Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
IMG_5374.jpeg

Chapoutier, Les Granits 2015

Kanske inte starkaste kortet i Chapoutiers portfölj men brukar leverera stabilt och så även denna gång. Fortsatt bra med frukt, lite teritära aromer men framförallt är det mineraler, sten och metal som håller greppet. Saknar lite peppar och rökt fett , det som annars gör norra Rhone så charmigt. 89p
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag känner inte till något vin i denna prisklassen som slår Sassicaia (inte om man är cabbfantast åtminstone) men är man inte det kan man ju lägga till en hundring och få vinet som recenserats här ovan. Gourt De Mautens 15 är ett vin som vissa kallar för helt fantastiskt och faktiskt godare än ung Sassicaia. :)
Har en låda av ovannämnda vin. Kanske är dags att testa en nu, med skyhöga förväntningar! :eek:
 
q
Har en låda av ovannämnda vin. Kanske är dags att testa en nu, med skyhöga förväntningar! :eek:
Efter att ha druckit 14 flaskor av vinet så tycker jag absolut det är dags för dig att ta din "oskuld" 😉
Och faller det duger inte i smaken kan jag köpa upp resterande 5.
Lechat beskriver vinet väldigt bra med vad det erbjuder.
Är du en person som gillar Rhone så lär du inte bli besviken.
Sen vad som är bra o vad som är fantastiskt är ju en högt personlig åsikt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tar gärna emot ett gäng tips på viner i 300-500 kr klassen som är bättre än Sassicaia! o_O:D
Vid blindprovning får man många spännande resultat som speglar ens egen verkliga smak och preferenser. Här lista över viner jag hellre köper och dricker än Sassicaia. För med min smak är de lika bra eller bättre rent kvalitetsmässigt.

Om man undantar auktionsfynd, så har jag sedan december i fjol fått i mig följande fantaster i prisklassen. Beroende på marknad kan de hamna utanför spannet, men inte mycket. Asmadan kostade tex €20 flaskan. Mest spanskt och turkiskt, för jag har grävt en hel del där på det senaste.

2019 Podere Poggio Scalette Il Carbonaione Alta Valle della Greve IGT
2020/2021 Asmadan CS
2020/2021 Asmadan Syrah
2021 Asmadan Red Blend
2018 Valtostao Légon
2019 Vilano Terra Incognita
2018 Balbas Crianza

Samt: Pierre Cros 'Les Aspres', Red Car Syrah 'The Fight', Musar, Numanthia och Pintia från iaf alla årgångar jag fått i mig...

På bubblarlistan sätter jag Paleo och Troplong Mondot då de är för dyra i sammanhanget, men fortfarande fynd i jämförelse med Sassicaior.

Appellationer med enorm generell kvalitet per krona: Toro, Ribera del Duero, Minervois, Minervois-La Livinière samt Roussillon.

Il Carbonaione från 2019 är fö ett av de mest imponerande unga viner jag någonsin druckit. I klass med en ung 2005 Troplong Mondot samt en ung 1982 Latour. (Min smak och subjektiv kvalitet.) Vi räknar 17 flaskor just nu och jag har precis ploppat kvällens. Det råkar vara svensk bröllopsdag idag. Och då vill man ju gärna ha det där lilla extra 🥰
 
Last edited:

katho27

Medlem
Oj, kul.
Köpte en flaska på random rek av någon jag hamnade i slang med i butik hösten 2020, just när jag började bejaka vinintresset, köpa och prova.
Personen tyckte jag skulle låta vinet ligga några år.
Hade inte då, och inte heller nu före valborg provat varken vin på druvan eller vin från landet.

Királyudvar Furmint Sec 2017

IMG_7781.jpg

Blev rent förtjust.
I doften mest söt mogen frukt som kanske persika, aprikos och citron.
Kan ha funnits mer nyanser, men med säsongsallergi och en lätt förkylning nog lite nedsatt.

I smaken finns frukten där men också en massa andra nyanser som sten, metall, honung, kryddor, blommor..
Nästan lite krämig men med fin syra, lång och avrundad med spännande lager.
Känns som tipset med några år på flaska var helt rätt.
 

katho27

Medlem
Förtjust igen!
Provat ytterligare ett vin från @Adam Frisch och det är kul!
Inte riktigt likt nåt annat.

Sabelli-Frisch Mariedam Stampede Vineyard White Zinfandel 2021

IMG_7790.jpg


I doften bl a hallon, björnklister och mineral.
Fin frukt, bra syra och nåt angenämt je ne sais quoi..
Det blir mulligare med luft och lite värme.
Vem behöver rödvin nu sa den jag drack med.
Re-buy på nu aktuell årgång -22.
 

Silex

Medlem
Oj, kul.
Köpte en flaska på random rek av någon jag hamnade i slang med i butik hösten 2020, just när jag började bejaka vinintresset, köpa och prova.
Personen tyckte jag skulle låta vinet ligga några år.
Hade inte då, och inte heller nu före valborg provat varken vin på druvan eller vin från landet.

Királyudvar Furmint Sec 2017

Visa bifogad bild 32006
Blev rent förtjust.
I doften mest söt mogen frukt som kanske persika, aprikos och citron.
Kan ha funnits mer nyanser, men med säsongsallergi och en lätt förkylning nog lite nedsatt.

