Rapport från gårdagens vinferno i Linköping:
Vin 1 (bonusvin som fördrink)
De Venoge Cordon Bleu, Champagne, 2002 Pinot Noir-dominerat
Omdömen:
87p
87p
87p
87p
88p
88p
88p
Snitt 87,4p
De flesta trodde Champagne (dock yngre), 1 trodde Cava och 2 Chenin Blanc från Loire.
Mitt omdöme (ej blint för mig):
Doft: Mogna röda äpplen, stenig mineralitet, smör och bröd
Smak: Relativt moget med röda äpplen och stenig mineralitet. Fetare textur med relativt hög syra.
88p
Vin 2
Savart Calliope, Champagne 2007
Omdömen:
93p
88p
88p
90p+
91p
90p
89p
Snitt 89,9p
Här var alla inne på bra Champagne av yngre slag.
Mitt omdöme:
Doft: Gul-röda äpplen, digestivekex lite kolarem
Smak: Friska, knappt mogna, äpplen, citron. Ganska aggressiv mousse. Bra koncentration.
Bra Champagne men lite för ung och sluten. 89p. Trodde 2008.
Vin 3
Selosse Sous le Mont, Champagne. Solera med 2007 som bas.
Omdömen:
93p
92p
87p
91p
90p
92p
89p+
Snitt 90,6p = delad första plats
Alla trodde Champagne. Två var inne på att det var 90-rakare men de flesta var kring rätta åldern (även om ingen sa solera...)
Mitt omdöme:
Doft: Röda äpplen med mycket skal, aprikos, sval, kalkig mineralitet, kolaremmar och rosvatten.
Smak: Bio-äpplen, parfymerat, mycket kropp. Lägre syra.
Först, i direkt relation till den syrastinna Savart, var jag inte så förtjust men i eget majestät växte den. Annorlunda och väldigt parfymerad. 89p+ Trodde 1998.
Vin 4
Poggio di Sotto Brunello di Montalcino 2006
Omdömen:
92p
89p
88p
89p
91p
90p
88p
Snitt 89,6p
Endast en var på rätt spår (Sangiovese från Toscana -04) medan andra var inne på PN (flest), Grenache, Barbera eller Merlot. De flesta trodde det var något äldre.
Mitt omdöme:
Doft: Mörkröd frukt med kraft, lite balsamiskt, ceder, örter/skogigt och en något störande salubrinton.
Smak: mörkröd frukt, kryddigt, lägre syra. Medelsträvt och något vattnigt i mitten.
Detta var mitt vin men det listade jag inte ut. När jag drack det för nästan 3 år sedan upplevde jag det mer bredaxlat och bättre (92p). Svag doft av Salubrin, lite vattnigast och låg syra får mig att tro att vinet inte var helt hundra (defekt eller åtminstone lite för gammalt - vilket det inte borde vara). 88p. Trodde Napa Merlot -05. Försökte sätta ditt
@Vino fino (tidigare diskussion att att Sangiovese liknar Merlot-baserad Bordeaux) men lyckades inte
(han var inne på äldre Grenache från Australien). Jag själv trodde ju Merlot vilket styrker min tes lite i alla fall
Vin 5
Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon, Santa Cruz Mountains 2009
Omdömen:
92p
90p
78p
92p
90p+
91p
91p
Snitt 89,1p
De flesta var inne på Bordeaxdruvor från Kalifornien. Två var dock inne på Aussie-Shiraz och en CF från Loire.
Mitt omdöme:
Doft: Blå, mörk frukt - björnbär, blåbär och katrinplommon - och vanilj.
Smak: Kompakt varm, mörk, blå frukt i fyllig kropp. Lite gräsigt. Lite mindre än medel i syra. Relativt strävt.
Bra och kraftigt nya världen-vin (var iofs inne på att det kunde vara min Brunello ett tag men gick tillbaka till min ursprungliga åsikt). 91p. Trodde Shiraz från Australien -09.
Vin 6
Chateau Branaire-Ducru, Saint-Julien 2010
Omdömen:
88p
88p
90p
90p
90p
90p
91p
Snitt 89,6p
De flesta trodde Cab eller Bordeauxblend. Tre var inne på Syrah/Shiraz.
Mitt omdöme:
Doft: Mörka björnbär, kolarem (malo/fat), lite gummi och något animaliskt
Smak: Mörkfruktigt, kryddigt, något bränd ton. Medelsträvt.
Bra vin men atypiskt varm för årgången. 91p. Trodde Syrah från Côte-Rôtie -09. Tar återigen fel på Bordeauxdruvor och Syrah.
Vin 7
Giaconda Shiraz, Victoria 2004 (vinet som
@Åskar ett tag befarade var defekt - se annan tråd)
Omdömen:
91p
84p
90p
80p
89p
89p
88p
Snitt 87,3p
De flesta var inne på Shiraz/Syra. En Rioja och en Cab F från Loire.
