Drack 11 olika viner från Turkiet igår på Restaurang PRIMO.
Drack 12 olika viner från Turkiet idag på Alte Liebe.
Två av vinerna var galet bra och kommer bli världsberömda!
En Syrah som klår många av de bästa i klassen från Côte-Rôtie samt en CS som är bland det bästa jag någonsin druckit… Sommeliererna som deltog över de två dagarna var rörande överens om dessa två viners storhet och vill absolut se att de tillgängliggörs för världen.
Lång historia kort:
För en 7-8 år sedan blev jag 'vän' med en affärsman online. Vi delade kärleken till mat, vin, affärer, asien, resor och gränslös nyfikenhet. Men, vi har ännu inte träffats. Tidigare i år avled hans älskade hustru. Och han har nu beslutat sig för att deras kärleksprojekt, Asmadan Winery, skall byta fokus. Från den inhemska marknaden till den globala marknaden. Han frågade mig om jag kunde hjälpa honom. "Självklart!" svarade jag. Två 6-pack blandat mums (blev dock en dubblett) skickades till mig för utvärdering. Jag slapp tullavgifter. Och nu var det äntligen dags att skrutinera dessa viner samman med ett gäng experter.
Plopp!
Alla kände vi inför provningen att risken nog var överhängande att vi skulle tvingas plåga oss genom ett göng förskräckliga viner. Men, ack vad fel man kan ha!
Uppställning på Alte Liebe:
Först ut: den vita flighten!
2020 Vals SB
Rulade dag 1 som en ultrapur SB utan nyckelpigelarver. Bra syror, frisk citruskaraktär och lämnade efter sig en fin sommarbris.
Tappade stinget Dag 2 och bpde doftade och smakade osannolikt mycket vitpeppar…
2020 Vals Macabeo och Narince
Var stum på nosen, men hade desto mer liv under huven. Läckra syror med bra frukt och resning. Fräsigt intensiv och den där typiska jordiga avslutningen med viss beska.
2021 Bag Ban Semillion
Dag 1 hade det avlopp på nosen, samt rätt avancerade mängder bittermandel (inte på ett attraktivt sätt).
Dag 2 var avloppet som om någon hade spolat och där framträdde istället vackra jordiga, höstiga, halmiga dofter på nosen och i munnen kunde man njuta av hur vinets syraryggrad tillät den fylliga strukturen spela fritt utan att tappa bort fokus. Det framhölls dock från proffsen att detta inte kommer kunna bli ett publikfriande vin. Lite "komplicerat" i smaken och svårt matcha till någon rätt.
Flight två, Missfärgade Viner
Ur serien Gönülden, från höger till vänster:
2021 Gönülden Blush
Detta vin började jag älska redan vid första sniffen. Alla mina tidigare erfarenheter och förutfattade meningar kom på skam. Det här är intensivt och räven vad gott! Ändå godare dag två. Livliga syror, vackra bär iiiintensivt och med en lätt gnutta sötma, precis bara för att göra den lite extra kyssvänlig. SUMMER OF 2023, HERE I COME!
2021 Gönülden Rosé
Precis så trist och orkeslös som de brukar vara i min erfarenhetsbank. Det enda vinet som inte var till någon glädje.
2021 Gönülden Clairet
Enorm rikedom av bär, men till skillnad mot blushen, är detta som att vada runt bland artificiella bäraromer. Detta är som ett tivoli med uppsminkade clowner emedan blushen är som en hemlagad bärpaj som avnjuts i lugn och ro i syrénbersån. Detta vin delade experterna. Några ville kalla det för ett "damvin" under körsbärsblomningen medan andra (inkl mig) hellre kallade det för ett picknickvin som inte borde serveras på en riktig restaurang. Kanske på ett Bistro…
Första röda flighten
2020 Bag Ban Gamay, 93p
Tänk ändå om man gjorde sådana här viner i Beaujolais - då skulle jag dricka dem regelbundet.
Svartblå så att vinet färgar glaset.
Enorm mörkfruktig doft som är mäktig med kryddiga krumelurer.
I munnen är det här en tanninfest. Tungan knorwlar fast sig i gommen av de sandpappersfina men ymniga tanninerna. Vinet utlovar en 10-20 års utvecklingshorisont. Det här är ett hårigt vin, oj oj oj! Me love!
2019 Kor 'Blend' (CS, Syrah, Merlot samt en outtalbar turkisk druva), 92p
Det här är också pang på. Polerad på ett italienskt vis där detta vin redan idag skulle kunna fungera till det mesta till en normal fin-meny. Dock ingenting för de tanninkänsliga. Rik, bra, omfångsrik och diåuktigt intensiv. Elegant och finlemmad för genren intensiva medelfylliga rödviner bland-de-böttre.
Rödviner, Flight 2
2019 Kor Reserve CS, 98p med enorm uppsida om 10-25-20 år.
Här har vi ett, globalt sett, mycket stort vin. Klår det allra mesta i vägen 100% CS tack vara elegant hållen stram frukt, oändlig intensitet med samtidig elegans. Den lilla kvisten gnussade svartvinbärsblad i avslutningen är ingenting annat än briljant. Mycket sparsam ek och frukten tillåts tala sitt tydliga språk, helt utan smink. Långt, magiskt, eteriskt och kralligt på samma gång. Når förmodligen 100p vad det lider.
2019 Kor Reserve Hfurnfk och Ekfjfopa, (evt lättare stavfel) 91 p
Det svagaste vinet i sammanhanget, men fortfarande duktigt bra. Två druvor som enligt litteraturen passar lika fint tillsammans som CS och Merlot. Skulle varit spännande att testa detta vin med 5-7 års ytterligare mognad. Välpolerat också här, men lite grynigt i upplösningen. Ingenting för tanninkänsliga.
2019 Kor Reserve Syrah, 94p med enorm uppsida efter 10-20 år någonstans
Underbara aromer av dig itet och storlek slår upp ur glaset och vips är man i Côte-Rôtie, ett bättre år av en bättre producent.
I munnen är det en klockren Syrah med mycket bestämda tanniner och den där vackert varma fruktbollen i mittenpaletten. Långt, rikt med perfekta syror och elegans. Nästan så att vi blev tårögda. För det här har potential för 100p, beroende på hur det mognar på sig.
Här hela uppsättningen Kor:
Upprop till importörer här på forumet som letar efter riktigt bra viner:
PMa mig så tar vi det därifrån, för det här är viner som kommer förgylla vilet bord som helst. Ssk CS och Syrah kommer äga blindprovningar och Gamay lär ingen kunna ta blint
Full disclosure: jag gör detta för att jag älskar vinerna, verkligen gillar ägaren och för att det är roligt. Har inget avtal eller upplägg med varken Asmadan Winery eller deras ägare.