SV: Vilka champagneglas använder ni?
Bubblaren skrev:
Jag har använt Julle-glasen i en 5-6 år nu, ofta och mycket. Ett glas har gått sönder. Är noga numera med att inte vid torkning hålla i foten när jag har handuken inne i kupan, för vrider man då så finns risken att glaset får en hämmande spänning. Har lärt mig det genom mina Riedelglas där det går att läsa om det på kartongen.
Att diska glasen har aldrig varit något problem.
Min kritik mot Reijmyres glas bygger på att jag har sett massor av Juhlins champagneglas som
har gått sönder på samma sätt - mellan fot och ben.
Jag hyrde 100 glas för en champagne-provning. Redan när vi packade upp kartongen från
Reijmyre var drygt 10 glas trasiga. Och observera - alla hade gått sönder mellan ben och fot.
När vi dukade upp glasen råkade någon stöta till ett glas, en olycka händer så lätt. Glaset föll
omkull på bordet. Kupan höll men glaset gick sönder mellan benet och foten.
Samtidigt som jag hyrde glasen så köpte jag ett dussin glas. Efter 2 månader hade 5 glas
till gått sönder på samma ställe, omedelbart ovanför foten.
Det räckte med att någon satte ned ett glas för hårt i bordet eller att vår hund stötte till
bordsskivan så att den rörde sig någon centimeter upp och ner för att glasen skulle tappa foten.
Trots att själva kupan är tunn som en såpbubbla så har den hållit. Det är alltid i övergången
mellan fot och ben som brottet sker.
Och som jag tidigare har skrivit i det här forumet så tror jag att det beror på en för skarp
övergång mellan fot och ben som skapar en brottanvisning just där.
Synd eftersom det är underbara glas att dricka ur.
Riedels Vintage Champagneglas ur Sommelierserien duger bra som surrogat.