Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 12 september 2024

fluff

Medlem
KategoriProducentProduktÅrgångNummerLandVolymPris
Sprit / WhiskyBeam SuntoryLaphroaig Lore4082101🇬🇧700 ml
999​
Sprit / WhiskyVenture Whisky Ltd. / Chichibu distilleryChichibu distillery Ichiros Malt Cask #503620114171501🇯🇵700 ml
7499​
Sprit / WhiskyVenture Whisky Ltd. / Chichibu distilleryChichibu distillery Ichiros Malt Cask #170020124171401🇯🇵700 ml
5999​
Vin / Rött vinAndremily WinesAndremily Mourvedre20219391101🇺🇸750 ml
1499​
Vin / Rött vinAndremily WinesAndremily Syrah Nr. 1020219391901🇺🇸750 ml
1499​
Vin / Rött vinAndremily WinesAndremily Grenache20209498901🇺🇸750 ml
1499​
Vin / Rött vinAndremily WinesAndremily Wines EABA Grenache magnum20209018109🇺🇸2 flaskor à 1500 ml
5990​
Vin / Rött vinAzienda Agricola Giovanni Rosso di Rosso DavideBarolo Cerretta Giovanni Rosso20199410201🇮🇹750 ml
799​
Vin / Rött vinAzienda Agricola Giovanni Rosso di Rosso DavideBarolo Vignarionda Ester Canale Givanni Rosso20209378401🇮🇹750 ml
2499​
Vin / Rött vinAzienda Agricola Giovanni Rosso di Rosso DavideLanghe Nebbiolo Ester Canale Giovanni Rosso20219378501🇮🇹750 ml
1299​
Vin / Rött vinBass Phillip WinesBass Phillip Estate Pinot Noir20219116801🇦🇺750 ml
1099​
Vin / Rött vinBass Phillip WinesBass Phillip Premium Pinot Noir20219314701🇦🇺750 ml
2499​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Ciacci Piccolomini20109325201🇮🇹750 ml
899​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Ciacci Piccolomini20199351208🇮🇹3000 ml
2649​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Ciacci Piccolomini20109342501🇮🇹750 ml
1299​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Ciacci Piccolomini20199343106🇮🇹1500 ml
1299​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Riserva Ciacci Piccolomini20159285506🇮🇹1500 ml
2599​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Riserva Ciacci Piccolomini20019326901🇮🇹750 ml
1999​
Vin / Rött vinCiacci PiccolominiBrunello di Montalcino Pianrosso Riserva Ciacci Piccolomini20159353401🇮🇹750 ml
1299​
Vin / Rött vinDomaine Comte Georges de VogüéChambolle-Musigny Domaine Comte Georges de Vogüé20229525401🇫🇷750 ml
2999​
Vin / Rött vinDomaine Comte Georges de VogüéChambolle-Musigny Premier Cru Domaine Comte Georges de Vogüé20229488501🇫🇷750 ml
4299​
Vin / Rött vinDomaine Comte Georges de VogüéChambolle-Musigny Premier Cru Les Amoureuses Domaine Comte Georges de Vogüé20229526901🇫🇷750 ml
9199​
Vin / Rött vinDomaine Taupenot-MermeChambolle-Musigny Domaine Taupenot-Merme20229527001🇫🇷750 ml
999​
Vin / Rött vinDomaine Taupenot-MermeGevrey-Chambertin Domaine Taupenot-Merme20229527901🇫🇷750 ml
899​
Vin / Rött vinFontodiFlaccianello Fontodi20209293106🇮🇹1500 ml
2249​
Vin / Rött vinGiovanni RossoBarolo Giovanni Rosso20199493306🇮🇹1500 ml
839​
Vin / Rött vinGiovanni RossoBarolo Giovanni Rosso20199493508🇮🇹3000 ml
1699​
Vin / Vitt vinAndremily WinesAndremily White Wine20219009601🇺🇸750 ml
1199​
Vin / Vitt vinDomaine Comte Georges de VogüéMusigny Blanc Grand Cru Domaine Comte Georges de Vogüé20229527501🇫🇷750 ml
11999​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetBourgogne Hautes-Cotes de Beaune Jardin du Calvair Etienne Sauzet20229528801🇫🇷750 ml
529​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetChassagne-Montrachet Les Encégnières Etienne Sauzet20229529001🇫🇷750 ml
979​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetMontrachet Grand Cru Etienne Sauzet20229527601🇫🇷750 ml
14999​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetPuligny-Montrachet Premier Cru Champ-Gain Etienne Sauzet20229529201🇫🇷750 ml
1899​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetPuligny-Montrachet Premier Cru Les Folatières En l Etienne Sauzet20229527701🇫🇷750 ml
2499​
Vin / Vitt vinDomaine Etienne SauzetPuligny-Montrachet Premier Cru Les Perrières Etienne Sauzet20229528901🇫🇷750 ml
1999​
Vin / Vitt vinEtienne SauzetPuligny-Montrachet 1er Cru La Truffière Etienne Sauzet20229526301🇫🇷750 ml
2499​
 

