This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ja, med Rioja-glasögonen på sig är det svårt att säga om 2009 års druvor överhuvudtaget skördats än eller om de sitter kvar på busken.2009 är väl ungt fortfarande, det måste du ge dig själv.
Kul att du bjuder på dina missar, även när det satt jädrigt långt inne att hitta rätt. Jag garvade gott MED DIG här i soffan och känner så väl igen frustrationen.Ikväll blev det att käka humble pie
Hur ska man tro att man nånsin kan bli någorlunda snitsig på blindprovning när det går så här
Frugan serverade rött vin blint till kvällens hemmamiddag. Mörkt blåröd, ungt är min bedömning. Trevlig, stor och varm doft med björnbär, peppar, plommon, mandel och eneträ. En del örtkryddor också, timjan och lagerblad. I munnen torrt och stramt med finkorniga kraftfulla tanniner. Medelhög syra och lite eldigt. Mycket mörk frukt i smaken. Tänker i första hand Syrah eller Shiraz, i andra hand Cabernet Sauvignon från Australien eller Sydafrika. Tycker mig hitta lite rök och gummi också så misstanken om SA förstärks.
OK, here we go: Syrah? Nej. Cabernet Sauvignon? Nej. Nebbiolo, Pinot Noir och Merlot är det inte? Rätt. Cabernet Franc borde vara lite stramare och grönare, så det är det inte? Rätt. Gamay är det inte? Rätt. (Ni ser hur jag går över till uteslutningsmetoden) Återstår bara Grenache, Sangiovese och Tempranillo (frugan hade ändå medgett att det var en vanlig druva). Grenache kan det inte vara, för stramt? Rätt. Då måste det vara Sangiovese för det finns ingen dill eller vanilj i doften. Fel!
2009 Marques de Murrieta Rioja Reserva.
Ja, nu känner jag kanske lite dill och vanilj Nä, allvarligt, blindprovning är inte lätt för en nybörjare som jag, men kul!
Däremot gillade jag vinet bra för att vara en Rioja, jag har lite svårt för Lat42-stilen om ni förstår vad jag menar. Och ungt var det inte heller.... 87p
Intressant nog läste jag just en bit om reduktiva toner i "Science of Wine" av Jamie Goode.Jag kan känna igen det från vissa amerikanska chardonnayer. Det är nån komponent som blir för påträngande och som försvinner över tid. Jag brukar skylla på svavel, men vet inte.
Helt rätt att satsa på ett fint vin en helt vanlig veckodag utan en extravagant inramning. På så sätt så får vinet full uppmärksamhet och chansen att förgylla en medioker dag, även om det i detta fall blev en lyckodag med tanke på att sonen klarade sig från att få ett amputerat finger.Korkade upp en Krug 1988 spontant igår kväll med min fru. Vår femårige son råkade ut för en olycka i skolan i måndags vilket nästan kostade honom halva vänster ringfinger men två timmars arbete av en handkirurg gör att han kommer att bli helt återställd. Efter den här pärsen kände jag att jag ville korka upp något riktigt bra och det bästa jag hade hemma var en Krug 1988.
Till det åt vi löjrom, creme fraiche, smörstekt formbröd (hade glömt lök...), gravad lax (hade glömt att köpa hovmästarsås...), knäckebröd och prästost. Vi hade nämligen varit på Olsons, en svensk matbutik här i Los Angeles och köpt lite smått och gott (framför allt var vi där för att köpa svenskt tröstgodis till sonen). Kändes lite som helgerån att dricka Krug 88 till ett sådant ihopplock och min fru protesterade milt "men ska vi verkligen dricka den ikväll?" men jag stod på mig. Champagnen var helt fantastisk och väldigt ung i stilen fortfarande. Bland det bästa jag druckit. Sparade halva flaskan till efter läggningen av barnen och avnjöt den i tv-fåtöljen framför sista avsnittet av "Better Call Saul".
Håller helt med! Spontanitet är vägen till oförglömliga kvällar och lycka i vardagen.Helt rätt att satsa på ett fint vin en helt vanlig veckodag utan en extravagant inramning. På så sätt så får vinet full uppmärksamhet och chansen att förgylla en medioker dag, även om det i detta fall blev en lyckodag med tanke på att sonen klarade sig från att få ett amputerat finger.
De överlägset bästa kvällarna jag har upplevt har uppstått spontant!
161 sek på SB? I så fall prisv...!2011 Hermanos Pérez Pascuas Ribera del Duero Crianza Viña Pedrosa, 91p
Yuppeligen!161 sek på SB? I så fall prisv...!
Kan det vara denna http://www.vivino.com/wineries/maison-sichel/wines/saint-paulin-vin-de-pays-9999 ?2005 Flygplansplonk från Frankrike (okänd druva, bordsvin)