Här är jag naturligtvis 100 % partisk, så du får ta mitt tips för vad det är. Jag importerar en Bordeaux som faktiskt är 100 % cabernet sauvignon, som heter Le Coeur de Castenet, årgång 2005. Jag har själv haft med det på provningar och middagar bland vinvänner, som alltid blir lika konfunderade när de försöker gissa blint vad det är, och bara vet att det är ett endruvsvin från gamla världen. Det passar ju liksom inte in i Bordeaux.
Munskänkarna beskriver vinet så här: "Fyllig, svartröd färg. Generös doft av svarta vinbär, mörk choklad, ceder, kaffe, ek och ett stänk tallbarr. Fyllig smak med rik, mörk frukt, tydliga, men ganska runda tanniner, frisk fruktsyra i en medelfyllig kropp med lång, torr eftersmak." och säger 'mer än prisvärt'. Det har också fått 87 p i Livets Goda och goda omnämnanden där och i Allt om vin. Tyvärr är jag av skäl som utförligt redogjorts för i en annan tråd tvingad att sälja det i lådor om sex flaskor. 159 kr, nr. 79719. Kul och lite udda vin i en cabernet-provning, tycker jag.