CCG

Medlem
Någon som har koll på Bass Philip?
Hur går arbetet med Jean-Marie Fourrier? Sker några underverk?
 

chambertin

Medlem
Någon som har koll på Bass Philip?
Hur går arbetet med Jean-Marie Fourrier? Sker några underverk?
Med lite kompost i kohorn och rätt omröringsriktning i röllekaextraktet så kanske inte ens den kosmiska strålningen behöver åkallas för att underverken skall infinna sig.😜

Parker har förresten sista noteringen från årgång -18 vilket kanske är klädsamt då de (gamla ?) ägarna till WA också köpte in sig i Bass Philips.

Hade gärna provat men +1000kr för en Aussie-pinne (och nedan historia) gör mig tveksam.

Nedan kommentar från -20:
One of the most heralded boutique wineries in Australia, Bass Phillip was sold this spring to a group of international investors, including Burgundian Jean-Marie Fourrier and former investors in Robert Parker Wine Advocate. Iconoclastic founder Phillip Jones will remain for an undisclosed period as a consultant, but at age 74, he had been looking to sell the winery for the past few years. The 14-hectare property is located in Gippsland, Victoria, southeast of Melbourne, and has been farmed organically (since 1993) and biodynamically since 2002, although without being certified. The plantings are relatively dense, with as many as 9,000 vines per hectare, and yields approximate 1 to 1.5 tons per acre. Up to 60% new oak is used in the Estate Pinot Noir, with the Chardonnays seeing 20% new oak (all French). There's an emphasis on natural acidity and delicate handling in the winery—avoiding pumps for example, which Jones claimed damaged the texture of his wines when I last spoke with him three years ago. None of the 2018 Pinots were filtered, and all are somewhat cloudy in the glass. Under the new ownership, expect to see a push for higher visibility outside Australia. Quantities of these wines will be down by about 25% from the 2019 vintage, but there will be a new, entry-level tier in the sub-$30 range that Fourrier likens to a Bourgogne Rouge.
 

Foley

Medlem
På tal om Sauzet, är det någon som vet vad som hände med Bourgogne Blanc som först stod att släppas imorgon tillsammans med övriga viner?
Jag håller med att alla andra borde skippa Sauzets viner och spara pengar
 
På tal om Sauzet, är det någon som vet vad som hände med Bourgogne Blanc som först stod att släppas imorgon tillsammans med övriga viner?
Jag håller med att alla andra borde skippa Sauzets viner och spara pengar
He he! Jo, jag vet att han är en mycket ansedd producent i toppskiktet av vit Bourgogne. Mycket lite ek och full av fransk "understated elegance". Tydligen för "understated" för min smak...
Antar att vinerna blir fullbokade på några millisekunder trots min bojkott :)
 

Foley

Medlem
He he! Jo, jag vet att han är en mycket ansedd producent i toppskiktet av vit Bourgogne. Mycket lite ek och full av fransk "understated elegance". Tydligen för "understated" för min smak...
Antar att vinerna blir fullbokade på några millisekunder trots min bojkott :)
Det blir de säkerligen! Och träffsäker beskrivning 😃. Jag kommer inte försöka att hugga något av vingårdslägena heller då jag just nu tyvärr har svårt att motivera köp på dessa prisnivåer. Men jag hoppas knipa en bourgogne blanc eller två när/om de släpps. Den tycker jag nästan motiverar en prislapp runt 500 kr
 

Vingubben

Medlem
He he! Jo, jag vet att han är en mycket ansedd producent i toppskiktet av vit Bourgogne. Mycket lite ek och full av fransk "understated elegance". Tydligen för "understated" för min smak...
Antar att vinerna blir fullbokade på några millisekunder trots min bojkott :)

Det blir de säkerligen! Och träffsäker beskrivning 😃. Jag kommer inte försöka att hugga något av vingårdslägena heller då jag just nu tyvärr har svårt att motivera köp på dessa prisnivåer. Men jag hoppas knipa en bourgogne blanc eller två när/om de släpps. Den tycker jag nästan motiverar en prislapp runt 500 kr