Mitt omdöme:
Mörk, något torkad frukt - plommon, russin - med lite frän stallig funk och grön paprika (mer efter ett tag i glaset)
Smak: Fylligt, något sötfruktigt med en del funk och gröna toner. Lägre syra och relativt mjuka tanniner.
Annorlunda men bra. 88p. Trodde Cab F från Loire -07. Detta pga av de väldigt gröna tonerna. Den sötare frukten och lägre syran borde naturligtvis ha styrt mig bort från det.
Vin 8
Ferraton Pere & Fils Ermitage le Méal 2008
Omdömen:
90p
90p
86p
86p
91p+
90p
90p
Snitt 89p
Fyra trodde Bordeauxblend (3 Frankrike och 1 USA) och övriga tre var inne på Syrah från Rhône(2) / Shiraz från Australien(1)
Mitt omdöme:
Doft: Mogna björnbär, svarta vinbär, grönörtigt och lite balsamiskt
Smak: Mörbärigt med ordentligt med tyngd och kropp. Kryddigt.
Mycket bra men tyckte det kändes mer nya världen-tungt. Trodde Cab-Merlot från Napa -08. Blandade återigen ihop Bordeauxblend med Syrah - denna gång omvänt.
Vin 9
Chateau Cambon la Pelouse, Haut-Médoc 2006 (Bonusvin till maten)
Omdömen:
89p
88p
88p
88p
88p
87p
87p+
Snitt 87,9
Fyra trodde Bordeaux (1 tom vänstra stranden -06) och två italiensk cab-blend
Mitt omdöme (ej blint för mig):
Tog ej noter här men ett vin jag druckit/provat många tidigare. Klassisk mellanklass Bordeaux i stram stil med det som jag vill ha: relativt mörk, osvulstig frukt, ceder, blyerts och lite mognande multna toner. 87p+ Mycket bang for the buck.
Vin 10
Bonnaire Collection Special Club, Champagne 1989
Omdömen:
89p
90p
92p
90p
90p
91p
92p
Snitt 90,6p = delad första plats
Alla var överens om Champagne av moget slag. Två trodde äldre (-76 resp -85), en trodde -00 och övriga var någonstans på 90-talet.
Mitt omdöme:
Doft: mogna gula äpplen, autolyst i form av bröd, kex och jäst. Även ek? Lite metallisk mineralitet. Mycket koncentrerad doft.
Smak: Djup, koncentrerad smak av mogna gula äpplen och karamelliserade och brynta toner. Lång eftersmak.
Gillade skarpt! Trodde Champagne -95. 92p. Alltså det vin jag gav högst poäng.
Vin 11
Tissot la Tour de Curon les Clos, Chardonnay, Jura 2012
Omdömen:
80p
89p
89p
88p
89p+
89p+
saknar betyg från
@KockJohan
Snitt 87,3p
En trodde vit Jura, övriga var inne på vit Bordeaux (2), Chenin Blanc, vit Rhône-blend och Godello.
Mitt omdöme:
Doft: Varmt, karamelligt, tropisk gul frukt, trocadero, någon funkig kiss-ton
Smak: Tropisk gul frukt, karamelliserat, vingummi, medelhög syra.
Blev inte klok på detta, men gillade det. 89p+ Landade i vit Bordeaux (fast trodde inte på det riktigt) -08
Vin 12
Inniskillin Vidal Icewine, Niagara Peninsula 1995
Omdömen:
89p
89p
89p
90p
89p
88p
Saknar betyg från
@gece
Snitt 89p
Här var det spritt mellan Muscat från Australien, Tawny Port, VdP från Jura och Sauternes. Ingen var inne på Icewine.
Mitt omdöme:
Doft: Mörka, torkade aprikoser, katrinplommon, muscavadosocker
Smak: mörk, söt och karamelliserad.
Tyckte om men hade aldrig trott Icewine. 88p Trodde Muscat från Australien -08.
Vin 13
Chateau la Renaudie Monbazillac 2005 (bonusvin till osten)
Omdömen:
89p
89p
89p
89p
91p
90p
89p
Snitt 89,4p
De flesta trodde Sauternes (flera trodde Suduiraut) eller Sauternes-blend från annat område (1 tom Monbazillac men betydligt yngre; -10) och en trodde tyskt eiswein på Riesling
Mitt omdöme (ej blint för mig)
Doft: Torkade aprikoser, karamelliserat, saffran
Smak: Sött, torkade aprikoser, saffran, begynnande mognad.
Druckit/provat många gånger förut och gillar skarpt. 89p
En väldigt trevlig provning. Visar, som vanligt, att blindprovning är förbannat svårt. Blev inte många rätta slutledningar för min del
Men gott, kul och lärorikt var det. Tack alla ni som var mer!
Två Champagner delade på första platsen trots endast två utpräglade Champagne-nördar i gruppen!
Hojta till om det är några felaktigheter - blir lätt något feltryck när man skriver allt i telefonen.