Mattias Schyberg
Administratör
Tysk PN blev min första förälskelse när det gäller denna druva. Om jag inte minns fel så var det @Magnus L som bidrog med min förlorade oskuld för fler år sedan än jag minns i dagsläget.
På den tiden så var jag en relativt nybliven vinnörd och brukade passa på att besöka den dåvarande lokala restaurangen 3:an vid Friggagatan i Göteborg för en bit hygglig mat och en flaska vin ihop med hustrun. Emellanåt så arrangerades lite enklare vinprovningar på plats, det var så jag lärde känna @Magnus L för övrigt. Han höll nämligen i dessa vinprovningar ihop med en kompis. Härliga tider!
Vid ett av tillfällerna så hade de med sig en PN, en druva jag ansåg sög pung och smakade saft, men just detta var en tysk PN, dessutom med lite ålder. Har för mig att det var årgång 1999 och producenten var Künstler. Jäklar vad imponerad jag blev. 200 spänn vill jag minnas att det kostade på bolaget och jag köpte såklart på mig ett litet lager. Kryddig och mogen till tusen med lagerblad, peppar, malört och stall, nästan i nivå med en Syrah. Det är vad jag minns i alla fall, kanske hade det varit annorlunda idag.
Nåväl, gårdagens vin var ett återbesök mentalt...
2012 Philipp Kuhn Laumersheim Pinot Noir Réserve
Massor av fat, kött och extraherad frukt men det känns ändå ganska slankt i munnen. Aningen spretigt och rustikt. Bra intensitet och syra. Ganska långt ifrån en "elegant" Bourgogne men vem bryr sig? Kryddigt med malört, pors och kåda samt rikliga mängder sandelträ, bränt kaffe och rostade pinjenötter. Frukten domineras av tranbär, körsbär och mogna jordgubbar.
Det är aningen vulgärt och opolerat men charmigt just därför. Jag gillar det i alla fall även om jag inser att vissa av er förmodligen skulle döma ut det som en överekad karikatyr. Funkade kalas till en bit kossa av bättre slag. 88p