Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne 23/3-29/3-2024

Skaggs

Medlem
Enstaka av er har säkert sett och läst i andra sociala medier, men här kommer en liten uppdatering om Påskresan. Ett litet inlägg bör ju finnas på forumet som drog igång allting och som även sammanförde några av resenärerna för flera år sedan. Grundpremissen var enkel: 1 minibuss (för 9 personer) och 4/5 resenärer - Chauffören + @Skaggs, @David Nilsson och @MartinE och ChampagneViking (på instagram) som skulle ansluta nere på plats under några dagar. Givetvis med nattkörning ner och hem, veckan är ju inte en semester. Ruggigt bra besök och några helt otroliga viner, bl.a. Selosse lieux-dits flight (3 av 6), Gaspard Brochet Cochon osv.

Vi bodde på Élégant T4 Centre Reims/Parking Privé med 3 sovrum plus ett stort vardagsrum med bäddsoffa. Riktigt fin lägenhet, en del trappor och lite trångt till parkeringen meed minibuss, men annars helt perfekt för oss. Cirka 10-15 minuters promenad från Katedralen.

Här kommer schemat i stort, är det något ni undrar är ni hjärtligt välkomna att skriva i tråden!

DAG 1: LÖRDAG 23/3
Ankomst Champagne ca kl. 6-8
10.00: Roland Champion, Chouilly - endast kontanter
LUNCH: 12.00 Sacre Bistro, Epernay
14.00 Vincent Charlot, Mardeuil
17.30-18.00 Incheckning i Reims
Middag: 19.30 La Pressoir, Reims

Dag 2: SÖNDAG 24/3
11:00 Besök G. Tribaut, Hautvillers
LUNCH: 12.00 Au36, Hautvillers
14.00 Besök Vincent Cuillier och DeSloovere Pienne i Brugny
MIDDAG: BYOB och pizzakväll hos @magnum och fru.

Dag 3: MÅNDAG 25/3
09:00 Les Freres Mignons, Cramant
10:45 Bouquin Dupont, Avize
LUNCH: 12.00 Les Avises, Avize
15.30 Chartogne-Taillet, Merfy

Dag 4: TISDAG 26/3
9:30 Bereche & Fils, Ludes
LUNCH: 12.15 Gare de la Prunay
14:00 Gounel-Lassalle, Chigny-les-Roses
MIDDAG: 20.00 Le Wine Bar, Reims

Dag 5: ONSDAG 27/3
9:00 A.Chaillon, Aÿ
10.30 Antoine Bouvet, Mareuil-sur-Ay
14:00 Bollinger, Aÿ
MIDDAG och BYOB hos @magnum och fru

Dag 6: TORSDAG 28/3
9:00 Emmanuel Brochet, Villers-aux-Nœuds
14:00 Georges Remy, Bouzy
16:30 Lahaye, Bouzy
19:30 MIDDAG: Au bon Manger, Reims

Dag 7: FREDAG 29/3 LÅNGFREDAG
10.30 Vergnon, (DN) Les-Mesnil-sur-Oger
LUNCH: Snabblunch, slutshopping och färdkostinköp på Leclerc i Pierry.
14:00 Lacourte-Godbillon, Écueil
16:00 Pierre Deville, (MD) Verzy (kontant)
Mot SVERIGE via några vinbutiker i Reims.
Jag var hemma lagom vid lunchtid på lördagen.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tack för rapport!

Bra för oss gubbar som tycker FW får räcka som social media.

Hur var det hos Kartongen? För mig är besöken där alltid minnesvärda.

Lahaye har jag druckit pinsamt lite av men har ändå fått bra intryck. Hur var besöket och portföljen?
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Tack för rapport!

Bra för oss gubbar som tycker FW får räcka som social media.

Hur var det hos Kartongen? För mig är besöken där alltid minnesvärda.

Lahaye har jag druckit pinsamt lite av men har ändå fått bra intryck. Hur var besöket och portföljen?
Chartogne-Taillet var helt fantastiskt, otroligt charmig och trevlig. Det var fler som anslöt till besöket och det öppnades nog upp lite extra. Bl.a. blev det en dosage-provning och några små vertikaler. Uppställningen uppe i provningslokalen:
2019 Heurtebise
2019 Chemin de Reims
2019 Heurtebise 2019 x 2, men med olika nivåer av dosage.
2017 Les Couarres
2018 Les Couarres
En av gästerna öppnade 2010 Les Couarres.
Till vingården och där provade vi 2015 Hors Series och 2019 Les Barres.
I källaren avslutade vi sen med 2011 Heurtebise.
Ett av de bästa besök jag har varit på!

Lahaye var också ett väldigt fint besök, de var mitt i en tillbyggnad och ville visa upp "framtiden". I källaren mycket vin clair innan provning av:
NV Benoît Lahaye Champagne Grand Cru Brut Nature
NV Benoît Lahaye Champagne Blanc de Noirs Extra Brut
NV Benoît Lahaye Champagne Blanc de Blancs
2018 Benoît Lahaye Champagne Violaine
2019 Benoît Lahaye Champagne Grand Cru Brut Nature Le Jardin de la Grosse Pierre
2018 Benoît Lahaye Champagne Grand Cru Millésime Extra Brut (defekt)
2013 Benoît Lahaye Champagne Grand Cru Millésime Extra Brut
NV Benoît Lahaye Champagne Rose de Maceration
2018 Benoît Lahaye Coteaux Champenois Bouzy Rouge

Härlig nivå rakt över, Grosse Pierre makalös, mycket generöst och vi fick också handla, vilket vi var osäkra på.
 
Trådskapare
Skaggs

Skaggs

Medlem
Vad var bäst hos Bereche ?
En otroligt högt lägstanivå och jämnt i toppen. Utan inbördes ordning:

2016 Bérêche et Fils Champagne Grand Cru Cuvée Côte Avize Blanc de Blancs Magnum
2018 Bérêche et Fils Champagne Grand Cru Mailly
2016 Bérêche et Fils Champagne Premier Cru Le Cran Ludes
2016 Bérêche et Fils Champagne Grand Cru Aÿ
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Några reflektioner ifrån vinmakarna om årgång 2020 ?
Låter som ni var överrens om att 2019 är mer intressant än 2018 ?
 
Fick ni någon generell känsla för hur dom senaste årgångarna står mot varandra?
Om vi börjar från 2017. Besvärlig årgång, däremot tycker jag vinerna i Cote des blanc klarat sig mycket bra. Om jag måste välja mellan 2017 eller 2018 Cote des blanc, är inte valet givet att det blir 2018. 2018 kan kännas lite varm och klumpig, mer en PN/PM årgång än CH. 2019 är helt fantastisk, i min bok helt klart en rival till 2008 som bäst de senaste 25 åren. 2020 också mycket bra, men provat för lite för att skapa mig en uppfattning om hur bra. Bättre än 2018, sämre än 2019, något i den stilen. 2021 besvärligt, men främst sett till kvantitet, kvaliten är nog medel. 2022 sägs bli mycket bra, men för tidigt, såklart.
 

Foley

Medlem
Intressant att höra och tack för info! Jag tycker allt jag druckit med -18 bas har varit grymt, generellt sett har de varit öppna och generösa, medan -19 bas har varit lite väl syrligt och stängt än så länge.
 
Toppen