Anders Landström
Medlem
SV: Frantzén-Lindeberg
Egentligen är den mest konstiga Noma, utsedd till världens bästa restaurang i andra listor, men en tredje stjärna verkar det inte lyckas med. Nu ligger ju Köpenhamn mer centralt ur ett europeiskt perspektiv samt det finns gott om flyg etc.
Tror fortfarande på teorin att den nordiska stilen inte riktigt passar det franska lynnet. Vet att det själva provningsteamet inte enbart är fransmän men finns det någon från Norden i teamet?
Elvis skrev:Jag vet. Skillnaden är att det finns en Guide Michelin för Spanien och Portugal och en för England. Då kan restauranger i mindre städer komma med. Men Stockholm tillhör guiden Main Cities of Europe och det innebär till att börja med att alla svenska restauranger på mindre orter är exkluderade per automatik (annars hade till exempel Oaxen garanterat haft en stjärna förut) och kanske också att vi ligger för mycket i Europas utkant för att kunna få en trestjärnig restaurang överhuvudtaget, hur bra den än är. Det är svårt att veta hur guiden resonerar men det är en teori jag har hört och tror på. Men jag blir gärna motbevisad när nästa upplaga av Main Cities of Europe kommer ut i vår.
Egentligen är den mest konstiga Noma, utsedd till världens bästa restaurang i andra listor, men en tredje stjärna verkar det inte lyckas med. Nu ligger ju Köpenhamn mer centralt ur ett europeiskt perspektiv samt det finns gott om flyg etc.
Tror fortfarande på teorin att den nordiska stilen inte riktigt passar det franska lynnet. Vet att det själva provningsteamet inte enbart är fransmän men finns det någon från Norden i teamet?