Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkällaren - ny androidapp

Hej! Jag utvecklade nyligen en androidapp, Vinkällaren. Egentligen helt för privat bruk. Jag ville ha en enkel app för katalogisera, sortera och hantera min vinkällare. Den är väl ungefär som de andra apparna som redan finns men kanske lite enklare, lite mer sparsmakad. Det finns ingen "community", man behöver inte skapa något konto, eller logga in nånstans. Vinerna sparas helt lokalt på din enhet - möjlighet finns att göra en backup och spara på lämpligt ställe om man vill.

Jag gjorde den egentligen som ett hobbyprojekt helt för eget bruk, men tänkte att jag lika gärna kunde försöka få den publicerad på Google Play när jag ändå hade gjort den, ifall fler skulle vilja använda den. Den är helt gratis!

Om du skulle vara intresserad av att testa den så ligger den på Google Play - sök på Vinkällaren eller använd länken här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vinkallaren2.app

Attachments

• sv banner.png
    sv banner.png
    119,9 KB · Visningar: 45
Trådskapare
T
Jag tycker att den har ett enklare, kanske lite modernare, användargränssnitt. Vinerna visas med bild i listan, det går fort att sortera på olika kriterier eller textsöka efter viner (genom att "dra" nedåt i vinlistan). Också enkelt att snabbt se en överblick över t.ex. hur många flaskor man har ifrån olika länder eller värde per land. Enkel tillgång till att lägga till nya viner direkt ifrån "vinlistvyn" (bara trycka på +).

Vinkällaren har inte alls lika många menyer och funktioner som t.ex. cellartracker (man kan t.ex. inte lägga till ett "purchase date", "delivery date" eller markera viner som "pending delivery" etc.). I gengäld är appen enklare, snabbare (antagligen för att allt ligger lokalt, den "tänker" inte mellan menyerna som t.ex. cellartracker gör) och mer överblickbar. Man loggar som sagt inte in någonstans och tar heller inte del av någon annans tasting notes eller liknande. Jag gillar det bättre - kommentarerna är bara mina egna, jag tycker att jag slipper färgas av någon annans upplevelse när jag skriver egna anteckningar om min upplevelse. Kan ju å andra sidan vara kul med community om man gillar det!

Men som sagt, det är egentligen bara ett hobbyprojekt ifrån min sida. Jag har inte riktigt några bra säljargument, men säljer den ju heller inte. Testa gärna, och se vad du tycker :)

Göran

Medlem
Jag laddade ner appen, har länge funderat på en enklare app för att hålla reda på mina viner. Jag har direkt två funderingar.

1. Uppdelning i Land är lite för grovt för mig, behöver åtminstone ner på region. Nu är väl iofs landfältet fritext så det kan jag ju överleva genom att skriva Land, region, delregion i det fältet. Då gäller bara att det fältets längd inte begränsas för hårt.

2 För mig är det också viktigt var flaskan är, kan ev använda kommentaren till det, men den kan man ju inte sortera på, vad jag förstår. En snabb överblick över vilka viner som finns i torpet skulle vara värdefullt för mig :)

Annars är nog din app precis det jag letat efter, med källarens innehåll lokalt på min telefon utan inloggning och helt privat.

pinoten

Medlem
Mitt tips för att öka viljan att testa denna är att du lägger in en exportfunktion så att det finns en väg ut om du får slut på tid och ork att underhålla appen (med reservation för att det redan finns, har ingen Android-lur så jag kan inte testa, backup-filen kanske är läsbar?).

Trådskapare
T
Jag laddade ner appen, har länge funderat på en enklare app för att hålla reda på mina viner. Jag har direkt två funderingar.

1. Uppdelning i Land är lite för grovt för mig, behöver åtminstone ner på region. Nu är väl iofs landfältet fritext så det kan jag ju överleva genom att skriva Land, region, delregion i det fältet. Då gäller bara att det fältets längd inte begränsas för hårt.

2 För mig är det också viktigt var flaskan är, kan ev använda kommentaren till det, men den kan man ju inte sortera på, vad jag förstår. En snabb överblick över vilka viner som finns i torpet skulle vara värdefullt för mig :)

Annars är nog din app precis det jag letat efter, med källarens innehåll lokalt på min telefon utan inloggning och helt privat.

Himla roligt att du testar den!

1. Smart lösning du kom på med "Land, region, delregion" som fritext i landfältet. Appen borde behandla en sån formatering som separata "länder", och alltså cykla genom dom när man trycker på landssorteringen. Jag tror inte det ska finnas någon begränsning i textfältet som hindrar att man matar in så som du säger. Från min sida så skulle man kunna uppmuntra användare att göra så, genom en förklarande text i fältet, typ som du skrev "Land, region, etc (separera med kommatecken)". Ska fundera vidare på det! Sökfunktionen (har jag för mig) söker i alla textfält, så skriver du t.ex. "Bordeaux", och har lagt in ett vin som "Frankrike, Bordeaux, Pomerol" så ska det dyka upp.

2. Min källare är inte så stor än att jag har haft behov av det. Jag kan ju fundera på att lägga dit ett fält som heter typ "hylla". Kanske kan den också vara fritext, och spara förslag i minnet på samma sätt som länderna gör. Isåfall skulle tidigare hyllor dyka upp som förslag när man börjar skriva i fältet, liksom t.ex. "Frankrike" gör om man skriver "Fr" i landsfältet. På så sätt väljer man ju själv som användare hur man vill formatera hyllorna. "1:5", eller "Vänster 2", eller "Kylen hylla ett", eller vad man nu vill. Även det fältet går ju att göra sökbart via fritexten, så att man kan söka på "Torpet" för att se vad som finns där.

Jag har aldrig publicerat en app förut, så jag uppskattar verkligen dina kommentarer och att du laddat hem den!

Trådskapare
T
Mitt tips för att öka viljan att testa denna är att du lägger in en exportfunktion så att det finns en väg ut om du får slut på tid och ork att underhålla appen (med reservation för att det redan finns, har ingen Android-lur så jag kan inte testa, backup-filen kanske är läsbar?).
Bra tips! Backupfunktion finns, men den skapar en .json-fil som appen själv kan läsa in. Jag tar till mig och ska fundera på om det skulle kunna gå att få ut en excelfil eller liknande som alternativ. Detta är faktiskt lite av en anledning till att jag ville ha en egen app från första början, så bra tanke.

Toppen