StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har personligen tappat smaken för sälta. Det innebär att salta ostar, surströmming, peruvisk mat, chips, många korvar osv går bort. Tom att Kalles K inte längre lockar som förr.Det går inte att komma ifrån att Sauternes med Roquefort är en match made in heaven. Sen tycker jag även att Vintage Port är lite slöseri tillsammans med osten och inte ens bästa sällskap till grönmögelostar. Late Bottled VIntage duger alldeles utmärkt till sånt. Äldre Tawny Port är också för dyrt att offras för ostar och inte bästa matchningen heller. Men vi alla har vår egen smak och det får naturligtvis bestämma vad vi dricker till finosten. Även Nederburg Noble Late Harvest var jättegott till Roquefort förr, men nu håller den inte alls samma kvalitet som förut.
Banyuls är mig veterligen inte ett vin som passar så bra till grönmögelostar, men är osäker om jag har ens provat den till Roquefort.
Men, helt klart är att det söta och alkoholen gifter sig med sältan.
Fråga (OT): vad rekommenderar du att sysselsätta munnen med då man snurkar portviner från de högre, mer gudomliga, dimensionerna?