt bisarrt är ju att det USamerikanska köket (8) rankas högre än det franska (9)! Och exakt en rätt etiketterad fransk - steak au poivre?! - har letat sig in på den rätt märkliga listan över de 100 bästa traditionella rätterna: https://www.tasteatlas.com/best Så inget av boeuf bourguignon, bouillabaisse, coq au vin eller löksoppa skulle platsa? Från USA: urmaki, men ingen hamburgare?! Dock fem olika pizzor, alla i italiensk stil. Vilken bisarr lista! :oops:

Det polska köket (14) har också hamnar förvånansvärt högt upp vid rankning av de nationella köken, och långt över de närbelägna länder som väl har liknande korvar, surkål, mörkt bröd och öl? ;) Lite märkligt är det ju också att det engelska köket (29) rankas högre än de närbesläktade nordirländska (69), irländska (73), walesiska köket (80) och skotska köket (88). Ärligt talat, även om man bestraffar skottarna för haggis och för friterad Mars, så borde ju laxen och whiskyn göra att de snarast skulle rankas högre än England. Skotsk whisky måste väl vara världens högst hållna spritdryck (även om jag själv gillar cognac bättre), men trots det hamnar de nära botten, och Irland/Nordirland hamnar inte mycket högre. Och varför ska man hacka sönder de brittiska öarna i fem kök när Kina bara ses som ett kök och samma sak gäller Spanien, där ju ändå både Baskien och Katalonien har placerat sig på den gastronomiska kartan.

Rent generellt ser det ut som att stora länders kök har hamnat högre på listan, så det verkar finnas en tydlig "bias" inbyggt i hur siffrorna tagits fram.

Så när man ser alla konstiga inslag på listan tror jag att matintresserade svenskar kan ta ganska lätt på 62:aplaceringen...

Kolsyra

Kolsyra
Peru på plats 10 är väldigt intressant. Söker man på Peru food och tar bilder på google får man upp ett grillat marsvin.

Står på wiki
Det peruanska köket anses vara ett av de mest varierade och originella i världen och är med i Guinness rekordbok för största variation och mångfald av traditionella rätter i världen.

Kul hade aldrig kunnat gissa någon maträtt från Peru.
Man ska iaf dricka Pisco sour. Pisco är brandy från Peru.

Boletus

Medlem
Peru på plats 10 är väldigt intressant. Söker man på Peru food och tar bilder på google får man upp ett grillat marsvin.

Står på wiki
Det peruanska köket anses vara ett av de mest varierade och originella i världen och är med i Guinness rekordbok för största variation och mångfald av traditionella rätter i världen.

Kul hade aldrig kunnat gissa någon maträtt från Peru.
Ceviche och hela Nikkei-köket är väl ändå ganska väletablerade

• Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Ja peruanskt känns väl som det mest seriösa/etablerade om man pratar hela nord- och sydamerika.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Pisco: en av de absolut mest långtgågna och förfärliga avvägarna från grappa, marc och Tresterbrand. Tom doften luktar BLIND... Smaken är mer åt hållet kräkmedel för zombies och kinesiska kemikalier som enligt bifogade dokument skall vara "helt säkra" som livsmedelstillsatser...

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Gubbröra på lagrad matjessill, akvavit och en stor stark är svårslaget. Tyvärr inte många som får uppleva sån fine dining :D
Som jag saknar!!!
Köpte tre sorters sill online till Midsommar, men det var mer orm än sill...
Saknar gubbröra, sillsallad och 10 sorters sill med kokt potatis (med dillkvistar)...

Fan vad ni har det bra i Sverige på denna arena!

Längtar dit så det värker!!!

Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Tja, den första frågan blir ju: "vad är det som de mäter (eller försöker mäta) egentligen"?

Jag hittar ingen utförligare metodik utan enbart frasen "World’s cuisines ranking according to audience votes for ingredients, dishes and beverages." Detta ser ut att betyda att en internationell publik har betygssatt ingredienser, maträtter och drycker som någon (de själva eller den som står bakom sajten?) har bestämt sig är svenska. Resultatet kan ju vara intressant, men det kan också vara ungefär lika relevant som drickfönster på Cellartracker... :eek:

Såvitt jag tolkar det handlar det alltså inte om en rankning av matkulturen i respektive land, utan enbart av det traditionella/"etniska" kök som förknippas med respektive land.

