Stockholmsprovning som jag tappat bort anteckningarna ifrån av förekommen anledning. Blev en hel del mer vin...
Visa bifogad bild 27448
Rätt jämt i toppen, har för mig Jacqueson 1988 vann före Henriot 95. 2012orna gjorde inte bort sig trots sin ungdom och lyckades få rätt många poäng. Assailly 2012 precis så bra som jag tyckte på plats.
Min ranking:
- L-B Chemin d'Avize 2012 (klart ekat och precis vad jag gillar. Fantastiskt vin för 900 kr men det priset kan man ju dessvärre glömma nu)
- Egly VP deg 18 (?) (trodde VP inte var min grej men nu har jag fått den två ggr i rad blint och gillat den skarpt. Gissade i ärlighetens namn mogen prestige från 90 talet innan ledtrådar. Inte ofta jag missar ekad odlare...)
- GA Rosé 2012 (klart ung men ändå fantastisk, framförallt på doften)
- Jacqueson 1988 (gissade Henriot 95/96, vilken årgång 88 är! Känns odödlig. Bästa Jacqueson jag druckit. Tvåa på listan är Avize 1996, båda vinnerna gjorda innan bröderna ändrade filosofi... )
- Assailly 2012
- Henriot 1995 (bra på en absolut skala men lite för mogen och åt det tröttare hållet för mig)
Göteborgsprovning där anteckningarna följde med hem.
Föråkare
Castelnau 2006. Klar autolys i form av bröd och jäst med svag kaffeton i bakgrunden. Kändes som en BdB som legat länge på jästen. Smaken var däremot ungdomlig men kort. Därför svårgissat. Enklare NV, var inne på Sugot som ligger 10 år på jästen. Det här vinets främsta egenskaper är doften. Med rätt många ledtrådar gissade jag Castelnau och det borde jag kunnat göra tidigare. Påminner mycket stilmässigt om 04an jag fått blint på magnum två ggr. 04an är klart vassare men så är 04 en bättre årgång samt på magum med lite mer ålder så kanske orättvis jämförelse. Har tydligen fått 97 p i Decanter. Det begriper jag inte alls men ett roligt vin ändå som med sin doftprofil kan vara en kamelont blint. 08an kommer jag definitivt köpa.
Visa bifogad bild 27449
Har varit nyfiken på Winston 08 en längre tid, var nästan 4 år sedan jag köpte och det här var första flaskan. Hade en magkänsla att Sugot 08 skulle kunna ge Winston en match blint...
Sugot 2008
När jag provade på plats var jag lyrisk. Skönt rostade toner ala Heidsieck BdM tillsammans med skön syra och intensitet. Nu kunde jag ana lite rostade toner i bakgrunden men mest bröd och äpplen. I munnen citrus och syra som en typisk BdB plus något otydbart i anteckningarna. Inte alls enligt förväntningarna... samtidigt svårt med mogna referensviner som motståndare. Fick två andraröster och hade min andraröst med innan jag gick för det halvkorkade vinet.
Grand Siecle (70/80-tal)
Kvällens snackis och vattendelare. Korkad eller inte korkad det är frågan som William sa. Klara ålderstoner av oxidation, för mig kändes det som den legat på jästen med kork. Tycker vissa av dessa viner kan bli "dubbeloxiderade" och även få en hint av kork. Oklart om så är fallet. Någon som vet?
Först hade jag denna som sist men det framträdde mer i form av kola och annat gott. Komplext vin med lång smak men mer mognad än kvalitet. På grund av bristande motstånd så fick det bli en andraplats till slut. Omöjligt att gissa, förutom ålder. Kan vara nästan vad som helst känns det som. Ett vin som får mig att tänka på
@Daniel A.
GA 2000
Nu snackar vi vin! Klart ekad men samtidigt mogen. Fullt med svamp, honung och sköna blommor a la Selosse som förgyller bakgrunden. Lång smak, alla bitar på plats och fullständig balans. Ett fulländat vin! Typisk mogen Bolly och gissade GA 95/96. Nästan 100 pinnar.
Årgång 2000 är ingen långkörare men många prestiger från 00 är verkligen på topp nu.
Winston 2008
Äpplen och citrongodis med flor på. I smaken mer citrus och mest syra som märks. Ungt oförlöst och i ärlighetens namn skittrist. Kvällens magplask. Jag ändrade drinkfönstret till 2027 på CT. Bättre att köpa vanliga vintage istället...
Blir en returmatch om 5 år. Får se om Winston tränat sig i form till dess.
Min ranking:
- GA 2000
- Grand Siecle
- Sugot 2008
- Winston 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
- GA 2000 - 6 p (4)
- Grand Siecle - 12 p (1)
- Sugot 2008 - 16 p
- Winston 2008 - 18 p
Slutsats tanka Bollinger och lagra oavsett år!