Vingubben
Medlem
Att dom inte provar blint.Hur kommer det sig då, tror du?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Att dom inte provar blint.Hur kommer det sig då, tror du?
Drack den hemma i början av året (finns här om man söker, vet inte hur jag känner inlägg…)Visa bifogad bild 27530
Clement Perseval BdB (2019/2018, buteljerad 07/20, deg 10/21)
Dracks i Nice på enstjärniga Pure V. Ett naturvinsställe och jag hade typ inte hört talas om ett enda vin på vinlistan så fick snabbt googla fram en champagne som fick hyfsade betyg på CT.
Blev glatt överraskad, den passade ypperligt med hela menyn. Väldigt elegant, mineralisk, citrus, kalk, hög syra, ren och pur. Gav mersmak.
Enligt sommelieren, tillika ägarinnan, var detta en specialvariant som av någon anledning inte fick exporteras utanför Frankrike (hon kunde för lite engelska för att förklara varför sa hon) och att den var vinifierad på samma sätt som den “vanliga”, men inte lagrat på ekfat. Osäker på om hon drog en vals för mig eller ej. Läser man på den svenska importörens sida så har i alla fall reservvinet legat på ekfat.
Vad tycker ni om denna producent? Får inte så många träffar här på forumet när jag söker.
Psykologiskt alltså? Här tycker en medlem att den var god redan 2019. https://www.finewines.se/threads/champagne-argang-2008.5259/page-15#post-136577Att dom inte provar blint.
Du frågar om betygen på Vivino och får ett svar som du ifrågasätter med ett inlägg på forumet som ger ett omdömme?Psykologiskt alltså? Här tycker en medlem att den var god redan 2019. https://www.finewines.se/threads/champagne-argang-2008.5259/page-15#post-136577
Jag har hört att Jean-Baptiste använder sig av en erkänd teknik för beslut om dosage.Att döma av variationen på Cristal statistiken, enligt Louise Roederer, synes Jean-Baptiste Lécaillon ha det ganska lugnt på jobbet. Peta i ett gram mer dosage ena året och ta bort det nästa år.
Eftersom du citerar mig så kan jag svara. Jag har druckit den flera gånger sen den släpptes och den har gått från bra till jättebra till mer stängd till bra igen. Jag har nog druckit iaf 4-5 flaskor och den ändras med tiden.Psykologiskt alltså? Här tycker en medlem att den var god redan 2019. https://www.finewines.se/threads/champagne-argang-2008.5259/page-15#post-136577
Jag har testat standard cuvéen och roséen båda bas2018 och tycker de va ganska intetsägande, inte dåligt. Men inte heller särskilt speciell eller intressant så inget Jag kommer köpa mer utavVisa bifogad bild 27530
Clement Perseval BdB (2019/2018, buteljerad 07/20, deg 10/21)
Dracks i Nice på enstjärniga Pure V. Ett naturvinsställe och jag hade typ inte hört talas om ett enda vin på vinlistan så fick snabbt googla fram en champagne som fick hyfsade betyg på CT.
Blev glatt överraskad, den passade ypperligt med hela menyn. Väldigt elegant, mineralisk, citrus, kalk, hög syra, ren och pur. Gav mersmak.
Enligt sommelieren, tillika ägarinnan, var detta en specialvariant som av någon anledning inte fick exporteras utanför Frankrike (hon kunde för lite engelska för att förklara varför sa hon) och att den var vinifierad på samma sätt som den “vanliga”, men inte lagrat på ekfat. Osäker på om hon drog en vals för mig eller ej. Läser man på den svenska importörens sida så har i alla fall reservvinet legat på ekfat.
Vad tycker ni om denna producent? Får inte så många träffar här på forumet när jag söker.
Delar dina åsikter. Tyckte inte det var något särskilt och inget jag sörjer att jag inte har mer av.Bernard Tornay Grand Cru 2008
Doft: Nybakad Brioche och grape. Ung och lovande
Attack: grape, bröd och kanske lite smultron. Ingen intensitet men elegans
Mellansmak: Samma smaker men man märker syran lite mer. En smula tunt kanske men gott.
Eftersmak: Inte så lång men trevlig och fruktig.
Kanske inte så bra som jag hoppats och jag tror jag stannar på 89+. Jag är osäker på vinets framtid men jag kanske har fel helt enkelt.
Delar dina åsikter. Tyckte inte det var något särskilt och inget jag sörjer att jag inte har mer av.