ag som många andra här på forumet kunde ju inte motstå frestelsen att beställa några flaskor av
1985 Clos De L'Olive och det börjar jag tyvärr ångra lite. På första flaskan vi öppnade så var korken kraftigt ansatt av mögel och när korken drogs visade den sig vara korkad så till den milda grad att man ryckte till bara man närmade sig glaset med näsan. Fy för apans banan.
Men men, skam den som ger sig, en tur ner i källaren och nytt försök på en flaska till.
Denna var inte korkskadad men alla sniffade och tyckte att näsan var svårplacerat oangenäm och smaken nästan obefintlig med en påtaglig syra. Med fyra näsor vilt sniffades i glasen utan att lyckas producera någon vettig beskrivning fanns ingen annan utväg än att fråga facit och efter en snabbtitt på forumet hittade jag
@Mattias S eminenta smakbeskrivning! Grustag för bövelen! Som när man gräver i en grushög precis efter det ösregnat och gruset är genomblött eller kanske blött stendamm. Därtill en kraftig ton av omogen grön paprika.
Näe, detta vinet har passerat sin topp för länge sedan och jag bryr mig nog inte om att försöka med de sista två flaskorna, tror faktiskt jag ska lämna tillbaka de oöppnade flaskorna till SB och även den korkade förstås.