Faktum är att Sverige faktiskt finns med på den längre listan som går ända till plats 95, och då på plats 62:

Vi kan glädja oss åt att bl.a. vara före den nordirländska köket (69), finska köket (72), irländska köket (73), estniska köket (75), walesiska köket (80), schweiziska köket (87), skotska köket (88), isländska köket (91), lettiska köket (93) och norska köket (95). Så nordeuropeiska kök verkar inte gå särskilt bra på den listan.

Några saker ser rätt märkliga ut på listan i övrigt. Fullständigt bisarrt är ju att det USamerikanska köket (8) rankas högre än det franska (9)! Och exakt en rätt etiketterad fransk - steak au poivre?! - har letat sig in på den rätt märkliga listan över de 100 bästa traditionella rätterna: https://www.tasteatlas.com/best Så inget av boeuf bourguignon, bouillabaisse, coq au vin eller löksoppa skulle platsa? Från USA: urmaki, men ingen hamburgare?! Dock fem olika pizzor, alla i italiensk stil. Vilken bisarr lista! :oops:

Det polska köket (14) har också hamnar förvånansvärt högt upp vid rankning av de nationella köken, och långt över de närbelägna länder som väl har liknande korvar, surkål, mörkt bröd och öl? ;) Lite märkligt är det ju också att det engelska köket (29) rankas högre än de närbesläktade nordirländska (69), irländska (73), walesiska köket (80) och skotska köket (88). Ärligt talat, även om man bestraffar skottarna för haggis och för friterad Mars, så borde ju laxen och whiskyn göra att de snarast skulle rankas högre än England. Skotsk whisky måste väl vara världens högst hållna spritdryck (även om jag själv gillar cognac bättre), men trots det hamnar de nära botten, och Irland/Nordirland hamnar inte mycket högre. Och varför ska man hacka sönder de brittiska öarna i fem kök när Kina bara ses som ett kök och samma sak gäller Spanien, där ju ändå både Baskien och Katalonien har placerat sig på den gastronomiska kartan.

Rent generellt ser det ut som att stora länders kök har hamnat högre på listan, så det verkar finnas en tydlig "bias" inbyggt i hur siffrorna tagits fram.

Så när man ser alla konstiga inslag på listan tror jag att matintresserade svenskar kan ta ganska lätt på 62:aplaceringen...
Som sagt: istf att se problemet och försöka förstå hur man kan göra bättre, är det liksom dödfött att söka vägar till förbättring.
Jag håller verkligen med om bristande transparens vad gäller bedömningskriterier.
Fullkomligt bisarrt att USA, UK och andra brunisar finns på listan, när Brunsverige inte gör det. Vi har fasen världsrekord i bruncuisine...

Ställde en fråga till OpenAI Chatbot om den kunde skapa ett skämt om brun mat och Sverige. Fick till svar:

- Why is Sweden's cuisine so bland?
- Because they're afraid of anything that's brown!

Skrattade så jag skrek :sluta:
Uppenbarligen är allt totalt missförstått och uppf**kat (på det bästa sätt) i detta AI :)

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

...efter att ha kämpat med en kraschande chatbot, lyckades jag till sist få till ett "skämt" från den:

- Why was the Sweden cuisine's brown sauce so terrible?
- Because it was made from brown cuisine!

- Why was the Sweden cuisine with brown sauce conidered so terrible?
- Because it was brown in both flavor and appearance!

- Why was the brown sauce in Sweden so terrible?
- Because it was made with brown cuisine!

Sen bad jag AI:et tänka utanför ramarna. Och det hela blev en gnutta bättre:

- Why did the Swedish chef refuse to cook with brown sauce?
- Because it was too terrible to use in any other cuisine!

Pluspoäng!

och:

- Why was the Swedish chef's brown sauce recipe a disaster?
- Because it called for a pound of bad taste and a tablespoon of terribleness!

- Why did the Swedish chef get fired from the restaurant?
- Because every dish he cooked turned out brown and tasted terrible!

Jag ler lite (och mina japanska vänner nickar uppskattande!)

...sen följde ett slags laxativ:
  • Why did the Swedish chef's brown sauce always end up in the trash?
    Because it was too bland and unappealing for anyone to want to eat it!

• Why did the Swedish chef switch to cooking with white sauces?
    Because he realized that brown sauce was not the way to go and that white sauces were much more popular and tasty!

• Why did the Swedish chef try to avoid using brown sauce in his recipes?
    Because every time he used it, his dishes turned out looking and tasting like a complete mess!
Försökte vidare med rejält tweakade instruktioner:
- Why did the Swedish restaurant go out of business?
- Because their signature dish was a plate of overcooked, burnt brown food that nobody wanted to eat!

