Det är gediget tillverkade kvalitetsgrejer av snarlik design från en seriös tillverkare, inte någon fulkopia. Inbördes uppskattning av hantverk åsido; tror du att du skulle märka någon kvalitetsskillnad ifall ingen talade om för dig att det ena glaset är munblåst och det andra maskinsvarvat?
Svaret på din fråga är nej, jag skulle nog inte märka någon skillnad mellan glasen. I så fall måste man vara expertkunnig gällande glas för att kunna se skillnaden.
Men frågan är varför
Spiegelau gör på det här sättet? Är de så urusla att de inte kan komma med sin egen design? Ännu märkligare är det om inte
Zalto har kopieringsskyddat sina glas. Den uppfattningen får jag i alla fall av att ha läst texten.
Maskinöversättning av en del av texten:
”Inget av företagen har ansökt om mönsterskydd.”
De här glasen liknar varandra så pass mycket att det vore ytterst märkligt om inte
Spiegelau blir dömd för skadestånd, allt annat vore fel. Enligt mig är skillnaden mycket närmare en plagiat än ”snarlik design”.
Jag håller med
rs14 att det är mycket konstigt att det har tagit dem tre-fyra år att komma på idén att stämma Spiegelau! Det ska bli spännande att se vad domstolen kommer att besluta. Kanske gjorde glasjätten medvetet så här för att ta reda på var gränsen går gällande ’snarlik design’?
P.S. Du skriver
fulkopia; du råkar inte mena fullkopia, eller är jag ute och cyklar?