Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 29 augusti 2024

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Inte mycket viner framme för provning, men det var å andra sidan roliga viner att prova. 2014 borde vara mer snabbmognad än 2013 men i det här fallet känns det som om det är tvärtom.
web.jpg

94576 Deutz Cuvée William 2014 1899 kr 156 flaskor
N: Syren, jasmin, halm, råg och äpple.
M: Citron, syren, sten, gröna äpplen och råg. Komplext med skyhög syra, rejäl mousse och bra längd. Ungt, men mycket njutbart. 92-94p

94516 Amour de Deutz Rosé 2013 2340 kr 36 flaskor
N: Jord, smultron, skiffer och melon.
M: Bokna äpplen, smultron, vanilj och citron. Moget och koncentrerat med söt frukt och fin syra. Känns dock ganska blekt jämfört med William. 90-92p
 

katho27

Medlem
En bokning av Emidio Pepe Trebbiano d'Abruzzo här, har dock inte bekräftat den ännu.
Kan inget om vinet, men verkar finnas i två versioner - "vanlig" respektive Vecchie Vigne Selezione.
Försöker hitta info men på t ex på Wine Searcher verkar de inte separeras och på producents hemsida anges skillnader i lagring men vad jag kan se bara för de röda varianterna.
De smällde inte direkt iväg på en sekund vid släppet heller, hmm..
Det blir sannolikt att bekräfta ändå, men jag tar gärna emot input.
 

jrick

Medlem
Förvånansvärt lågt intresse för grejer! T.ex. Boillot Corton-Charlemagne fanns det bara 18 av men fortfarande fyra kvar nu när jag skriver
 
Förvånansvärt lågt intresse för grejer! T.ex. Boillot Corton-Charlemagne fanns det bara 18 av men fortfarande fyra kvar nu när jag skriver
Samtidigt tog 60 Clos de la Mouchere slut på en sekund. Deras C-C verkar konsekvent få sämre omdömen än P-M 1er cruerna.
 

jrick

Medlem
Samtidigt tog 60 Clos de la Mouchere slut på en sekund. Deras C-C verkar konsekvent få sämre omdömen än P-M 1er cruerna.
Nä fast det var faktiskt 48 och de tog inte slut på en sekund. Jag bokade en och kunde sedan se att de tickade neråt, det var inte omedelbart slut. Det var inte bara Boillot jag menade, det mesta var lite segt. Det som gick snabbast var väl Sketch (men inte värre än att jag kunde boka) Felton Roads olika "Block".
 
Nä fast det var faktiskt 48 och de tog inte slut på en sekund. Jag bokade en och kunde sedan se att de tickade neråt, det var inte omedelbart slut. Det var inte bara Boillot jag menade, det mesta var lite segt. Det som gick snabbast var väl Sketch (men inte värre än att jag kunde boka) Felton Roads olika "Block".
Ok, 48. Konstigt, på min kant tog de slut på nolltid, medan de två andra 1er cruerna tickade ner i mer modest takt.
 
Toppen