Sorry om jag missar något här, men var kommer Pinot Noir med i bilden? Känner inte till det österrikiska vinet men av namnet att döma låter det som att druvan är Blaufrankish?Pinot tycker ifall jag är en av de enklare att ta blint vanligtvis....
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sorry om jag missar något här, men var kommer Pinot Noir med i bilden? Känner inte till det österrikiska vinet men av namnet att döma låter det som att druvan är Blaufrankish?Pinot tycker ifall jag är en av de enklare att ta blint vanligtvis....
Härligt att läsa att ni är på banan igenAndremily Mourvedre 2019
Wow! Kraftpaket och totalmaxat med ek samt frukt och parfym. Superjänkare och jag gissar SQN Grenache, Kul att få det här vinet blint igen även om i en annan årgång. @buteljen ifrågasatte tidigare Göteborgsmaffians existensberättigande efter att vi sågat 2018. Kanske dålig flaska för 2019 var ett fantastiskt vin i den maxade skolan, närmast fulländat! Blir kanske denna istället för SQN i år.
Jaha där ser man. Inte konstigt att jag inte fick ihop det, så egentligen gissade jag rätt...Blaufränkisch är INTE Pinot Noir, inte heller någon pinot över huvudtaget, utan en autochthonous kultivar sprungen troligen från Sbulzina x Weißer Heunisch.
I Tyskland heter den vanligtvis Lemberger(Württemberg).
Tur att du inte gjorde bort dig genom att gissa PN!
Blaufränkisch
Blaufränkisch was previously widely-planted throughout the Habsburg Monachy, and is the most important variety in Mittelburgenland, called Blaufränkischland, and the Mittelburgenland DAC is a region of typicity for the variety and an ambassador for its unique terroir.www.austrianwine.com
På så sätt att jag utgått från att det är samma druva... tror faktiskt även vinet presenterades som pinot noir. @Vingubben vad är ditt minne av saken?Sorry om jag missar något här, men var kommer Pinot Noir med i bilden? Känner inte till det österrikiska vinet men av namnet att döma låter det som att druvan är Blaufrankish?
Det var nog @Jesper, som var den som hade med flaskan, som presenterade den som pinne. Ingen av oss, eller i VM-laget, var i närheten av varken druva eller land. Rätt mycket gröna toner så själv gissade jag Loire.Jaha där ser man. Inte konstigt att jag inte fick ihop det, så egentligen gissade jag rätt...
På så sätt att jag utgått från att det är samma druva... tror faktiskt även vinet presenterades som pinot noir. @Vingubben vad är ditt minne av saken?
Vart köper du Coursodon ?Visa bifogad bild 29352
Coursodon, L’Olivaie, Saint-Joseph 2017
Bläck, lätt grönton, björnbär, svartpeppar och salami i perfekt balans. Generöst men ändå stramt. Precis så här en S-J skall smaka. Underbar producent som alltid levererar. 93p
Dyker upp på bolaget ibland, men framförallt köper jag från Comptoir des Millesimes.Vart köper du Coursodon ?
Galet!!!Gårdagen bjöd på en av de sjukaste provningarna jag varit på tillsammans med bland andra @Jos vi prövade 70 lägen från Lucien Le Moine samtliga 2020 inklusive över 20 GC. Nivån var väldigt hög rakt igenom men några som stack ut på den vita sidan var Bourgogne Blanc, Chablis Montee de Tonnerre, Chablis les Clos, Chassange-Montrachet 1er Les Embrazees, Meursault Perrieres, Criot-Batard-Montrachet och så klart Montrachet.
Bland de röda var mina favoriter Gevrey 1er Cazetiers, VR 1er les Suchots, Chambolle 1er Feusselottes, Amorös, Clos Saint Denis, Clos du Vougeot, Echezeaux, Grand Echezeaux och Chambertin CdB.
Otroligt häftigt att få jämföra lägen på detta sätt och den här provningen blir svår att toppa!
Visa bifogad bild 29366Visa bifogad bild 29367Visa bifogad bild 29368
God slutsatsVisa bifogad bild 29365
Chateau Montrose 2003. Första flaskan från primörköp, kändes dags att känna på. I början sluten och rätt sträv, men efter ett tag kommer animaliska toner fram, stall, kött och med det en dos multna löv. Mörka bär som mer drar åt björnbär än svarta vinbär. Väldigt gott och efter 2 h i glaset börjar det anas att vinets topp inte ligger alltför långt i framtiden (men det håller många många år än). Fantastiskt bra vin, en av de bästa Bordeauxer jag druckit senaste året. Visst finns det värme i vinet, men det är inget som stör. Montrose har lyckats fantastiskt med årgången, och idag är det 98 p men vete katten om det inte i sina bästa stunder kan tangera 100poängsstrecket. Måste dricka mer Bordeaux helt enkelt.
Skruvkork är en utmärkt förslutning!93p (94 poäng om man räknar med pluspoäng för skruvkork)
Naturkork är härligt och luktar gott!