Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Per Stade

Lege artis
Bollinger La Grande Année 2015
Lillördag.
Då blir det färska räkor från Dagny.
Kände för lite champagne till.
Enormt stark doft med omisskännlig Bollingerarom när jag öppnar flaskan.
Först får jag den där känslan av mogna röda äpplen men….
Doftar och smakar torkade fikon.
Känns förvånansvärt mogen.
Mycket fylligt vin med mjuk syra.
Skulle säkert falla även @StefanAkiko på läppen.
Ärligt talat den här årgången är mycket mer drickfärdig än den hypade 2008.
IMG_0642.jpeg

Dagny är en räktrålare från Strömstad

LarsW

Medlem
Salon 1990.

Vinvän på besök i höstas för att fira en födelsedag. Tanken var att vi skulle öppna en Krug 1988 men den låg kvar i mina föräldrars vinkällare på andra sidan landet så måste hitta en ersättare…
Rödvinet vi drack efteråt finns här.

Har inte druckit så mycket Salon och var väl en 10 år sen sist.

Mycket bra doft. Mogen, fruktig med honung, grädde och en lätt sälta jag ofta hittar i BdB med ålder. Vitpeppar och en hint av sherry som jag gillar! Växer ordentligt första halvtimmen och håller sedan hela kvällen. Doften lovar mycket gott!

Och får nog säga att smaken levererar den här gången. Konserverad citron och lyche. Honung, crème brûlée mandarin-marmelad och skaldjur. Vit stenfrukt och ostron-umami/sälta. Kraftfull och elegant på samma gång. Lång-lång eftersmak.

Svårt att inte jämföra med den Bollinger 1990 på magnum som jag drack i somras. Den var bättre. Hade lite mer av allt.

Med det sagt så var detta verkligen en bra flaska. Och roligt att dricka Salon igen.

96p
20241002_190326.jpg

Sovereign

Medlem
Noteringar från gårdagen.

2010 Paul Sugot Millésime Extra Brut
Läcker och krämig BdB. Citrus, mogna äpplen, smör, grädde och brioche. Medelfylligt och härligt. Behöver tid i glaset för att verkligen öppna upp. Verkar vara i bra fas just nu.
92p
IMG_8672.jpeg

2008 Billcart-Salmon Nicolas François Brut
Lite återhållsam. Grillad citrus, gula äpplen, brioche och kål. Medelfyllig med en ganska kort längd. Annorlunda och lite klen och rätt konstig överlag. Förmodligen inte i rätt fas. Lite av en besvikelse...
90p
IMG_8675.jpeg

Krug GC 171

Mandel, hasselnötter, citrus, mogna äpplen, grädde och brioche med en härligt lång och salt finish. Fullt ös med härlig mousse. Medelfylligt och superbalanserat. Kommer naturligtvis att dra nytta av källarlagring men är faktiskt riktigt bra just nu. Elegant och gastronomiskt.
95p
IMG_8679.jpeg

Toppen