I smaken finns frukten där men också en massa andra nyanser som sten, metall, honung, kryddor, blommor..
Nästan lite krämig men med fin syra, lång och avrundad med spännande lager.
Känns som tipset med några år på flaska var helt rätt.
Kul att du hittat denna! Ett av mina vita favoritviner som jag köpt i många år. Tycker det är supertrevligt och framför allt med några års ålder. Har letat en del bland andra torra furmint-viner men inte hittat något (än) som är bättre.
 

Vingubben

Medlem
Kul att du hittat denna! Ett av mina vita favoritviner som jag köpt i många år. Tycker det är supertrevligt och framför allt med några års ålder. Har letat en del bland andra torra furmint-viner men inte hittat något (än) som är bättre.

Jag tycker att ett av Wine Mechanics mest lyckade projekt har varit deras Furmint. Har dock inte provat senaste årgången.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bröllopsdag igår, torsdag.
Vi plockade fram två rejäla kanoner.

PXL_20240502_094613281.PORTRAIT.jpg


2007 Château de la Gravelle Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie Grande Cuvée Don Quichotte Melon de Bourgogne, 96 poäng.
Ett enastående Muscadet med långt namn och enorma proportioner. Gulnande färg.
Gula vaxiga frukter, stendamm och en genomgående elegans. Näsan är återhållen och intensiv.
I munnen exploderar detta vin med sin öppna arkitektur, strålande mineralitet och vackert mognande frukt. Citrusaspekterna är fantastiska och går mot kabosu (skal). Lång, djup och meningsfull Melon de Bourgogne. Ett av de bästa Muscadetviner jag någonsin druckit. Önskar att jag hade fler.

2019 Podere Poggio Scalette Il Carbonaione Alta Valle della Greve IGT Sangiovese, 97 poäng.
Ett överlägset djuprött vin byggt för lång hållbarhet. Detta är i grunden ett mycket ungt vin idag. Jag öppnade flaskan på morgonen och den var någorlunda öppen på kvällen. Inget sediment öht. Transparent rött.

På näsan finns lingon, körsbär, röda vinbär och hallonsylt-under-tillverkning samt kryddnejlikor.

I munnen är detta majestätiskt. Jag gillar särskilt hur lingonen även bär med sig smaken av smör. Vissa tidigare provare klagar på trä. Jag kan bara säga att eken är fullständigt integrerad. De örtig-peppriga-kryddiga aspekterna kunde vi inte sätta fingret på. Men det går mot timjan och kryddnejlikor med en oljig rosmarinton.

Ett rikt vin som gjorde ett fantastiskt jobb med maten och brödet på Pecorella. En bröllopsfestlighet att minnas 😍

Precis som senast det begav sig med Il Carbonaione, klickade hustrun hem två till. Hon är bra fin 🥰
 
Last edited:

Drucket

Medlem
Vid ett besök nyligen på Le Bon Canon, en restaurang med en mycket rolig vinlista, dracks det:

occidental-swk-2015.jpeg
garon-cote-rotie-les-triotes-2019.jpeg


Först ut en 2015 Occidental Pinot Noir SWK.

Occidental är ett vin vi hört mycket gott om men ännu inte provat. Den idag välrenommerade Steve Kistler började planera för pinot-odlingar i västra Sonoma redan 1992, och efter flera markuppköp kunde han 2011 grunda Occidental. Och mycket uppmärksamhet har det varit sen dess. Om vingårdsläget SWK säger han:

"The SWK Vineyard is our coolest, most marginal vineyard site. Each year it struggles to set a good crop, and typically produces loose clusters with a high percentage of “hens and chicks.” These unusually small clusters have a high skin-to-juice ratio and typically produce one of our most intense and concentrated wines."

Låt oss prova:
Klar mörkröd färg. Till en början är vinet slutet, men det dröjer inte länge förrän karafferingen börjar ge resultat.
Doften bjuder på vackra mörka söta mogna körsbär, smultron och nyponros, mandelmassa, tapenad, och en avlägsen bouef bourgignone i bakgrunden.
I smaken finns ljuvligt silkiga tanniner, koncentrerad men elegant frukt, en välsvarvad kropp med inlindade pirriga syror, en balans att beundra, följt av en lång kryddig frisk upplyftande eftersmak. Vilken munkänsla! Ett vin med ungdomen i behåll men mognaden kan börja anas.
Bourgogne-vibbar här, mer specifikt Vosne-Romanée-vibbar enligt de som har druckit mer bourgogne än vad jag har. Strålande bra!
95p

Bonusvin: Efter maten blev vi nyfikna på en för oss okänd Côte-Rôtie som dracks vid grannbordet. Sommelieren bjöd på ett halvglas:

2019 Domaine Garon Côte-Rôtie Les Triotes

Rökt korv, mörkröda bär, nybilsläder, violpastill, renlav och garrigue.
Vildare tanniner här, rejält med syra, mycket fräscht och smakrikt, torv, oliv och kryddor i eftersmaken, en livlig ung Côte-Rôtie.
92p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tog mig en vit fredag.
Funderar över om jag skall försöka ploppa något skoj i afton istället 🤔
Georgisk Saperavi? Bdx från 1975? Eller en Tempranillo...

Vi ser ju vad det blir 😎
 
Toppen