Visa bifogad bild 7461
Smygstartade sommaren med lite vin hos morfar.
Pontet-Canet 2007
Medtaget som bonusvin av
@chambertin på
@Sörplarn s roséprovning och då slog jag frivolter. Hade därmed höga förväntningar denna gång vilket kan vara ett aber.
Ceder, fikon och floursocker på snoken i munnen tillkommer även björnbär och viol. Gissade Rhone blint och det står jag för. Ingen urtypisk bdx för mig men ett bra vin och det bästa röda jag druckit detta året. Går att dofta på länge och det finns flera lager av klass att avtäcka.
Serverades till gårdsslaktad entrecote vilket fungerade utmärkt!
Charles Joguet Clos du Chêne Vert 2012
Tänkte vidga mina vyer lite och ge CF och Loire en chans då det annars står lågt i kurs i min bok tillsammans med PN och Spanien. Doften bestod av plommon, hallon och vanilj. Smakmässigt var det körsbär, salt sten med en viss örtighet. Ett elegant och bra vin utan tvekan men den lätta sirliga kroppen som CF ofta har precis som PN tilltalar inte mig. Någon gång kanske man förstår storheten...
Spagge och köttröra...Maten var bättre.
Andre Lurton La Louviére 2001
Vit bdx är en bortglömd skapelse i alla fall i mina kretsar. Här en med lite ålder som går att köpa på SB. Skumpanös i tonen med mycket nöt och mogenhet som påminner om BdB. Hade nog gissat chardonnay blint här. Gillar den skarpt då den även har lite syra och sötare smak av honung. Avslutningsvis lite knäck i smaken.
Serverades till ugnsbakad lax med hovmästarsås och potatis.
Bäst var Pontet men köptipset blir Lurton.