Frågade VARFÖR AI:et tyckte det var ett skoj skämt. AI svarade:

This joke is intended to be humorous because it plays on the idea that Swedish brown food is not very appealing or tasty, and that a restaurant that serves it would not be successful. The joke relies on the contrast between the expectations people might have for a restaurant, which is that it serves delicious and appealing food, and the reality of the situation, which is that the restaurant serves poorly-prepared and unappealing brown food. This contrast creates a sense of incongruity or surprise, which can be humorous.

Underbart :)
Galet bra!

Vi går vidare:
- Why are Swedish restaurants so successful?
- Because they've mastered the art of serving delicious, perfectly cooked brown food that everyone loves!

- Varför är det här skoj?
This joke is intended to be humorous because it presents a contradictory or unexpected premise, which is that brown food is actually delicious and loved by everyone. This goes against the common perception that brown food is not very appealing, and the joke relies on the surprise or incongruity of this idea to create humor. Additionally, the joke may be amusing because it presents a humorous and exaggerated portrayal of the popularity and success of Swedish restaurants.

Ha-ha-ha!
Lite för mycket EGO vad gäller skämtets storhet...
Tänker dock hårt på mina egna frånvarande skills vad gäller matlagning :cool:
Men, det är egentligen ännu inte ett roligt skämt. Inte någonstans...

En vända till:
- Why do Swedish people always seem to be so protective of their food culture?
- Because they know that if they let the secret out, everyone will realize that they've been surviving on a steady diet of overcooked, burnt brown food and they'll lose their reputation as a culinary powerhouse!

Socialrealism, jovisst, men inte humor. En till!

- Why do Swedish people always seem so proud of their cuisine?
- Because they've mastered the art of making even the most unappealing, burnt brown dishes look and taste like gourmet masterpieces!

Recension av Frantzén?

En till:
- Why do Swedish people always seem so proud of their cuisine?
- Because they've learned to embrace the burnt, overcooked brown dishes as a unique and beloved part of their cultural identity!

Hah! Som Lorry, men inte mycket humor.

Bäst av allt:
I hope this joke brings a smile to your face and does not offend you in any way.
Please let me know if you have any other questions or if there's anything else I can help with.

Japp!
Nu kör vi på hårt här!
Request: Tag med surströmming i ditt svar!

- Why do Swedish people always seem so proud of their cuisine, even when it includes questionable dishes like surströmming?
- Because they know that the strong, pungent aroma of fermented fish is a sign of true culinary prowess!

Jag klagade några vändor och, till slut, fick jag fram ett skämt jag kunde gapskratta åt :)

- Why do Swedish people always defend their love of surströmming?
- Because they know that the only thing worse than the smell of fermented fish is the prospect of a dinner table without it!

Livet är alltbra vackert så länge AI inte visar sig vara The Great Filter.
En total diss av svenskt cuisine på ett skoj sätt, samtidigt som det är en kärleksförklaring till surströmming :cool:
Så många svenskar "missförstår" Surströmming, så det är ett helt underbart skämt :)

Slutsats:
Efter en dryg times kämpande, fick jag iaf fram ett litet skämt ur dett AI.

Då jag bad sedan om 5 Daddy Jokes ingen någonsin hört, fick jag detta, väldigt mycket roligare svar. På ingen tid, dessutom:
  1. Why couldn't the bicycle stand up by itself? Because it was two-tired.
  2. Why was the math book unhappy? It had too many problems.
  3. Why couldn't the leopard play hide and seek? Because he was always spotted.
  4. Why did the tomato turn red? Because it saw the salad dressing!
  5. Why was the computer cold? Because it left its Windows open.
Hejja AI! Jag hade aldrig hört dessa tidigare! :neej:

Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Personligen anser jag att det italienska köket är det överlägset mest överskattade. Nog för att det finns bra italiensk mat, men ändå är det vetemjöl i olika former och konserverade tomater som 95% som hyllar köket syftar till först.
Nu pratar du delar av Toscana. Italien har avsevärt fler stadsstater än så :bäver:
Flera äter aldrig pasta.
De flesta använder färska tomater.
HEMLÄXA ! ! ! :cool:

Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
Personligen anser jag att det italienska köket är det överlägset mest överskattade. Nog för att det finns bra italiensk mat, men ändå är det vetemjöl i olika former och konserverade tomater som 95% som hyllar köket syftar till först.

Du får äta mat från sicilien istället. Där äter man couscous till allt istället :)
Couscous alla trapanese tex.

