Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför Vinkällare???

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick denna spännande fråga av en av mina kendokompisar efter träningen i afton.

För mig är ju svaret självklart:
För att jag fyndhandlar på auktion och jag vet aldrig vilka fynd jag kommer hem med!
En vecka kan det bli 20 flaskor port, en annan 24 flaskor av vardera torr Riesling och Muscadet.
Osv.

Och för att jämna ut fluktuationenerna mellan den externa tillgången och den interna efterfrågan är en vinkällare en perfekt buffert!
...men, om sanningen skall sägas är min buffert någonting som nog egentligen borde ha ett annat namn. 500 flaskor hemma i Yokohama, ett halvt rum på kontoret "vinimpregnerat", massor vin i London (hur är DET en buffert?) och några flaskor i Umeå...

PXL_20240518_134240461.jpg

Vem vill väl jobba på en så här stökog arbetsplats?

Ett annat sätt för mig att förklara detta VARFÖR är ett litet urval av årets små glas:

| Vintage | Wine Name | Origin | Score |
--------------------------------------------------------------------------------------------------
| 1934 | Château Lafaurie-Peyraguey | Sauternes | 100 |
| 1989 | Gérard Bertrand Maury Cuvée de l'Empereur Tuilé | Maury | 100 |
| 1985 | Taylor (Fladgate) Porto Vintage | Porto | 99 |
| 2010 | Willi Schaefer Graacher Domprobst Riesling Auslese #1 | Mosel | 99 |
| 2003 | Le Macchiole Paleo Rosso | Toscana IGT | 98 |
| 2002 | Clarendon Hills Syrah Piggott Range Vineyard | Clarendon | 97 |
| 2010 | Bodega de Bardos Suprema 30 meses | Ribera del Duero | 97 |
| 2015 | Bodegas Pintia Toro Pintia | Toro | 97 |


Hur förklarar/försvarar du detta VARFÖR för dig själv?
Din livspartner (om du identifierar dig som att du har någon)?
För kreti och pleti som undrar?
 
Last edited:
Toppen