Årets först provning i vinklubben gick av stapeln i torsdags .
WOTN blev en fantastisk C9dP!
Visa bifogad bild 28279
Visa bifogad bild 28280
Visa bifogad bild 28281
2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud (96p)
Kvällens WOTN. Underbart vin. Redan i doften så känner man att det spritter av energi i hela vinet. Kände direkt garriguen i första sniffen. Lavendel, lakrits, röda bär. Ljuvlig doft. I smaken strukturerad, bra med tanniner men ändå lätt, stram och elegant med koncentration och kraft. Fantastisk finish med torrt avslut. Har inte druckit speciellt mycket C9dP på denna nivå så det här var väldigt kul!
1982 Château Latour-Martillac (95)
+40 år gammal Bx i helt perfekt skick. Underbart slank och sval. Fortfarande rödbärig, grus, blyertspenna. Elegant, fräsch och energisk. Åh vad jag önskar att jag hade en källare fylld med äldre Bx.
2018 Littorai Chardonnay B. A. Thieriot Vineyard (94-95p)
Mitt vin.
Kalkigt, floralt, bakad citrus, lite apelsin, örtig. Fina integrerade fat. Lite tillbakadragen doft men ändå expressiv.
Yppigare i munnen. Lite fet och vaxig textur. Kalkig. Enormt bra energi. Ljuvligt balanserad. Lång finish.
Tack till
@Håkan som tipsade om detta vin för några år sedan.
2009 Dominus Estate (94)
Choklad, rostat, kokos, lakrits, mörka bär, eleganta fat. Massiva tanniner, mogen sötare frukt men den är ändå stram. Kompakt, oförlöst och otroligt gott.
2014 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre (93)
Man kände att det är ett riktigt bra vin men det kom inte riktigt loss. Saknade lite energi och finish för högre poäng, men härlig fetma och kalkighet. Skrev inte så mycket ser jag. Jag blev nämligen helt fascinerad av att det smakade otroligt mycket Jenka. Har aldrig varit med om det förut men tydligen så är det ej ovanligt att den här fräscha blå myntatonen kan hittas i dessa viner.
(Jag har dock funderat på om tuggummit verkligen hette jenka på 70-talet?
Jag har för mig att det där blåa tuggummit inslaget i genomskinligt prasslande papper ihopsnurrat på två sidor hette Te-Pe eller något sådant?? Någon som kommer ihåg? Det hade en väldigt speciell blå myntasmak och det minnet slog till direkt när jag provade vinet.)
2015 Le Macchiole Scrio Toscana IGT (93)
Mitt vin.
Det här vinet har varit coravinat sedan december 2020 och legat i vinskåpet. Det var ca 50 cl kvar i flaskan så tyckte det skulle vara kul att se hur det klarat sig. När jag provade det tidigare var det oerhört knutet, massivt och näst intill ogenomträngligt. Nu var det mer öppet, men fortfarande väldigt ung. Tänkte att coravinen kanske skulle ha skyndat på utvecklingen men det tror jag inte den gjort så mycket.
Kompakt, strävt, kraftigt lite blåsvart frukt. Lite köttigt och kanske pepprigt. Gissningar på Syrah, Tannat, Mourvèdre. Bra fatbehandling, polerat, snyggt , energiskt och mycket välgjort. Men det är lite ocharmigt när det är så här polerat på något vis. I i allafall i denna unga fas.
1994 Bodegas Vega-Sicilia Ribera del Duero Único (92)
Förra träffen klämde jag ur mig att jag aldrig provat någon Vega Sicilia, så det vore ju kul om någon kunde ta med sig en sådan någon gång. Och det gjorde en av deltagarna till min stora förtjusning. Tyvärr vad den dock inte i bästa shape. Mosade jordgubbar, toffee, coca cola, tobak, läder, kanelstång, kakao. Men den hade redan en hel del bruna mognadstoner, typ soja, Inte så mycket stuffing i kroppen, men bra finish. Lite för utvecklad för att vara en 94 (enligt dem som har erfarenheten). Väldigt annorlunda mognadsutveckling jmf med Bx-vinet som inte hade ett spår av de här bruna tonerna. Utbildande att jämföra.
2016 André Perret Condrieu Chery (92)
Förstår mig inte riktigt på Condrieu. Tycker det saknar energi och ger en platt känsla.
Hursomhelst så är det ju ett bra vin även om det inte är min stil.
I doften aprikosmarmelad, kittost, blommor, lite banan, torkad frukt.
I smaken så tycker jag den är lite platt och saknar energi och finish för högre poäng (som flera andra satte).
2004 Drappier Champagne Grande Sendrée (91)
Magnumflaska.
Skrev inga noter här. Vet inte riktigt varför.
Den var bättre än de andra två champagnerna nedan, men lyfte inte till de högre höjderna.
2007 Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Terre de Vertus (90)
Seg start men kom igång efter hand med lite komplexitet i doften i form av nötter och bokna äpplen. Hyfsad energi och finish.
NV Larmandier-Bernier Champagne Premier Cru Blanc de Blancs (88)
Basår förmodligen 07 och deg 11.
I doften svamp, glasstrut, riven hasselnöt
Kändes kanske lite over the top.
Inget att skriva hem om.