Deras Bougogne Blanc tror jag är helt oekad men i övigt har jag upplevt deras premier cru:er som ordentligt (läs bra) ekade.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Deras Bougogne Blanc tror jag är helt oekad men i övigt har jag upplevt deras premier cru:er som ordentligt (läs bra) ekade.
Importören Tryffelsvinet hävdar 10 månader på fat för Sauzets Bourgogne Blanc: https://tryffelsvinet.se/producenter/domaine-etienne-sauzet/
Sauzet själv har såvitt jag kan se inga tekniska data för sina viner på sin webbplats.
De enda gånger jag vet att jag sett datablad som anger Bourgogne Blanc/Chardonnay som oekade från producenter i Côte de Beaune, har det varit väldigt enkla négociant-viner som förmodligen består av inköpta slattar från allehanda ytterområden. Det som utmärker bra Bourgogne Blanc från domäner/odlare är ju att de är vinifierade på samma sätt som byviner, men råkar komma från en vingård på fel sida landsvägen! De gånger jag druckit Sauzets Bourgogne Blanc har den definitivt framstått som att den bör vara producerad i en "normal" ekad stil, även om Sauzet-vinerna väl går åt det strama, eleganta, tidskrävande hållet.
Däremot finns det oekad Aligoté från allehanda "seriösa" domäner, för där verkar det finnas två skolor: friskare viner som troligen avsedda drickas direkt, respektive "chardonnaykopior".
 

IsKr

Medlem
På tal om Sauzet, är det någon som vet vad som hände med Bourgogne Blanc som först stod att släppas imorgon tillsammans med övriga viner?
Jag håller med att alla andra borde skippa Sauzets viner och spara pengar
Den ska släppas den 3.10 på webbsläpp enligt systembolagets hemsida.
 
Jag får lägga in en brasklapp på att senast jag provade Sauzet var 2012 och då var det årgång 2006 (Puligny). Det kan hända att stilen har ändrats sen dess. Kan ju vara skönt att leva i min egen lilla bubbla och inte känna tvång att trycka hem ännu en dyr producent :p

Klickade hem en Brunello di Montalcino Pianrosso Riserva Ciacci Piccolomini, 2015 istället. Har aldrig provat denna producent av någon anledning.
 

stevie22002

Medlem
Jag klickade hem ett par Brunello di Montalcino Pianrosso
Ciacci Piccolomini 2010, en Andremily White samt en Andremily Syrah no 10 ( Har en vertikal sedan no 4, så är "tvungen" att fortsätta ;) ) :)
 

Lee

Medlem
Jag får lägga in en brasklapp på att senast jag provade Sauzet var 2012 och då var det årgång 2006 (Puligny). Det kan hända att stilen har ändrats sen dess. Kan ju vara skönt att leva i min egen lilla bubbla och inte känna tvång att trycka hem ännu en dyr producent :p

Klickade hem en Brunello di Montalcino Pianrosso Riserva Ciacci Piccolomini, 2015 istället. Har aldrig provat denna producent av någon anledning.

Drack Riservan från 2016 för någon vecka sen och kunde bara konstatera att de var bland de bästa Brunellon jag druckit. Både flytande och koncentrerad, körsbär, svarta vinbär, viol aromer och smaker. En del mogen frukt och integrerad tanniner, likaså ett lååååångt avslut. Kan ligga flera år till. Var tvungen att klicka hem 2st 2015 :p
 

Vingubben

Medlem
Importören Tryffelsvinet hävdar 10 månader på fat för Sauzets Bourgogne Blanc: https://tryffelsvinet.se/producenter/domaine-etienne-sauzet/
Sauzet själv har såvitt jag kan se inga tekniska data för sina viner på sin webbplats.
De enda gånger jag vet att jag sett datablad som anger Bourgogne Blanc/Chardonnay som oekade från producenter i Côte de Beaune, har det varit väldigt enkla négociant-viner som förmodligen består av inköpta slattar från allehanda ytterområden. Det som utmärker bra Bourgogne Blanc från domäner/odlare är ju att de är vinifierade på samma sätt som byviner, men råkar komma från en vingård på fel sida landsvägen! De gånger jag druckit Sauzets Bourgogne Blanc har den definitivt framstått som att den bör vara producerad i en "normal" ekad stil, även om Sauzet-vinerna väl går åt det strama, eleganta, tidskrävande hållet.
Däremot finns det oekad Aligoté från allehanda "seriösa" domäner, för där verkar det finnas två skolor: friskare viner som troligen avsedda drickas direkt, respektive "chardonnaykopior".
Se bifogat, men det kanske är felskrivet och egentligen skall handla om mängden nya fat.


Style & Vinification Techniques

Domaine Etienne Sauzet aims for concentrated grapes via proper pruning and balanced vines; a green harvest is generally avoided. The grapes are picked at physiological maturity, taking great pains to avoid over-ripeness and botrytis. After sorting in the vineyard and winery, the grapes are whole-cluster pressed, and the juice is settled overnight. All of the wines except for the Bourgogne Blanc are vinified in oak with native yeasts. The amount of new oak is 20% for the village-level wines, 30% for the premiers crus and 40% for the grands crus. The wines are aged in barrel for 12 months before being racked to stainless steel, where they settle for six months prior to bottling. The wines are fined and filtered prior to bottling.

 
Toppen