This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Skulle nog rekommendera att du har det kallt i skåpet...Den jag köpte heter CLIMADIFF ACI-CLI553-SP, köpte den från Frankrike.
Har enbart goda saker att säga om skåpet och rekommenderar det varmt.
En "vinrums AC" kostar väl ungefär samma som ett skåp och du får massor mer plats... Men det kanske till och med finns frikyla från värmepumpen så du bara behöver en split?
-Jag kan komma och konsulta byggnationen, jag är mycket billig i drift och behöver bara en slurk bra skumpa lite då och då
Det fina i kråksången är ju att du redan har "ACn" inbyggd i din värmepump så att säga så det enda du behöver är en fläktkonvektor i vinrummet för att distribuera kylan.Kan jag få lite onlinekonsultation först? OK, vi har nästan bestämt oss för att bygga ett vinrum och det finns frikyla från värmepumpen. Men vad kostar en vinrums-AC som man kan ansluta till kylan från bergvärmepumpen? Och var köper man en sådan? Vinrummet blir ca 10 kubikmeter.
Glömde en detalj,Stort tack, @Emanuel!
Diffusionsöppen silikatfärg låter mycket roligare än "puts & betongfärg från biltema" - framförallt när man beskriver bygget för sina hänförda vänner. gärna lite golvplattor i italiensk granitkeramik också och ett fingeravtrycksstyrt dörrlås ocksåGlömde en detalj,
skall du köra tempen på konvektorn under 15 grader i din vinkällare kommer du även behöva en kondensvattenavledning till golvbrunn då du ofta kommer ligga under daggpunkten så vatten fälls ut.
Det är bara ett liter rör eller en slang som leder av vatten från kylaren och är det för jäkla stökigt att få till går det att ha en hink som man får tömma.
Insåg också att diffusionsöppen färg lät pompöst och dyrt men du hittar den på Byggmax eller Biltema för 250 spänn baljan under kodnamnet "Puts & Betongfärg"
Mycket billigare och eftersom jag ändå inte tänker spendera några längre stunder i ett 12-gradigt kyffe som saknar fönster känns mysfaktorn sekundär.De gustibus non...osv, men det här med hårt sminkade källare, tycker ni verkligen det är så snyggt? Det blir enligt min mening lätt lite "gout UAE", som någon på forumet uttryckte det. Själv hade jag låtit det mesta vara som det är om jag finge chansen att bygga en källare nån dag. Så förutom de nödvändiga klimatåtgärderna som isolering m.m. så hade det blivit rå betong, eller sten om nu huset är så gammalt, armeringsmattor/motsvarande på en vägg, staplingsfack på en annan, en naken glödlampa med snörtändning i taket, klart! Billigare blir det också.
Lite mys kan du väl ändå fixa, så det inte känns helt tomt när vi står och halsar en av dina Rousseau.Mycket billigare och eftersom jag ändå inte tänker spendera några längre stunder i ett 12-gradigt kyffe som saknar fönster känns mysfaktorn sekundär.
Två män med en flaska Rousseau i ett mörkt rum, är inte det mysigt nog?Lite mys kan du väl ändå fixa, så det inte känns helt tomt när vi står och halsar en av dina Rousseau.
Källaren var väl inte helt klar? Så då har du tid att fylla på lagret tills jag kommerTvå män med en flaska Rousseau i ett mörkt rum, är inte det mysigt nog?
Jag tror dessutom du överskattar antalet Rousseau som finns i min källare
-De flesta forummedlemmar verkar ju på sin höjd ha målat och lagt in klinker på golvet... Vet inte om jag kan tycka det är särskilt "over the top" eller om det kan räknas som att lägga stora mängder på kosmetika...@Segol , det låter som en ypperlig prioritering.
Just det att miljön är så ogästvänlig gör det ännu konstigare att många vill lägga stora pengar på kosmetika.