Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinresa i september/oktober - bra eller anus?

Nyllet

Medlem
Hej!

Jag är lite sugen på en resa i september för att förlänga sommaren och funderar för tillfället på att ta en sväng till Champagne med avstickare till Mosel och Rheinhessen på vägen hem men funderar på hur bra det är tidsmässigt med tanke på skörd. Är det vettigt att åka ner i september om man vill kombinera lite vettigt väder och sightseeing med vingårdsbesök eller är det smartare att åka i oktober? Bör man helt undvika den tiden på året och satsa på vår- eller sommarresor till vinområdena?

Tacksam för tips och råd!
 

Hålkis

Medlem
Min erfarenhet är att framförallt familjevingårdarna har svårt att ta emot besök under skörden. Större producenter har ofta särskilda besöksrum med anställd personal som kör året runt. Jag har dock rest en hel del i september/oktober och blivit väl mottagen så jag tycker inte det ska avskräcka dig. Däremot kan det vara bra att boka besöken i förväg och inte chansa på att spontanbesök.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skördetid i Tyskland (åtminstone av bra druvor snarare än tidigtmognanade skräp) är väl snarare oktober än september? Håller i övrigt med @Hålkis.
 
Toppen