• Haha
Reactions: Jos

Bastardo

Medlem
Ryssland på plats 58! Det är ett dåligt skämt … Likadant att England skulle ha godare mat än Thailand!! Landet som var så högt rankad bara några år sedan, skulle de bli plötsligt sämre på kort tid? Det tror jag inte på ett ögonblick.
Den här listan är verkligen ytterst osann och opålitlig och vad är det speciellt med dansk mat gentemot oss andra länder i Fennoskandia?

Maten i öststaterna är ofta ganska exotisk samt annorlunda och många av ’nordiska maträtter’ härstammar från alla möjliga länder. Det som vi har genuint är ganska lätt räknad.
I Finland har man Kalakukko som är verkligen en delikatess. Så om ni åker dit nån gång så prova den. Sen finns det flera andra delikatesser som är typiskt finska och som är mycket omtyckta där men kanske inte så kända i andra länder.
Har ni chansen att äta på karelska restaurangen Konstan Möljä i Helsingfors, så gör det. Mycket mat från Karelen och prisnivån är plånboksvänlig. Det är alltså ingen ’finmat’ som däckfirman brukar bjuda utan rejält husmanskost med äkta råvaror och matlagningens hantverk.
Asiatiska grupper brukar äta där med ganska ’stora’ grupper, med hänsyn taget att stället är ganska litet. De har normalt en egen salong där de äter.
Enda kruxet kan vara att man måste boka bord för att vara säker på att man kommer in. Jag var där med min bästa vän några år sen och vi blev förvarnad att vi fick inte sitta där för länge för bordet var reserverad från ett visst klockslag.

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Ryssland på plats 58! Det är ett dåligt skämt … Likadant att England skulle ha godare mat än Thailand!! Landet som var så högt rankad bara några år sedan, skulle de bli plötsligt sämre på kort tid? Det tror jag inte på ett ögonblick.
Den här listan är verkligen ytterst osann och opålitlig och vad är det speciellt med dansk mat gentemot oss andra länder i Fennoskandia?

Maten i öststaterna är ofta ganska exotisk samt annorlunda och många av ’nordiska maträtter’ härstammar från alla möjliga länder. Det som vi har genuint är ganska lätt räknad.
I Finland har man Kalakukko som är verkligen en delikatess. Så om ni åker dit nån gång så prova den. Sen finns det flera andra delikatesser som är typiskt finska och som är mycket omtyckta där men kanske inte så kända i andra länder.
Har ni chansen att äta på karelska restaurangen Konstan Möljä i Helsingfors, så gör det. Mycket mat från Karelen och prisnivån är plånboksvänlig. Det är alltså ingen ’finmat’ som däckfirman brukar bjuda utan rejält husmanskost med äkta råvaror och matlagningens hantverk.
Asiatiska grupper brukar äta där med ganska ’stora’ grupper, med hänsyn taget att stället är ganska litet. De har normalt en egen salong där de äter.
Enda kruxet kan vara att man måste boka bord för att vara säker på att man kommer in. Jag var där med min bästa vän några år sen och vi blev förvarnad att vi fick inte sitta där för länge för bordet var reserverad från ett visst klockslag.
Memma har jag aldrig begripit, men finsk julmat är fantastisk!

Bastardo

Medlem
Memma har jag aldrig begripit, men finsk julmat är fantastisk!
Tack för berömmet för finska julmaten, fina StefanAkiko!
Som lillebror till Sverige har Finland fått en hel del julmat som arv också, men vissa egna lösningar finns också.
Nu var det säkert flera decennier sedan jag åt memma senast, men med lite äkta grädde och strösocker är det en delikatess men kanske man måste ha vant sig vid smaken sedan barnsben för att verkligen uppskatta den.
Bör nog sägas också, att det finns en viss risk att man kan få ganska rejäla väderspänningar om man äter lite för mycket av det goda. ;)

Det är kanske inte så konstigt att japanerna och andra asiatiska grupper gillar så mycket finsk mat då den innehåller också en hel del fisk etc. i olika skepnader samt att det mesta är lagad från grunden utan ’fusk’. När de går på stan som grupp så uppträder de alltid mycket ordningsamt och det är en fröjd för åskådaren att se vilken disciplin de har. Med andra ord, det är inte som i Sundsvall när man äntrar buss vid rusningstrafiken: ALLA går in samtidigt – det bara väller in folk hela tiden på flera led, men det går fort alla fall. Det som är inte så bra, är att äldre människor och de som inte är tillräckligt fräcka att träda fram riskerar att få stå under hela resan. :mad:

Toppen