Mattias Schyberg
Administratör
Jag tackar och tar emot av berömmet och skulle vilja tacka min mor för att hon satte mig till världen en varm dag i augusti 1975. Skämt åsido, det är många delar som gör forumet till vad det är och tyvärr kan jag inte ge oss den äran även om vi har en framträdande roll och råkar ha tillfört den sista ingrediensen, lite som droppen som får bägaren att rinna över, fast i detta fall - den sista ingrediensen som möjliggör att liv kan återuppstå på ett forum som nog hade hamnat i slentrian.Personlig reflexion:
Innan @Mattias S (Matlen), min vinbroder och vän, möttes här (av en lycklig och vältajmad slump och hängav oss åt detta forum) så var det FAKTiSKT en rätt trist community. Glesa postningar, åsiktssamverkan, gles input av nya tankar, Champagne och Bgn överallt och... Trist!
Även om det var det bästa forumet i det petita språkområdet Sverige, så var det fortfarande . . . *ähum* . . . kasst jmf med tex CT Forum, Wine Berzerkers mfl vinforum.
Men, tack vare fantastiska @Mattias S och underbara jag, så blommar detta forum nu. På underbara vis. Fler poster än vad normala människor hinner hantera under en dag. Fler aktiva forumdeltagare än någonsin tidigare. Fler poster än någonsin tidigare. Fler high-end-viner refererade än någonsin tidigare. Fler face-plants rapporterade än någonsin tidigare. Fler syner på olika viner-druvor-distrikt-stilar samt olika sätt att hänge sig åt denna hobby än vad som är rimligt att omfatta och omfamna. Forumet är i högsta grad levande
Alltsedan min postade bild på en snorre (ej Sturlasson, men av choklad) har detta forum förvandlats från en rätt rälig larv till en fjäril (vacker vet jag inte, men) som är flygkunnig. Hipp hurra! ...eller kanske starten var då min käre vinvän förklarade för mig att en av mina första postningar var rätt ned i bajslådan, men ändå mottogs med öppna sinnen av forumet, och ssk @Anders Landström ... Me love this forum
Vad som händer härnäst?
Min kristallkula är grumlig, men sannolikt dricks det en hel del viner kognitivt som återrapporteras här och som både sporrar folk att köpa kognitivt, att undvika plonk och att dela med sig av egna fynd. Så min gissning är att framgent händer det : M E R ! ! !
YAY
finewines.se har alltid varit ett centrum för vinkunskap och svansföringen är hög, men miljön har varit aningen ogästvänlig för de som inte tillhörde den innersta kretsen. Elitistiskt är nog en rimlig benämning. På gott och ont, men mestadels ont så som jag ser det.
Var detta ett problem? Både jag och nej. För de som huserade här och delade sina tankar, så fungerade det mesta nog hur bra som helst, men forumet var också väldigt smalt och handlade mestadels om Champagne med lite virrfärder till Bourgogne, Barolo och Bordeaux. Prisnivån på det mesta som diskuterades var också så hög så att en ny vinnörd som tittade in fick svårt att få fotfäste och känna delaktighet.
Där vi är idag så har forumet blivit bredare, mer dynamiskt och klart mer inbjudande, men utan tvekan med fokus på de bättre vinerna i världen. Det är ok att vara nybörjare och ny inom intresset och man måste inte dricka vin från klassiska distrikt för att få vara med och leka. En sund utveckling, för utan nya medlemmar så dör ett forum ut. Det behövs "dumma frågor" för att någon skall skriva smarta svar. Om alla är så kunniga så det knappt finns något att diskutera så skrivs det inget på forumet, vilket innebär dödsstöten. Jag tycker dessutom att vi har högre svansföring idag än någonsin. Högt i tak med en härligt hård men rättvis jargong.
Detsamma gäller våra olika förhållningssätt till vin och vår personliga smak. Om alla hade tyckt lika så hade forumet blivit som ett kärlekspar utan passion. Lite som att sitta vid frukostbordet och inte ha något att säga till varann - allt är redan sagt och gjort och det mesta som nämns blir bara upprepningar som påminner om en gammal grammofonskiva med lite för mycket repor. Vanligtvis så dör dessa relationer ganska fort.
Du har helt rätt i att vi, och många med oss, har tagit ett forum som hamnat i slentrian och gett det nytt liv, men det är framförallt den breda mixen som gör forumet bra. Ett forum med bara dig och mig hade inte varit en rolig historia om vi skall vara helt ärliga. Dynamik skapas av mångfald och oliktänkande och vårt viktigaste bidrag var att vi tillförde en ingrediens som där och då saknades.
Ett forum är summan av dess medlemmar!