Spenderade en mycket givande eftermiddag på
Ästad vingård i Halland igår. Första gången där, och hela känslan är lite surrealistisk med känsla av en väldigt rik amerikan strösslat pengar mitt i halländska bond- och kulturlandskapet. Finns några tidigare trådar om stället
här och
här såg jag. Skall bli spännande och se vad de kan åstadkomma framöver och jag kommer gärna tillbaka dit, men nog om Ästad - det var för Terrific Wines vindag med ett gäng fina producenter jag var där för.
Bra upplägg med dels fri provning bland de olika producenterna och dels seminarier med presentation av vinmarkaren själv och en lite mer uppstyrd provning. Plus också för lagom många producenter (7 st) och antal folk. Mycket utrymme för långa och intressanta diskussioner med vinmakarna själva. Nedan är mina intryck (ur huvudet, tog inga noter) av de producenter jag provade igenom, flera oväntade ögonöppnare skulle det visa sig.
Louis Sipp - Alcace
Ny bekantskap så vitt jag vet. Genomgående bra viner utan att sticka ut, endast vita. Bäst var
Riesling Osterberg 2001 med underbara mognadstoner som nog var något bonusvin då den inte är listad på SB. Av de från SBs sortimentet var
Riesling Grand Cru Kirchberg de Ribeauville 2013, kommer bli grymt om 10 år, samt
Gewurztraminer Nature´S 2013 vilket jag nästan lite motvilligt provade då jag inte är något fan av Gewurztraminer, men denna visade i allafall vad lite bättre kvalitet kan visa upp. Men jag gillar fortfarande inte Gewurztraminer. Hade för övrigt en intressant diskussion med deras representant (vinmakaren? frågade inte) om petrolium/gummi smaken i Rieslingen - han verkade inte alls uppskatta att jag tyckte de hade mycket av det i sina Rieslingar då det enligt honom är ett tecken på dålig hantering av druvorna - för mig är det endast gott!
Clotilde Davenne - Chablis/Bourgogne
Clotilde själv var där och presenterade sina viner, mycket sympatiskt. Hon och hennes viner är ju omtalade här på forumet och var bl.a. månadens vin i juli 2016. Den producent jag bäst kände till och låg närmast av hjärtat men jag måste säga att det var också den som kanske imponerade minst på mig. Tycker att hennes instegsviner levererar bra till priset men att premier och grand cru-vinerna lämnar lite mer att önska, också med tanke på vad de kostar. Tror att det har att göra med att hon inte alls ekar sina viner, vilket jag har en personlig preferens för när det gälller Chablis/Bourgogne. Satt och chitchattade lite med vinjournalisten Anders Fagerström som dock verkade uppskattade hennes viner mer än jag gjorde. Men kul att pröva hennes
Saint Bris som är en Sauvignon Blanc. Endast en väldigt liten areal i utkanten av Chablis där detta är tillåtet om jag förstod det rätt. Själv ville hon jämföra det med Sancerre, jag sa mer att det påminde om en bättre NZ-SB (mycket aromatisk med nässlor och krusbär). Hon såg inte så nöjd ut när jag sa det.
Rings
Omtalad här på forumet senaste tiden för
Freinsheim Spätburgunder. Såg fram emot att prova den för att se hur många jag skall köpa på mig, men tyvärr lämnade den mig lite tom på känslor. Mycket bra, men väl slank och elegant (subtil) - kanske gör sig bättre när man får prova i lugn och ro. Då imponerade deras urval av Riesling mer faktiskt - bäst var
GG Weilberg Riesling 2015 men även deras instegsvin
Kalmergel Riesling 2015 för 139 kr är mycket bra.
Girard Winery
Återigen var det de svarta fläckarna i mitt synfält som fångade mitt intresse. Deras
Chardonnay och
Cabernet Sauvignoner lämnade mig oberörd (även om Diamond Mountain är bra, men för 500 kr?), men deras
Zinfandel och
Pitite Sirah var verkligen bra. Jag som aldrig köper Zinfandel annars kan nog tänka mig att plocka upp denna, inte ett spår av slisk och syltighet och dessutom rejäla tanniner. Återigen vinmakaren själv på plats.
Gramona
Sparade det bästa till sist - en cavamakare, hur intressant kan det bli...? Faktiskt hur intressant som helst visade det sig. Slutade att jag stod och pratade med Xavier Gramona i minst 30 min och lämnade med en personlig inbjudan till vingården vilket nog skall lösas då jag skall till Barcelona i oktober. Han gör bara årgångsviner, låter de ligga många år på jästfällningen (sa han 5 år?), undviker malolaktisk jäsning, ingen dosage, biodynamiskt i övrigt (pratade om Selosse flera gånger - säkert hans ledstjärna). Han har en mycket vetenskaplig ansats och samarbetar/tar in forskningsrapporter från både USA, Frankrike och Spanien.
Först ut var
Gramona Imperial Brut Gran Reserva 2008 (han hade också 2011 vilket är listat på SB, den prövade jag inte). Kändes väldigt ung men ändå komplex. Sedan prövade jag
Gramona III Lustros Gran Reserva 2009, wow helt klart ett snäpp upp i kvalitet men också ung. Efter en lång diskussion om ålder och lagringsbarhet så öppnade han en
Gramona III Lustros Gran Reserva 2006 som började visa tecken på ålder med lite oxidation. Mycket bra vin som säkert kommer bli ännu bättre om 5 år. Själv påstod han att 20 år är inga problem och att han gör ett av få mousserande viner utanför Champagne som klarar 20 års lagring. Hans viner är väldigt intressanta och bra - nästa uppdrag blir att ställa de mot några dugliga Champagner och se vad som händer. Perfekt avslutning på en bra lördagsutflykt.