Magnus L
urydhtfilgukj
Är Beajolais Noveau stort i Japan? Verkar galet att dom skulle ha ett så stort utbud av just detJa, man kan ju vara "världsbäst" på så många olika vis...
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Är Beajolais Noveau stort i Japan? Verkar galet att dom skulle ha ett så stort utbud av just detJa, man kan ju vara "världsbäst" på så många olika vis...
Då Bojo ju ser till att självdö på alla marknader, så återstår att självdö på de asiatiska marknaderna. Min gissning är att vinerna är rätt enkla att marknadsföra i de "presentekonomier" som många asiatiska länder ju är. Gissar att de flesta Bojo-N ges bort som presenter men att få dricks. Vet dock inte. Priserna för de som erbjuds bredvid mig är från styvt 100-lappen till ca 300kr flaskan. Allt ser ut som PLONK med förfärliga etiketter. Men, jag orkar inte ge mig hän åt att se efter vad som finns i flaskorna...Är Beajolais Noveau stort i Japan? Verkar galet att dom skulle ha ett så stort utbud av just det
300kr flaskan för en Beaujolais NoveauDå Bojo ju ser till att självdö på alla marknader, så återstår att självdö på de asiatiska marknaderna. Min gissning är att vinerna är rätt enkla att marknadsföra i de "presentekonomier" som många asiatiska länder ju är. Gissar att de flesta Bojo-N ges bort som presenter men att få dricks. Vet dock inte. Priserna för de som erbjuds bredvid mig är från styvt 100-lappen till ca 300kr flaskan. Allt ser ut som PLONK med förfärliga etiketter. Men, jag orkar inte ge mig hän åt att se efter vad som finns i flaskorna...
...som sagt: Leverantörerna skjuter sig själva i alla fötterna genom att lägga prisnivåerna så skevt.
Yapp300kr flaskan för en Beaujolais Noveau
Låter som om någon garanterat kommer att bli besviken
Eller också blir det succé, typ så här: "Jag som trodde att jag inte gillade vin...detta smakar ju som skitgod saft ju, inte alls så där strävt och ogint som mycket annat. Man kan ju förstå varför det kostar 300 kr..."300kr flaskan för en Beaujolais Noveau
Låter som om någon garanterat kommer att bli besviken
Jo, ligger ju nått i det du säger. Tror att många här har väldigt svårt för Beaujolais Noveau för att det inte smakar som dom är vana vid hur vin smakar. Men har man inga sådana förväntningar kanske det funkar bättre!Eller också blir det succé, typ så här: "Jag som trodde att jag inte gillade vin...detta smakar ju som skitgod saft ju, inte alls så där strävt och ogint som mycket annat. Man kan ju förstå varför det kostar 300 kr..."
Ja, frågan är bara om de tycker att det är värt 300 pix när det smakar relativt likt osötad blandsaft?Jo, ligger ju nått i det du säger. Tror att många här har väldigt svårt för Beaujolais Noveau för att det inte smakar som dom är vana vid hur vin smakar. Men har man inga sådana förväntningar kanske det funkar bättre!
Å andra sidan så är Naturvin hur hippt som helst
Vill du byta DEN måltiden mot EN flaska Beaujolais Nouveau?30€uro/pers alltså.
Fick provat det igår, och kan tyvärr inte säga att jag delar din entusiasm. Helt okej i näsan, med ganska rejäla fat en hel del frukt och lite kryddor. Tyvärr tyckte jag den saknade intensitet och kändes bitvis nästan lite vattnig. Gav den 84 poäng på CT.Wow... Jag missade helt!
Vinet i fråga var Chatêau des Jacques, Moulin-a-Vent 2012 från Louis Jadot.
Lite Pinot Noir med temat "finns det bra pinot under tvåhundrafemtio pistoler?"
Den gamla favoriten Volnay Fernand & Laurent Pillot 2010 ställs mot Craggy Range Te Muna 2012 tillsammans med sojaglazerade ankbröst med purjo och potatis.
Visa bifogad bild 2908
Craggy är en skolboksexempel på en nya världenpinot: jordgubbar, peppar, sälta och en rejäl fyllighet med väldigt återhållsam ek, mer kalifornien än nya zeeland. Den gillar luft, men behöver knappast lagring. Gott & lättillgängligt, funkar bättre utan än med mat. 89p
Fernand & Laurent Pillot Volnay 2010 går från klarhet till klarhet, bourgogne vinner helt klart på alla punkter ikväll, även om Craggyn är jäkligt bra. Här finns det mer syra, sälta, fat och blåbär. Gott att dricka nu, men har mer att ge med lite tid. 90-91p
Klart är att man kan njuta av bra pinot utan att ruinera sig.
Jag provade Pillots Volnay för drygt ett år sedan men uppfattade den som för sluten. Kul att den verkar ha öppnat sig och att den redan är bra. Många tror nog rent intuitivt att Bourgogne i denna prisklassen smakar som kålsoppa med lite tranbär i.
Knappast. Får dom sålt den för 30€ ? Till och med 79kr i borås är för dyrt för ett enkelt snabbvin men är det en " premiär" så är det. Även jag slog till med 4 flarror, en att ge bort och 3 för provningen.Vill du byta DEN måltiden mot EN flaska Beaujolais Nouveau?
Testade hela Pillots sortiment på systemet på Bristlys sortimentsprovning. Volnayen från 2010 blev den stora favoriten och gårdagens flaska var den tredje sedan dess och den har alltid levererat - den är helt drickfärdig nu, men kan säkert vinna lite på ytterligare nått år. Pommard Rugiens Premier Cru 2010 har samma stil, men var nästan lite överdriven. Pommard Premier Cru Clos de Verger 2009 är helt annorlunda, en annan stil utan sältan och kraften som som finns i Volnayen - inget som föll mig i smaken.
Ok Stefan, vad åt du till det då?Idag blev det ett uppvärmd saké med hårdgrillade FUGU-fenor i.
Oljig karaktär med låga syror och en utpräglad fisksmak.
Visa bifogad bild 2909
Härligt, beställde ett par 2010 Volnay som jag hoppas ska smaka varken kålsoppa eller sniket utspädd saftTestade hela Pillots sortiment på systemet på Bristlys sortimentsprovning. Volnayen från 2010 blev den stora favoriten och gårdagens flaska var den tredje sedan dess och den har alltid levererat - den är helt drickfärdig nu, men kan säkert vinna lite på ytterligare nått år. Pommard Rugiens Premier Cru 2010 har samma stil, men var nästan lite överdriven. Pommard Premier Cru Clos de Verger 2009 är helt annorlunda, en annan stil utan sältan och kraften som som finns i Volnayen - inget som föll mig i smaken.